Συντηρητικά θετική χαρακτηρίζεται από εκπροσώπους της αγοράς η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα κατά τις πρώτες ημέρες των εκπτώσεων. Ωστόσο, υπάρχει αισιοδοξία ότι με την πάροδο των ημερών και την αύξηση του ποσοστού έκπτωσης θα αυξηθεί και η αγοραστική δραστηριότητα. Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, κ. Σταύρος Καφούνης, η κίνηση είναι μεν υποτονική αρχικά, ωστόσο οι έμποροι εκφράζουν ελπίδα για βελτίωση της εικόνας σταδιακά.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, συνολικά το 2022 κάλυψε σε σημαντικό βαθμό τις απώλειες της πανδημίας, επανερχόμενο στα επίπεδα του 2019 περίπου από πλευράς τζίρου. Εκτιμάται ότι οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο βρέθηκαν περίπου 5% κάτω των αντίστοιχων του 2019, όμως σε όγκο η διαφορά βρίσκεται στο -11%, δεδομένου του πληθωρισμού. Είναι χαρακτηριστικό δε ότι και η περίοδος των εορτών κύλησε καλύτερα του αναμενομένου, με αρκετές κατηγορίες ειδών όπως τα παιχνίδια, τα πιο επίσημα ενδύματα και τα υποδήματα να εμφανίζουν θετικές επιδόσεις, μετά από δύο έτη στασιμότητας. Σε αυτό το περιβάλλον, εκπρόσωποι της αγοράς σημειώνουν στο BD ότι και η περίοδος των εκπτώσεων παρουσιάζει διακυμάνσεις, με τα πιο κεντρικά σημεία των πόλεων να κινούνται πιο δυναμικά και τις περιφερειακές αγορές να ακολουθούν.
Από την πλευρά του πάντως, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, κ. Παντελής Φιλιππίδης, εκφράζει απογοήτευση για τις επιδόσεις των πρώτων ημερών στην αγορά της συμπρωτεύουσας, αναφέροντας στο BD ότι μόνο το κέντρο της πόλης εμφανίζει κινητικότητα στην παρούσα φάση. «Η αύξηση του κόστους διαβίωσης συνολικά δεν αφήνει πολλά περιθώρια στον καταναλωτή για αυθόρμητες αγορές σε είδη που δεν είναι απολύτως αναγκαία, όπως τα ρούχα», σημειώνει ο ίδιος, κάνοντας λόγο για αρνητική ψυχολογία συνολικά. Ο κ. Φιλιππίδης επισημαίνει δε ότι η δύσκολη εικόνα για το εμπόριο έρχεται σε συνέχεια ενός εξίσου δύσκολου έτους, χαρακτηρίζοντας «χαμένη χρονιά» το 2022, καθώς ξεκίνησε προβληματικά, με περιορισμούς στην πρόσβαση στα καταστήματα λόγω ακραίων καιρικών συνθηκών, και τελείωσε εξίσου δυσμενώς, με αυξημένο πληθωρισμό που δημιούργησε ανασφάλεια στον καταναλωτή.
Η εικόνα για το λιανεμπόριο πάντως είναι σχετικά αβέβαιη και σε διεθνές επίπεδο. Σύμφωνα με την έκθεση Retail Industry Outlook της Deloitte, οι εμπορικές επιχειρήσεις καλούνται να δραστηριοποιηθούν σε ένα αβέβαιο περιβάλλον, γεγονός που προκαλεί ανασφάλεια σχεδόν στα δύο τρίτα των ερωτηθέντων, ειδικά σε ό,τι αφορά τις προοπτικές διατήρησης των περιθωρίων κερδοφορίας τους. Μάλιστα, το 80% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι αναμένει μείωση της κατανάλωσης μέσα στο τρέχον έτος, εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων, εκτιμώντας ότι ο καταναλωτής θα έχει τον τελευταίο λόγο, αναμένοντας την καλύτερη δυνατή τιμή για το προϊόν που αγοράζει και την πιο εύκολη για εκείνον πρόσβαση σε αυτό -είτε στα φυσικά καταστήματα ή διαδικτυακά.