Αντιδράσεις στην αγορά, αλλά και στην αντιπολίτευση προκαλεί ρύθμιση του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη με την οποία αίρονται οι ηλικιακοί περιορισμοί και άλλες προϋποθέσεις ασφαλείας στα μικρά δεξαμενόπλοια, που είχαν επιβληθεί μετά τη βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ», στις 10 Σεπτεμβρίου 2017.
Μετά την περιβαλλοντική καταστροφή που συνόδευσε τη βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ», η τότε κυβέρνηση είχε προχωρήσει σε αυστηροποίηση του πλαισίου για τα μικρά δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούνται για τον ανεφοδιασμό των πλοίων.
Κυρίως γιατί μια μικρή μερίδα επιχειρήσεων του κλάδου αξιοποιούσε τα κενά του θεσμικού πλαισίου, δηλαδή τα ελαστικά όρια ηλικίας στα δεξαμενόπλοια, ώστε να αγοράζουν απαρχαιωμένα πλοία από την υπόλοιπη Ευρώπη όπου εφαρμόζονται αυστηρότεροι κανονισμοί. Στην πραγματικότητα οι αετονύχηδες έπαιρναν κοψοχρονιά «μπάριζες», όπως αποκαλούνται τα συγκεκριμένα μικρά δεξαμενόπλοια, που αποσύρονταν σε άλλες χώρες και τις κυκλοφορούσαν στις ελληνικές θάλασσες.
Η ρύθμιση του υπουργού Ναυτιλίας πιθανώς συνδέεται με τα επιχειρήματα συγκεκριμένων εταιρειών περί απώλειας θέσεων εργασίας εξαιτίας των αυστηρών κανονισμών που επιβλήθηκαν μετά το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ».
Όμως, ο τέως αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός επισημαίνει πως η βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ» ανέδειξε «τα σημαντικά προβλήματα ασφάλειας στη μεταφορά καυσίμων και πετρέλευσης των πλοίων αλλά και τα κρυφά σημεία της λαθρεμπορίας καυσίμων. Τότε με τον νόμο 4504/2017 (Άρθρα 108 και 116) εισήχθηκαν οι ρυθμίσεις που μείωναν το όριο ηλικίας των πλοίων ανεφοδιασμού» αλλά και η «υποχρέωση να είναι δυπύθμενα». Επιπλέον ορίζονταν πως «η πετρέλευση στο εξής θα επιτρέπεται μόνο εφόσον το στίγμα των πλοίων έχει γνωστοποιηθεί, εκ των προτέρων, στα τελωνεία».
Με τη ρύθμιση του κ. Πλακιωτάκη «καταργήθηκε η διάταξη που προέβλεπε ότι από 1/1/2022 δεν μπορούν να διακινούν καύσιμα πλοία που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 30 ετών, ενώ τροποποιήθηκε, επίσης, η πρόβλεψη ότι από 1/1/2022 όλα τα πλοία που είναι κάτω από 600 dwt και διακινούν όλων των ειδών τα καύσιμα οφείλουν να είναι δυπύθμενα. Αντ΄ αυτού, η κυβέρνηση ψήφισε ρύθμιση που περιγράφει ότι πλοία που διακινούν ελαφριά (βενζινοειδή) και μεσαία (diesel) καύσιμα, μπορούν να συνεχίσουν κανονικά την πετρέλευση».
Ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει πως «χωρίς την ανωτέρω υποχρέωση ασφαλείας, ανοίγει τεράστιο παράθυρο στην εμφάνιση μελλοντικών περιβαλλοντικών θαλάσσιων βομβών, στον κίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και φυσικά στο εκτεταμένο λαθρεμπόριο καυσίμων, αφού τα συγκεκριμένα πλοία αποτελούν την πλειοψηφία του στόλου και ο έλεγχος του είδους τους καυσίμου, εν πλω, καθίσταται πολύ δύσκολος, με αποτέλεσμα όλα αυτά τα πλοία να καταλήξουν χωρίς να είναι διπύθμενα να κουβαλάνε και πάλι όλων των ειδών τα καύσιμα».