Σε απόσταση όλο και μεγαλύτερη από τις αρχικές προσδοκίες κινείται πλέον το περίφημο «καλάθι του νοικοκυριού». Πηγές της αγοράς με τις οποίες συνομίλησε το BD έλεγαν, καθώς σήμερα «κυκλοφορεί» στο Παρατηρητήριο του Καταναλωτή η νέα, πιθανόν, αναθεωρημένη λίστα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ότι, εφόσον το κριτήριο και η επιλογή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων είναι το φθηνότερο «καλάθι», δεν έχουν άλλη επιλογή από το να διαμορφώσουν μία σύνθεση που να καλύπτει τις κυβερνητικές επιθυμίες.
Έτσι, λοιπόν, κατά τις ίδιες πηγές το νέο «καλάθι» θα περιλαμβάνει «περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα οποία έτσι κι αλλιώς είναι φθηνά και σε κάθε περίπτωση φθηνότερα των επωνύμων, πιο μικρές συσκευασίες που εκ του ασφαλούς έχουν χαμηλή τιμή όπως είναι φυσιολογικό, καθώς και φθηνά επώνυμα προϊόντα κατά τεκμήριο ελληνικών επιχειρήσεων που έχουν “χτυπηθεί” από τον ανταγωνισμό».
Κι ενώ ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Αδωνις Γεωργιάδης συνεχίζει απτόητος την επικοινωνιακή αποθέωση του «καλαθιού» -προαναγγέλλονται ότι θα προσκομίσει σήμερα στη Βουλή συγκεκριμένα στοιχεία με τα οποία θα αποδεικνύει πόσο μειώθηκε η τιμή του– οι αρχικά υψηλές προσδοκίες των καταναλωτών περιορίστηκαν, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, προκαλώντας απογοήτευση.
Πλέον είναι ορατός ο κίνδυνος το «καλάθι» να γυρίσει μπούμερανγκ στην κυβερνητική προσπάθεια, αφού προϊόντος του χρόνου θα «γεμίζει» όλο και περισσότερο με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ενώ οι προσπάθειες που όντως καταβάλλει ο κ. Γεωργιάδης για την συμμετοχή των μεγάλων προμηθευτών δεν έχουν φέρει αποτέλεσμα: έκανε δύο επίσημες συναντήσεις με την διοίκηση του ΣΕΒΤ, από τις οποίες δεν απέσπασε, όπως ήταν αναμενόμενο, παρά μόνο συστάσεις προς τα μέλη του συνδέσμου.
Από την άλλη πλευρά, πηγές της αγοράς έλεγαν προς το BD ότι οι μικρές τοπικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανά την Ελλάδα, που είναι εκτός των ορίων της νομοθετικής ρύθμισης, επιχειρώντας να σταθούν κατά το δυνατόν στο πεδίο του ανταγωνισμού –που γι' αυτή την κατηγορία είναι αφόρητος– κάνουν το δικό τους «καλάθι» που μικρή σχέση έχει με τα οριζόμενα νομοθετικώς. Συγκεκριμένα, «βάζουν» στη λίστα όποιες προσφορές έχουν έτσι κι αλλιώς και το «αμπαλάρουν» σαν κάτι που μοιάζει με καλάθι, αλλά είναι περισσότερο ένα απλό φυλλάδιο με προσφορές.
Εν τω μεταξύ, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ είναι αποκαλυπτική, δεδομένου ότι, όπως αναφέρει μεταξύ των άλλων, το 84% των καταναλωτών αναζητούν τις προσφορές και τις εκπτώσεις και το γεγονός αυτό εξηγεί την πληθώρα των προσφορών, δεδομένου ότι οι προμηθευτικές εταιρείες προσπαθούν να διατηρήσουν ένα κατά το δυνατόν δυναμικό όγκο πωλήσεων. Και το 75% των καταναλωτών επιλέγουν είτε τα οικονομικότερα είτε τα φθηνότερα προϊόντα, γεγονός που επιβεβαιώνει τη σημαντική άνοδο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας - οι πωλήσεις τους ίσως ξεπεράσουν το 16% επί των συνολικών πωλήσεων και χωρίς να συνυπολογίζεται το Lidl. Και το 67% των καταναλωτών έχουν μειώσει τις αγορές του σε τρόφιμα και είδη παντοπωλείου.
Παράλληλα το ποσοστό των καταναλωτών που ψωνίζουν με κριτήριο την τιμή ανέρχεται στο 60%. Εφόσον η αναστάτωση της αγοράς διαπιστωθεί ότι δεν είναι ένα συγκυριακό φαινόμενο που σύντομα θα κάνει τον κύκλο του, αλλά είναι πιο μακρόσυρτης διάρκειας, τότε είναι βέβαιο ότι ότι μεγάλοι προμηθευτές της αγοράς, πολυεθνικοί όμιλοι και ελληνικές βιομηχανίες, θα χρειαστεί να αναπροσαρμόσουν τις στρατηγικές τους επιλογές και το μάρκετινγκ των προϊόντων τους.