Οι εκρηκτικές ανατιμήσεις στα υγρά καύσιμα που ανάβουν νέα φωτιές στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς για τη θέρμανση και το κόστος μεταφοράς και προκαλούν αλυσιδωτές αυξήσεις σε προϊόντα σπρώχνουν το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνηση σε αναζήτηση νέων αντισταθμιστικών μέτρων με επέκταση και διεύρυνση του πακέτου των επιδοτήσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα αρμόδια στελέχη βάζουν στο τραπέζι των συζητήσεων την ενίσχυση της χρηματοδοτικής δύναμης του Δημοσίου με πάνω από 400 εκατ. ευρώ, ειδικά για τις επιδοτήσεις για τα καύσιμα.
Ωστόσο το είδος, η έκταση και το χρονοδιάγραμμα των πρόσθετων παρεμβάσεων θα εξαρτηθεί από τα δημοσιονομικά περιθώρια και την πορεία των τιμών στην αγορά και οι οριστικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν το Νοέμβριο, οπότε θα υπάρχει αξιόπιστη εικόνα τόσο για το ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας όσο και για το δημοσιονομικό ισοζύγιο του τρέχοντος έτους.
Επίσης στη ζυγαριών των αποφάσεων θα βαρύνει η εξέλιξη των τιμών στο ηλεκτρικό ρεύμα που η επιδότηση του τρώει το μεγαλύτερο κομμάτι του ελεύθερου δημοσιονομικού χώρου, καθώς και το αν και σε ποια έκταση θα χρησιμοποιηθεί το έκτακτο αποθεματικό των 1 δισ. ευρώ που έχει εγγραφεί στο νέο προϋπολογισμό.
Σαφή ένδειξη για τα ταμειακά περιθώρια θα αποτελέσουν τα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού στο εννεάμηνο Ιανουαρίου- Σεπτεμβρίου που αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα το υπουργείο Οικονομικών με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για διατήρηση του υψηλού πλεονάσματος στα φορολογικά έσοδα.
Πηγή του υπουργείου Οικονομικών σημείωνε χαρακτηριστικά ότι η στρατηγική είναι οι έκτακτες και επικαιροποιημένες ανάλογα με τις συνθήκες στην αγορά παρεμβάσεις, ωστόσο οι αποφάσεις θα λαμβάνονται με πλοηγό την αποφυγή εκτροχιασμού του προϋπολογισμού που θα ακύρωνε τον στόχο για επαναφορά της χώρας στα πλεονάσματα.
Το πετρέλαιο κίνησης
Το μέγα ζητούμενο σε αυτή τη φάση είναι το ανάχωμα στο ξέφρενο ράλι των τιμών του πετρελαίου κίνησης που σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης είναι 4% ακριβότερο από την απλή αμόλυβδη βενζίνη, καθώς σε μέσα επίπεδα η τιμή στο diesel κινείται στα 2,121 ευρώ το λίτρο, ενώ στην αμόλυβδη βενζίνη βρίσκεται στα 2,034 ευρώ.
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η επαναφορά της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης κατά 15 λεπτά το λίτρο στην αντλία για διάστημα τριών μηνών σε μία προσπάθεια να μπει φρένο στην επιβάρυνση του μεταφορικού κόστους που μετακυλίεται στις λιανικές τιμές των προϊόντων. Η πιθανότερη ημερομηνία ενεργοποίησης του μέτρου είναι η 1η Νοεμβρίου, χωρίς να αποκλείεται η παρέμβαση να έρθει νωρίτερα ανάλογα με τις εξελίξεις στο μέτωπο των διεθνών τιμών και τις ταμειακές αντοχές.
Σημειώνεται ότι ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας και ο αναπληρωτής υπουργός Θ. Σκυλακάκης με δηλώσεις τους απέκλειαν στην παρούσα φάση επιδότηση για το πετρέλαιο κίνησης με το επιχείρημα ότι έχει εξαντληθεί ο δημοσιονομικός χώρος και δίνεται προτεραιότητα στη θέρμανση των νοικοκυριών με την επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης με 25 λεπτά το λίτρο και την αύξηση του επιδόματος θέρμανσης, με περισσότερους δικαιούχους με τη διεύρυνση των εισοδηματικών κριτηρίων.
Πέραν του ντίζελ κίνησης στο τραπέζι βρίσκονται:
- Η επέκταση της επιδότησης στην αντλία για το πετρέλαιο θέρμανσης έως και τον Απρίλιο του 2023, ενώ με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα λήγει στο τέλος του έτους χωρίς να αποκλείεται ακόμα και αύξηση του ποσού της επιδότησης που σήμερα μαζί με το ΦΠΑ φθάνει τα 25 λεπτά το λίτρο. Η διάρκεια και το ύψος της επιδότησης θα αποφασισθούν το Δεκέμβριο ανάλογα με τις εξελίξεις στην αγορά και τα ταμειακά περιθώρια για το 2023. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα, στο τέλος Δεκεμβρίου και ανάλογα με τις τιμές του πετρελαίου που θα επικρατούν στην αγορά θα αποφασιστεί εάν θα παραταθεί το μέτρο το 2023.
- Η ενεργοποίηση τρίτου fuel pass για την επιδότηση στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης μετά την απόσυρση του μέτρου τον περασμένο Σεπτέμβριο.