Την καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη, χάρη στην εκρηκτική ανάκαμψη του τουρισμού, επιτυγχάνει φέτος η Ελλάδα σε ό,τι αφορά την αεροπορική κίνηση. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα, μαζί με το Λουξεμβούργο, που έχει ξεπεράσει την αεροπορική κίνηση του 2019, δηλαδή της τελευταίας χρονιάς πριν το ξέσπασμα της πανδημίας.
Σε σύνολο 30 χωρών, μόνο η Ελλάδα και το Λουξεμβούργο κινήθηκαν θετικά το φετινό Αύγουστο συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, ενώ οι υπόλοιπες 28 χώρες παρουσιάζουν μείωση από 2% (Πορτογαλία) έως και 42% (Σλοβενία). Μάλιστα, πτωτικά κινούνται και τα μεγάλα τουριστικά brand της μεσογείου που ανταγωνίζονται την Ελλάδα στο τουριστικό προϊόν, όπως η Ισπανία που κινείται κατά 7% χαμηλότερα έναντι του 2019 και η Ιταλία που βρίσκεται στο -9%. Η Γαλλία, το κορυφαίο τουριστικό brand στον κόσμο με 84 εκατ. τουρίστες το 2019, βρίσκεται στο -11% φέτος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το μήνα Αύγουστο οι εμπορικές πτήσεις προς την Ελλάδα κινήθηκαν κατά 5% υψηλότερα σε σχέση με τον Αύγουστο του 2019, ενώ η μόνη χώρα που επίσης κινήθηκε θετικά ήταν το Λουξεμβούργο με αύξηση 2%.
Ρόλο βεβαίως στη διαμόρφωση αυτών των στατιστικών έπαιξαν και τα τεράστια προβλήματα που παρουσιάστηκαν φέτος στα μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης, όπου λόγω της έλλειψης προσωπικού και λόγω των υπολοίπων αρρυθμιών με την απώλεια αποσκευών και τις τεράστιες καθυστερήσεις, ματαιώθηκαν χιλιάδες δρομολόγια.
Αυτό, ασφαλώς επηρέασε και τη χώρα μας, καθώς κάποια εξ αυτών των δρομολογίων είχαν προορισμό την Ελλάδα, όμως γενικά η χώρα μας βγήκε αλώβητη από αυτήν την περιπέτεια, καθώς στο ΔΑΑ δεν παρουσιάστηκαν αντίστοιχα προβλήματα.
Παρόμοιο σκηνικό είχε καταγραφεί και το μήνα Ιούλιο, όπου σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat οι εμπορικές πτήσεις φέτος μειώθηκαν κατά 15% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019. Στην Ελλάδα, όμως, όχι μόνο δεν κατεγράφη μείωση στον αριθμό των εμπορικών πτήσεων, αλλά αντίθετα καταγράφηκε αύξηση της τάξεως του 7%.
Η μεγαλύτερη μείωση στον αριθμό των εμπορικών πτήσεων καταγράφεται και τον Ιούλιο στη Σλοβενία (-41%), ενώ εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι μείωση παρατηρείται τον μήνα Ιούλιο και σε παραδοσιακά δημοφιλείς προορισμούς για τους καλοκαιρινούς μήνες, όπως η Ιταλία (-9,5%), η Ισπανία (-7,3%), η Γαλλία (-11,8%) και η Μάλτα (-12,1%).
Θυμίζουμε πως φέτος στο ΔΑΑ πετούν πάνω από 65 αεροπορικές εταιρείες, αγγίζοντας το ρεκόρ του 2019 σε αριθμό εταιρειών, όμως σε αριθμό πτήσεων και χωρών που έρχονται προς την Ελλάδα, φέτος καταγράφεται ρεκόρ. Άλλωστε, για πρώτη φορά στα χρονικά, από το 2022 καθιερώθηκαν εννέα καθημερινές πτήσεις από και προς τις ΗΠΑ, κάτι που ουδέποτε έχει ξαναγίνει και που μαρτυρά το momentum που έχει η Ελλάδα και η Αθήνα ως τουριστικός προορισμός.
Τα στοιχεία για τον Αύγουστο
Για το ΔΑΑ ο φετινός Αύγουστος έκλεισε με την επιβατική κίνηση στο -6% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019. Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου των αερομεταφορών, αν δεν υπήρχαν τα σημαντικά προβλήματα στα κεντρικά αεροδρόμια της Ευρώπης, που ανάγκασαν τις μεγάλες αεροπορικές να ματαιώσουν χιλιάδες δρομολόγια, η ψαλίδα συγκριτικά με το 2019 θα ήταν μικρότερη. Πάντως, και το 8μηνο του 2022, το Ελ. Βενιζέλος συνολικά βρίσκεται πιο κάτω από τις ιστορικά μεγάλες επιδόσεις της χρυσής χρονιάς του 2019, αν και η ψαλίδα κλείνει.
Η εξαιρετική πορεία του ελληνικού τουρισμού και η πλήρης ανάκαμψη της αεροπορικής δραστηριότητας στη χώρα μας, επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία που δημοσίευσε η Fraport και αφορούν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που έχει υπό την αιγίδα της. Ο λόγος για τα αεροδρόμια Μακεδονία, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Μυκόνου, Ρόδου, Μυτιλήνης, Σάμου, Κως, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία λοιπόν, το 8μηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022 ο αριθμός των διακινηθέντων ταξιδιωτών ανήλθε στα 22,21 εκατ., ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019 είχαν διακινηθεί 21,73 εκατ. επιβάτες, μια αύξηση κατά 2,2%, ενώ συγκριτικά με το 2021, η αύξηση είναι 111,8%.
Ο Αύγουστος σημείωσε αύξηση κατά 9,4% συγκριτικά με το 2019, συνεχίζοντας το κρεσέντο του φετινού καλοκαιριού, καθώς τον Ιούλιο η αύξηση ήταν 11,1% και τον Ιούνιο στο +3,3% πάντα συγκριτικά με το ’19 και πάντα αναφορικά με τα περιφερειακά αεροδρόμια. Τον Αύγουστο, η διεθνής κίνηση ξεπέρασε κατά 12,1% τα προ πανδημίας επίπεδα, φτάνοντας στα 5,2 εκατ. επιβάτες, ενώ η κίνηση εσωτερικού ήταν μειωμένη κατά 5,7% έναντι αυτής του 2019.
Συνολικά, το μήνα Αύγουστο από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια «πέρασαν» 5,99 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 5,48 εκατ. τον αντίστοιχο μήνα του 2019, ήτοι άνοδος 9,4%. Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση τον Αύγουστο σημείωσαν τα αεροδρόμια της Σαντορίνης με 39,8%, του Ακτίου με 22,9%, της Κέρκυρας με 20,2% και της Σκιάθου με 18,4%. Στον αντίποδα, πτώση 10,9% είχε το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης, στο -10,7% της Καβάλας, ενώ και της Θεσσαλονίκης υποχώρησε κατά 8,3%.
Σε επίπεδο 8μήνου, τη μεγαλύτερη άνοδο είχαν τα αεροδρόμια του Ακτίου (+21,7%), Σαντορίνης (18,6%), Κέρκυρας (+13,4%), Σκιάθου (12,9%), Μυκόνου (+10,2%), Χανίων (+8,8%), Κεφαλονιάς (5%) και Ρόδου (+4,6%).