Αυξημένες προσδοκίες για την τόνωση των πωλήσεων αλλά και το ξεστοκάρισμα των καταστημάτων εκφράζει ο εμπορικός κόσμος σε σχέση με την εβδομάδα προσφορών που διανύουμε, η οποία κορυφώνεται αύριο.
Ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρονικά είδη, οικιακές συσκευές και καλλυντικά είναι οι πέντε δημοφιλέστερες κατηγορίες προϊόντων που αγοράζουν οι Έλληνες καταναλωτές την ημέρα της Μαύρης Παρασκευής (Black Friday) σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της πλατφόρμας Black Friday Global, πιστοποιώντας την επιτυχημένη διάδοση της αμερικανικής αυτής παράδοσης και στην χώρα μας. Σύμφωνα με την ίδια πλατφόρμα, οι Έλληνες αγοράζουν κατά μέσο όρο τέσσερα προϊόντα την συγκεκριμένη ημέρα, δαπανώντας περίπου 240 ευρώ τόσο σε διαδικτυακές αγορές όσο και στα φυσικά καταστήματα.
Επί αμερικανικού εδάφους πάντως, όπου η Black Friday είναι θεσμός δεκαετιών, φέτος εκτιμάται ότι θα είναι η πρώτη χρονιά που τα αποκλειστικά διαδικτυακά καταστήματα αναμένεται να αναδειχθούν σε πρωταγωνιστές αυτής της γιορτής του εμπορίου, καθώς 33% των ερωτηθέντων σε πρόσφατη έρευνα της Deloitte δήλωσε ότι θα τα προτιμήσει για τις αγορές του, έναντι μόλις 20% που ήταν το αντίστοιχο περσινό ποσοστό, καταγράφωντας ετήσια αύξηση 65%.
Είναι προφανές ότι ο καταναλωτής θα προτιμήσει την άνεση του καναπέ του ώστε να κάνει τις αγορές του, αποφεύγοντας ουρές και ταλαιπωρία κι επανακαθορίζοντας τους κανόνες του παιχνιδιού για τον κόσμο του εμπορίου. Πάντως, σύμφωνα με έρευνα της PriceWaterhouseCoopers, φέτος παρατηρείται μία κόπωση στο σύνολο του κοινού, δεδομένου ότι μόλις το 36% των Αμερικανών δηλώνει ότι προτίθεται να κάνει αγορές την αυριανή ημέρα, έναντι 59% που ήταν το ποσοστό το 2015. Επιπλέον, η ίδια έρευνα ανεβάζει σε 54% το ποσοστό εκείνων που θα προτιμήσουν τις διαδικτυακές αγορές.
Συντηρητικές έως απαισιόδοξες είναι απ’ την άλλη πλευρά οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη των πωλήσεων από τους εμπόρους του Ηνωμένου Βασιλείου, οι οποίοι βιώνουν μία παρόμοια κατάσταση με τα ελληνικά δεδομένα, κάνοντας διαρκώς προσφορές καθ' όλη την διάρκεια του χρόνου ώστε να προσελκύσουν τους «μουδιασμένους» Βρετανούς. Στο πλαίσιο αυτό, οι πωλήσεις μέσω Διαδικτύου αναμένεται να ενισχυθούν οριακά 2%-3% συγκριτικά με πέρσι, ενώ τα φυσικά καταστήματα αναμένουν μείωση των επισκεπτών-δυνητικών πελατών κατά 5,5% συγκριτικά με πέρσι, σε συνέχεια μείωσης κατά 5,4% το 2018 και 3,6% το 2017.
Οι διαρκείς προσφορές αλλά και ο σκεπτικισμός των Βρετανών για την αυθεντικότητα των προτεινόμενων προσφορών, σε συνδυασμό με την εκλογική αβεβαιότητα αλλά και την κόπωση από την υπόθεση του Brexit, αποτελούν τους παράγοντες που τους διχάζουν και στο θέμα της ξενόφερτης αυτής παράδοσης. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα της PriceWaterhouseCoopers, ειδικά οι νέοι κάτω των 25 ετών εκφράζουν τον λιγότερο ενθουσιασμό, περιορίζοντας μάλιστα το budget των αγορών τους κατά 11% συγκριτικά με πέρσι, ενώ το σύνολο των καταναλωτών εμφανίζεται απολύτως διχασμένο, με το 48% να εκφράζει πλήρη αδιαφορία για την Black Friday.