Προσπάθεια ώστε να μην παραταθεί η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος στους έξι διαγωνισμούς για τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού τεσσάρων δισ. ευρώ, καταβάλλουν τις τελευταίες ημέρες στο υπουργείο Υποδομών. Στα τεύχη δημοπράτησης της ΕΡΓΟΣΕ αναφέρεται πως οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μέχρι τις 14 Ιανουαρίου και είναι σε εξέλιξη αγώνας δρόμου από τους κατασκευαστές για τη συγκρότηση των κοινοπραξιών.
Πρόκειται για έργα που σχεδιάζονται τα τελευταία δύο χρόνια από το υπουργείο Υποδομών και την ΕΡΓΟΣΕ με στόχο να συνδεθούν τα λιμάνια της χώρας (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Λαύριο και Ραφήνα) με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Στόχος, όπως υποστηρίζουν στο υπουργείο, είναι να αναβαθμιστεί η εμπορική και στρατηγική εμβέλεια των λιμανιών, να διευκολυνθεί η σύνδεση της χώρας με την υπόλοιπη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ενισχυθεί ο διεθνής της ρόλος στο διαμετακομιστικό εμπόριο.
Πρόκειται για τα εξής έργα:
- Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο με προϋπολογισμό 1,07 δισ. ευρώ
- Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ
- Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης & κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ
- Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ
- Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. ευρώ
- Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο - νέος λιμένας Πατρών με προϋπολογισμό 476,5 εκατ. ευρώ
Τα έξι έργα δημοπρατούνται με ένα νέο μοντέλο με στόχο να αποφευχθεί η δυσάρεστη εμπειρία του παρελθόντος που έχει οδηγήσει σε πολυετείς καθυστερήσεις τις περισσότερες εργολαβίες στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί περισσότερα από πέντε δισ. ευρώ για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου χωρίς να έχει παραδοθεί πλήρως ούτε ένα τμήμα του!
Έτσι στο υπουργείο αποφάσισαν να προκηρύξουν τους νέους διαγωνισμούς με την πρόβλεψη πως τα έργα θα παραδοθούν «με το κλειδί στο χέρι», αφού έχει κατασκευαστεί υποδομή, επιδομή, ηλεκτροκίνηση και συστήματα, ώστε να είναι άμεσα λειτουργικά. Σήμερα γίνονται ξεχωριστές εργολαβίες για την υποδομή, ξεχωριστές για την ηλεκτροκίνηση και τα συστήματα με αποτέλεσμα να χάνονται όχι μήνες, αλλά χρόνια.
Επιπλέον, οι διαγωνισμοί προωθούνται με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου πράγμα που σημαίνει πως οι μελέτες και το τελικό τεύχος δημοπράτησης θα έχει γίνει σε συνεργασία με τους υποψηφίους αναδόχους. Όμως το νέο μοντέλο απαιτεί και νέα σχήματα μεταξύ των κατασκευαστικών ομίλων και διεθνών προμηθευτών σιδηροδρομικών συστημάτων.
Προβλέπεται πως θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια για την ολοκλήρωση του ανταγωνιστικού διαλόγου. Μέχρι τότε στο υπουργείο Υποδομών πρέπει να αναζητήσουν τους πόρους για τη χρηματοδότησή τους καθώς προς το παρόν δεν έχουν ενταχθεί σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.