ΓΔ: 1396.41 -0.09% Τζίρος: 55.67 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:18:00 DATA
traino-sididromos-erga
Φώτο: Shutterstock

Ζητούνται ισχυρά σχήματα εταιρειών και... λεφτά για σιδηροδρομικά έργα

Οι μεγάλες προκλήσεις στα έργα των 4 δισ. ευρώ που εξαγγέλθηκαν χθες: σχηματισμός κοινοπραξιών που θα μπορούν να τα εκτελέσουν, εξεύρεση χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά προγράμματα.

Μακριά και επίπονη θα είναι η διαδικασία επιλογής αναδόχου, αλλά και εξεύρεσης χρηματοδότησης στα έξι σιδηροδρομικά έργα που ανακοινώθηκε χθες πως προκηρύσσονται άμεσα. 

Επειδή είναι η πρώτη φορά που οι εργολάβοι καλούνται να παραδώσουν σιδηροδρομικά έργα «με το κλειδί στο χέρι» και χωρίς να γίνονται απανωτές εργολαβίες για κάθε αντικείμενο (διαφορετική για υποδομή και σταθμούς, διαφορετική για ηλεκτροκίνηση, κ.ο.κ.) απαιτούνται ισχυρά σχήματα εγχώριων και διεθνών ομίλων. Ήδη κυκλοφορούν πληροφορίες για τις κοινοπραξίες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τα έξι έργα ή τα περισσότερα εξ’ αυτών. Όλα τα έργα θα δημοπρατηθούν με το σύνολο των υποέργων τους (υποδομή, επιδομή, ηλεκτροκίνηση και συστήματα), ώστε με την παράδοση τους προς χρήση να είναι άμεσα λειτουργικά.

Επιπλέον, το μεγάλο στοίχημα του υπουργείου Υποδομών είναι να εντάξει τα έργα σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο –από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CEF (Connecting Europe Facility) μέχρι άλλους μηχανισμούς της Ε.Ε.– αφού μόνο τότε θα έχουν πιθανότητες υλοποίησης. Προς το παρόν προεντάχθηκαν στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ώστε να ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί, με την ελπίδα πως μέχρι να ολοκληρωθεί ο ανταγωνιστικός διάλογος με τους υποψηφίους θα έχει βρεθεί και η χρηματοδότηση. 

Τα στελέχη που ασχολούνται με τον σχεδιασμό των διαγωνισμών, όπως η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ υπό τον Χρ. Βίννη, θεωρούν πως τα έργα έχουν σοβαρές πιθανότητες ένταξης σε ευρωπαϊκά προγράμματα μέσα στα επόμενα χρόνια. Ειδικά όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει ιδιαίτερο βάρος στη στήριξη του σιδηροδρόμου και προσπαθεί να ενισχύσει το διαμετακομιστικό εμπόριο στην περιοχή μας μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου. 

Χθες το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε πως το συνολικό κόστος των έργων φτάνει τα τέσσερα δισ. ευρώ, αλλά αν συμπεριληφθούν και οι δαπάνες για απαλλοτριώσεις τότε εκτοξεύεται σε επίπεδα άνω των έξι δισ. ευρώ. 

Το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ ενέκρινε τα τεύχη πρόσκλησης υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, θέτοντας σε  κίνηση την πρώτη φάση του Διαγωνισμού. Πρόκειται για τα εξής έργα: 

  • Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο με προϋπολογισμό 1,07 δισ. €
  • Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. €
  • Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης & κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. €
  • Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. €
  • Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. €
  • Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο - νέος λιμένας Πατρών με προϋπολογισμό 476,5 εκατ. €

Η διαδικασία ανταγωνιστικού διαλόγου

Οι διαγωνισμοί προωθούνται με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Στην πρώτη φάση γίνεται η προεπιλογή μεταξύ των υποψηφίων που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον. Η δεύτερη φάση διαρκεί μέχρι το πέρας της διαδικασίας επιλογής του Αναδόχου και ανάθεσης της Σύμβασης, και υποδιαιρείται σε δύο στάδια, το στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου και την υποβολή δεσμευτικών προσφορών

Για να ξεκινήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος θα αποσταλεί επιστολή από τον Αναθέτοντα Φορέα (την ΕΡΓΟΣΕ) στους προεπιλεγέντες υποψηφίους, με την οποία θα κληθούν να παραλάβουν την Πρόσκληση Συμμετοχής σε Διάλογο. Στην Πρόσκληση Συμμετοχής σε Διάλογο θα καθορίζονται οι όροι, σύμφωνα με τους οποίους θα διεξαχθεί ο διάλογος, σκοπός του οποίου είναι η εκτίμηση ως προς τις τεχνικές, λειτουργικές ή νομικές λύσεις που μπορεί να προσφέρει η αγορά, καθώς και η διερεύνηση και ο προσδιορισμός των μέσων που μπορούν να ικανοποιήσουν με τον καλύτερο τρόπο τις ανάγκες της ΕΡΓΟΣΕ σε σχέση με το έργο.

Η ΕΡΓΟΣΕ θα διεξάγει διάλογο με καθέναν από τους προεπιλεγέντες σχετικά με τις βασικές τεχνικές, λειτουργικές και νομικές παραμέτρους του έργου, μπορεί δε, κατά την κρίση της, να συζητηθούν όλες ή ορισμένες από τις πτυχές της Σύμβασης. Στη συνέχεια, αφού η ΕΡΓΟΣΕ επιλέξει τη λύση ή τις λύσεις που ανταποκρίνονται  κατά τον βέλτιστο τρόπο στις ανάγκες, θα κηρύξει τη λήξη του Διαλόγου και θα ενημερώσει σχετικά τους Προεπιλεγέντες που έλαβαν μέρος.  Στη συνέχεια θα αποσταλεί επιστολή από τον Αναθέτοντα Φορέα, με την οποία θα κληθούν οι προεπιλεγέντες που συμμετείχαν στον διάλογο να παραλάβουν την Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών, όπως αυτή θα έχει οριστικοποιηθεί, με βάση την οποία θα υποβληθούν οι Δεσμευτικές Προσφορές.

Ο ανάδοχος κάθε έργου υποχρεούται να προχωρήσει στην εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών για την κατασκευή του Έργου, με βάση τον οριστικό σχεδιασμό που θα προκύψει κατά την διαδικασία ανάθεσης και την περιβαλλοντική αδειοδότησή του και στην κατασκευή του συνόλου των εργασιών, οι οποίες προβλέπονται στις μελέτες του κατασκευαστικού σχεδιασμού.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στρατιά συμβούλων φέρνει η ΕΡΓΟΣΕ για να «τρέξουν» τα μεγάλα έργα

Μέσω διαγωνισμών θα επιλεγούν έξι τεχνικοί και νομικοί σύμβουλοι οι οποίοι θα συμβάλλουν στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για έξι σιδηροδρομικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγώνας δρόμου για να αποφευχθεί αναβολή στα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα

Οι κατασκευαστικές εταιρείες σπεύδουν να συγκροτήσουν τις κοινοπραξίες τους για συμμετοχή σε έξι διαγωνισμούς με προϋπολογισμό 4 δισ. ευρώ, ενώ το υπουργείο Υποδομών θέλει να αποφύγει αναβολής πέραν της 14ης Ιανουαρίου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Παραδόθηκαν στον ΟΣΕ 190 χλμ. στον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας

Η ολοκλήρωση του έργου σηματοδότησης και του ETCS, στο βόρειο αυτοτελές τμήμα του σιδηροδρομικού άξονα Πλατύ - Προμαχώνας, έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μετακινήσεων σε εμπορικά και επιβατικά δρομολόγια.