Τα τελευταία δύο χρόνια τα σούπερ μάρκετ βρέθηκαν στο επίκεντρο των εξελίξεων της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας, με την πανδημία του κορονοϊού να υπογραμμίζει τον ζωτικής σημασίας ρόλο που παίζουν στην επισιτιστική και εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς αποτελούν τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στις επιχειρήσεις τροφίμων και τους καταναλωτές.
Με το μεγαλύτερο μέρος του 2020 να κυριαρχείται από μια σειρά από περιοριστικά μέτρα και lockdown, ήταν αναμενόμενο ότι τα εγχώρια σούπερ μάρκετ θα έβγαιναν κερδισμένα στο τέλος του έτους, βάζοντας τελικά στα ταμεία τους επιπλέον 1 δισ. ευρώ, παίρνοντας τζίρο από την κλειστή εστίαση και τη μικρή λιανική, καθώς για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα υπήρξε το μοναδικό κανάλι το οποίο παρέμεινε ενεργό. Στις αρχές του 2021, το εύλογο ερώτημα που απασχολούσε τον κλάδο ήταν ποιο ποσοστό του επιπλέον 1 δισ. ευρώ θα χανόταν από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ μετά τη σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα και το άνοιγμα της αγοράς.
Στην εκπνοή, λοιπόν, του έτους, με μια πρώτη ανάγνωση, αυτό που φαίνεται είναι ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο συνέχισε να «ψαρεύει» τζίρους με μοχλό ανάπτυξης τα τρόφιμα και τα προϊόντα σταθερού barcode, σύμφωνα με τα στοιχεία μέτρησης της IRI. Οι συνήθειες που εντάθηκαν στην πανδημία, όπως η μαγειρική στο σπίτι, διατήρησαν τη δυναμική τους, με τους καταναλωτές να συνεχίζουν να ξοδεύουν χρήματα για τις αγορές προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ.
Κατά το πρώτο μισό του 2021, όπου τα περιοριστικά μέτρα ήταν σε ισχύ είναι δικαιολογημένο οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο να σημειώνουν ανάπτυξη με μοναδικές εξαιρέσεις τον Μάρτιο του 2021 όπου οι πωλήσεις σε αξία σημείωσαν πτώση 8,5% -μια μείωση λογική, καθώς οι πωλήσεις συγκρίθηκαν με τον μη κανονικό Μάρτιο του 2020, όπου είχαν εκδηλωθεί αγορές πανικού- και τον Μάιο, μήνα όπου έγινε άρση των περιοριστικών μέτρων.
Σε ό,τι αφορά το γ΄τρίμηνο του 2021, η ανάπτυξη στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ συνεχίστηκε, με καλύτερο μήνα τον Ιούλιο για τις πωλήσεις, παρά το γεγονός ότι η αγορά λειτουργούσε σε ένα πλαίσιο κανονικότητας. Τον Σεπτέμβριο, οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο ενισχύθηκαν κατά 3,6%, τον Οκτώβριο κατά 1% ενώ ο Νοέμβριος υπήρξε ο μήνας, όπου μπήκε φρένο στην ανοδική πορεία με πτώση 5,5%. Στους 11 μήνες του 2021 το οργανωμένο λιανεμπόριο εμφάνισε αύξηση 1,5% ενώ το βλέμμα είναι στραμμένο στις επιδόσεις που θα σημειώσει ο Δεκέμβριος, ένας μήνας που παραδοσιακά κλείνει με υψηλές πωλήσεις λόγω των Χριστουγέννων.
Από αυτή την ανάπτυξη του τζίρου κάποιες αλυσίδες παίρνουν μεγαλύτερο κομμάτι και κάποιες άλλες μικρότερο μερίδιο, με τον Σκλαβενίτη να συνεχίζει την ανοδική του πορεία, αποτελώντας έναν από τους βασικούς μοχλούς ανάπτυξης. Θυμίζουμε ότι το 2020 ο Σκλαβενίτης εμφάνισε τη μεγαλύτερη αύξηση στον κλάδο της τάξεως του 15,59% με τζίρο 3,79 δισ. ευρώ, την ίδια στιγμή που ο συνολικός τζίρος των 10 μεγαλύτερων αλυσίδων του κλάδου εκτός της Lidl, η οποία δε δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις, έκλεισε στα 9,73 δισ. ευρώ. Έτσι, η κορυφαία αλυσίδα σούπερ μάρκετ της χώρας, έχοντας ενσωματώσει και την αλυσίδα Μαρινόπουλος, έχει ανεβάσει το μερίδιό της στις πωλήσεις της κορυφαίας 10άδας (πάντα χωρίς να υπολογίζεται η Lidl) στο 39%.