Ολοένα και πιο πίσω πάει το (ουσιαστικό) άνοιγμα της φετινής τουριστικής σεζόν για τη χώρα μας, καθώς όπως φαίνεται θα χαθεί και το μεγαλύτερο διάστημα του Ιουνίου, ενώ δυσμενή εξέλιξη αποτέλεσαν οι ακυρώσεις της TUI σε εννέα ελληνικούς προορισμούς έως τις 13 Ιουνίου.
Οι κρατήσεις έως τώρα είναι πολύ χαμηλές για τον τρέχοντα μήνα και τέτοιες που σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να σηματοδοτήσουν ουσιαστική διαφορά έναντι της περυσινής καταστροφικής σεζόν, ενώ ελπιδοφόρα είναι τα μηνύματα από ξενοδόχους για τον Ιούλιο και μετά. Σύμφωνα με όλα τα συμφραζόμενα η φετινή σεζόν θα κριθεί από το momentum που θα διαμορφωθεί από τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής και ιδιαίτερα για το τρίμηνο Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου.
Αυτή είναι άλλωστε η ταξιδιωτική και τουριστική κουλτούρα που διαμορφώνεται και σε διεθνές επίπεδο φέτος, δεδομένου ότι οι περισσότερες χώρες κινούνται περίπου στα ίδια επιδημιολογικά δεδομένα, ενώ και οι χώρες προορισμοί, επίσης δε διαφέρουν σημαντικά τόσο, ώστε κάποια να κάνει τη μεγάλη διαφορά.
Πάντως, ξενοδόχοι σημειώνουν πως η εικόνα των κρατήσεων για όλο τον Ιούνιο είναι σχεδόν απογοητευτική, όμως αυτή η εικόνα αλλάζει εκ διαμέτρου από τον Ιούλιο και μετά, όπου οι κρατήσεις έχουν ισχυρό momentum. Πολλά μάλιστα ξενοδοχεία κάνουν λόγο για καλές πληρότητες από τα μέσα Ιουλίου και μετά.
Ήδη το πρώτο πεντάμηνο έχει πάει χαμένο, ενώ σε κίνδυνο είναι και ο Ιούνιος. Άρα με βάση αυτά, για να επιτευχθεί ο στόχος για 40-50% των εσόδων του 2019, πρέπει από Ιούλιο και μετά να «τρέξουν» οι πληρότητες και να μην υπάρξουν εκτός προγράμματος αρνητικές εκπλήξεις.
Θυμίζουμε ότι το τρίμηνο Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου παραδοσιακά έφερνε για τον ελληνικό τουρισμό το 70% των ετήσιων εισπράξεων, ενώ αν τα πράγματα κυλήσουν ομαλά και υπάρξει βελτίωση τις επόμενες εβδομάδες σε επιδημιολογικό επίπεδο, δεν αποκλείεται αυτό το συγκεκριμένο τρίμηνο να διογκώσει ακόμη περισσότερο το συνολικό εκτόπισμά του στη φετινή συγκομιδή.
Σε κάθε περίπτωση, το ουσιαστικό άνοιγμα της σεζόν καθυστερεί και θα συνεχίσει να καθυστερεί όσο η Ελλάδα παραμένει στην «πορτοκαλί» ζώνη. Για να αλλάξει ουσιαστικά η κατάσταση, επιβάλλεται η χώρα μας να περάσει τάχιστα στην πράσινη ζώνη ώστε να ανοίξουν οι κυρίαρχες αγορές με πρώτη τη Βρετανία που πλέον είναι το βασικό στοίχημα για φέτος.
Το Ηνωμένο Βασίλειο, μια από τις πλέον κρίσιμες αγορές για την πορεία του ελληνικού τουρισμού μετά την ένταξη της Ελλάδας στην «πορτοκαλί» λίστα, τώρα φαίνεται να περιορίζει περαιτέρω τους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς, αφού πρόσφατα η TUI UK ακύρωσε όλα τα πακέτα της σε Χανιά, Χαλκιδική, Κεφαλονιά, Πρέβεζα, Σάμο, Σαντορίνη, Σκιάθο, Θάσο και Ζάκυνθο εξαιτίας των επιδημιολογικών δεδομένων.
Η TUI ακύρωσε όλα τα πακέτα της μέχρι 13 Ιουνίου, καθώς η αποκλιμάκωση της πανδημίας γίνεται αργά και τα κρούσματα διατηρούνται σε υψηλό επίπεδο. Το βλέμμα των παραγόντων της αγοράς είναι στραμμένο στην επικείμενη απόφαση της βρετανικής κυβέρνησης για ένταξη ή μη της Ελλάδας στην «πράσινη» λίστα, κίνηση από την οποία εξαρτώνται αρκετοί εγχώριοι τουριστικοί προορισμοί.
Το πράσινο πιστοποιητικό
Βαρόμετρο για τις εξελίξεις είναι ασφαλώς η αξιοποίηση του πράσινου ψηφιακού πιστοποιητικού που μαζί με τη βελτίωση της επιδημιολογικής εικόνας ίσως βοηθήσει στο «ξύπνημα» των κρατήσεων.
Όπως έγραψε προ ημερών σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος, «υλοποιείται εγκαίρως μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία, που θα διευκολύνει την επανέναρξη των ταξιδιών εντός ΕΕ και όχι μόνο. Με τη βελτίωση των επιδημιολογικών τις επόμενες ημέρες και την ένταξη της χώρας στην πράσινη ζώνη του ECDC, αυξάνονται οι προσδοκίες».
Να σημειωθεί ότι την προηγούμενη εβδομάδα ο επικεφαλής του Ομίλου IKOS Ανδρέας Ανδρεάδης σε εκδήλωση του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου απέφυγε να βάλει συγκεκριμένο πήχη σε σχέση με τη φετινή χρονιά, περιγράφοντας με γενικό τρόπο το στόχο ότι μπορεί να κινηθεί πέριξ του 40% του ’19.
Έχουν ανοίξει μόνο το 20% των ξενοδοχείων
Πάντως, μόνο το 20% των ξενοδοχείων έχουν ανοίξει έως τώρα, όπως σημειώνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος. «Αυτή τη στιγμή είναι ανοιχτά μόνο 2.000 ξενοδοχεία από τα 10.000 που υπάρχουν πανελλαδικά, διότι δεν έχουμε κρατήσεις», λέει χαρακτηριστικά.
Ο κ. Τάσιος εκτιμά ότι μετά τον Μάιο θα χαθεί και ο Ιούνιος τουλάχιστον έως το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος (19 - 21 Ιουνίου), ενώ μέχρι τα τέλη του ίδιου μήνα αναμένεται να επαναλειτουργήσει το σύνολο των καταλυμάτων για τη σεζόν. Το ενθαρρυντικό είναι ότι τόσο σύμφωνα με τον κ. Τάσιο, όσο και με άλλους παράγοντες της αγοράς, φέτος η τουριστική σεζόν φαίνεται πως θα επιμηκυνθεί περαιτέρω. Ο κ. Τάσιος πιστεύει ότι η σεζόν θα είναι τετράμηνης διάρκειας από Ιούλιο έως τέλη Οκτωβρίου, ενώ άλλοι παράγοντες ευελπιστούν να «απλώσει» ακόμη περισσότερο και μέσα στον προσεχή Νοέμβρη.
Άλλωστε, όπως όλα τα στοιχεία και οι έρευνες διεθνώς δείχνουν, φέτος η διάθεση για ταξίδια και διακοπές είναι ισχυρότερη από ποτέ, ενώ θέματα τιμών δεν μπαίνουν στην εξίσωση, πλην των ζητημάτων υγειονομικής ασφάλειας.
Πολλαπλές ταχύτητες στο άνοιγμα
Ένα άλλο χαρακτηριστικό της φετινής χρονιάς είναι ότι – όπως και πέρυσι – φαίνεται να καταγράφονται πολλαπλές ταχύτητες στην εκκίνηση της σεζόν. Κάποια μικρά νησιά όπου υπάρχουν και κατοικίες αλλοδαπών, ιδιαίτερα Γάλλων, ή προσφορά ποιότητας από την οικονομία διαμοιρασμού «τραβάνε», όπως και 4αστερα με αναφορά στη Γερμανία. Επίσης, καλή εικόνα διαφαίνεται τόσο στους οδικά προσβάσιμους προορισμούς όπως Χαλκιδική, Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησος, ενώ εξαιρετικά πάνε οι ανεξάρτητες βίλες και οι μεμονωμένες κατοικίες πάσης φύσεως. Γενικώς, κάθε κατάλυμα που προσφέρει υγειονομική ασφάλεια και ανεξαρτησία θα έχει και φέτος πλεονέκτημα.
Ελπίδες από το πακέτο στήριξης
Συνάμα, σημαντική στήριξη φέρνει και το πακέτο ενίσχυσης που ανακοίνωσε χθες η κυβέρνηση, που φτάνει έως τα 420 εκατ. ευρώ για όλο το φάσμα των δραστηριοποιούμενων στον τουρισμό επιχειρήσεων. Το ποσό της ενίσχυσης ανέρχεται στο 5% του τζίρου 2019 για τα καταλύματα και στο 2,5% για τις λοιπές επιχειρήσεις. Το μέγιστο ποσό ενίσχυσης ορίζεται στα 400.000 ευρώ ανά ΑΦΜ.
Πρωτίστως, το πρόγραμμα στοχεύει σε στήριξη η οποία κατευθύνεται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, απ’ όλο το φάσμα της φιλοξενίας όπως ξενοδοχεία, καταλύματα, ενοικιαζόμενα δωμάτια και camping, αλλά και σε πρακτορεία και σε τουριστικά λεωφορεία. Θεσμικοί παράγοντες του τουριστικού και ξενοδοχειακού κλάδου, κρίνουν θετικά το πακέτο που ανακοινώθηκε χθες, το οποίο έρχεται σε ένα καλό timing, δηλαδή λίγο πριν την ουσιαστική έναρξη της σεζόν, παρέχοντας απαραίτητα κεφάλαια για το ξεκίνημα.