ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Cruises
Shutterstock

Σαλπάρει η κρουαζιέρα με 40 πλοία και αυστηρά πρωτόκολλα Covid-19

Περισσότερες από είκοσι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν προγραμματίσει έως τώρα δρομολόγια, με ανταποκρίσεις σε 45 λιμάνια. Λειτουργία στο 70% της χωρητικότητας και υποχρεωτικά τεστ σε πληρώματα και επιβάτες.

Εφαρμόζοντας πρωτόκολλα που υπερβαίνουν σε αυστηρότητα αυτά που ισχύουν σχεδόν σε οποιονδήποτε άλλο κλάδο και με λειτουργία μέχρι το 70% της χωρητικότητας των πλοίων, ώστε να υπάρχει καλύτερη διαχείριση, ξεκίνησε με δειλά και προσεκτικά βήματα η κρουαζιέρα στην Ελλάδα από τις 14 Μαΐου, ύστερα από ένα πολύ μεγάλο διάστημα όπου τα κρουαζιερόπλοια έμειναν «καθηλωμένα» λόγω της πανδημίας.

Πρόκειται για ένα ξεκίνημα που φυσικά δεν θα έχει καμιά σχέση με το… traffic του 2019, όμως στόχος είναι να μπει ξανά σε κίνηση ο κλάδος, να μονταριστεί εκ νέου το σύστημα πάνω στα νέα δεδομένα και να μπουν οι βάσεις για πολύ καλύτερες σεζόν το 2022 και το 2023. Φέτος η χρονιά θα είναι μεταβατική και με κεντρικό στοίχημα την καλή εφαρμογή των πρωτοκόλλων υγιεινής.

Το ξεκίνημα ήρθε ύστερα από εκτενή συνεργασία του υπουργείου Ναυτιλίας, των υγειονομικών αλλά και των λιμενικών αρχών. Χθες, η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) που συνιστά τη μεγαλύτερη παγκοσμίως εμπορική ένωση κρουαζιερόπλοιων, με ανακοίνωσή της καλωσόρισε την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.

Σημειώνεται πως περισσότερες από είκοσι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν προγραμματίσει έως τώρα δρομολόγια σε όλη την Ελλάδα για φέτος, με ανταποκρίσεις σε συνολικά 45 λιμάνια, στοιχεία που αποδεικνύουν τόσο την ανανεωμένη δυναμική του κλάδου όσο και τη δυναμική της Ελλάδας ως κορυφαίου προορισμού κρουαζιέρας. Τουλάχιστον 15 από αυτές τις εταιρείες κρουαζιέρας έχουν σχεδιάσει δρομολόγια που εκκινούν από ελληνικά λιμάνια. Συνολικά, σχεδόν 40 κρουαζιερόπλοια αναμένεται να λειτουργήσουν φέτος στην Ελλάδα.

Η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας στην Ελλάδα αποτελεί μια ευπρόσδεκτη τόνωση τόσο για τους συνεργάτες και τους ανθρώπους που απασχολούνται στον κλάδο, ο οποίος συνεισφέρει ετησίως σχεδόν 1 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, όσο και για εκείνους που εξαρτώνται οικονομικά από τον κλάδο, συμπεριλαμβανομένων ταξιδιωτικών γραφείων, ξεναγών, λιμενικών φορέων και πολλών άλλων παρόχων υπηρεσιών σε όλη τη χώρα. Με περισσότερους από 5 εκατ. επιβάτες το χρόνο (στοιχεία του 2019), η Ελλάδα ήταν ως το ξέσπασμα της πανδημίας μία από τις πιο δημοφιλείς χώρες προορισμού κρουαζιέρας παγκοσμίως.

Η χώρα μας γενικά ξεκινάει από πολύ χαμηλή αφετηρία, έχοντας τεράστια περιθώρια ανάπτυξης αυτής της βιομηχανίας, όταν παρέλθει η υγειονομική κρίση. Μια χώρα με 2.000 νησιά, τα περίπου 130 κατοικημένα, κάποια εξ αυτών μέσα στην 20άδα κορυφαίων παγκόσμια προορισμών και 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής, ευρισκόμενη μάλιστα στη Μεσόγειο, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως για την κρουαζιέρα, ασφαλώς και έχει τεράστια περιθώρια ανάπτυξης.

Ο παγκόσμιος τζίρος του κλάδου της κρουαζιέρας ανερχόταν –προ κρίσης– στα 134 δισ. δολάρια, με την Ελλάδα να εισπράττει μόλις τα 500 εκατ. από αυτή τη βιομηχανία, ποσό δυσανάλογα μικρό για μια χώρα που είναι το 13ο τουριστικό brand παγκοσμίως και με εντελώς ξεχωριστά γεωγραφικά πλεονεκτήματα. Να σημειωθεί ότι το «καταστροφικό» 2020, τόσο για τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων όσο και για τα λιμάνια υποδοχής, έκλεισε (παγκόσμια) με μόλις 5,7 εκατ. επιβάτες, δηλαδή κατά 22,1 εκατ. λιγότερους επιβάτες έναντι του 2019.

Τα πιο αυστηρά πρωτόκολλα: τι προβλέπουν

Τα πρωτοπόρα πρωτόκολλα του κλάδου της κρουαζιέρας, τα οποία αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με το EU Healthy Gateways, τις εθνικές κυβερνήσεις, τις αρχές δημόσιας υγείας και τις λιμενικές αρχές παρέχουν στις αρχές, στους επιβάτες και στα πληρώματα τη βεβαιότητα ότι οι πιο επικαιροποιημένες επιστημονικές και ιατρικές οδηγίες έχουν συμπεριληφθεί στον σχεδιασμό του κλάδου.

Τα μέλη της CLIA αντιπροσωπεύουν το 95% της παγκόσμιας επιβατικής χωρητικότητας κρουαζιερόπλοιων και η πολιτική της για τον περιορισμό της Covid-19 ισχύει για όλες τις εταιρείες μέλη της Ένωσης που ταξιδεύουν παγκοσμίως μεταφέροντας άνω των 100 ατόμων σε δρομολόγια στα διεθνή ύδατα. Έμφαση δίνεται στην αυστηρή διαδικασία επιβίβασης και στην καθολική (100%) εφαρμογή διαγνωστικών τεστ σε επιβάτες και πληρώματα, μαζί με νέες διαδικασίες απολύμανσης εν πλω, ισχυρούς μηχανισμούς ελέγχου και αυστηρούς κανόνες για τις εκδρομές στην ξηρά.

Θυμίζουμε πως την επόμενη εβδομάδα, στις 25 Μαΐου, θα πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα το Posidonia Sea Tourism Forum 2021, το Διεθνές Συνέδριο που είναι αφιερωμένο στην κρουαζιέρα και τον θαλάσσιο τουρισμό.

Στη Σούδα το νεότευκτο Silver Moon για home porting

Μια από τις δραστήριες εταιρείες στην Ελλάδα σ’ αυτόν τον τομέα είναι η Silversea Cruises, η οποία εξειδικεύεται στις luxury κρουαζιέρες και φέτος έχει προγραμματίσει 60 αναχωρήσεις από Πειραιά και 30 από το Ηράκλειο Κρήτης. Μάλιστα, φέτος θα κάνει home porting (έδρα ανεφοδιασμού) στην Ελλάδα με τέσσερα κρουαζιερόπλοια, αντί ενός τα προηγούμενα χρόνια.

Ήδη το νεότευκτο υπερπολυτελές πλοίο κρουαζιέρας Silver Moon, που ναυπηγήθηκε μόλις τον Αύγουστο του 2020 και εξειδικεύεται στα ταξίδια υψηλών απαιτήσεων, θα ξεκινήσει φέτος για πρώτη φορά κρουαζιέρες από Πειραιά στις 18 Ιουνίου με σταθμούς νησιά του Αιγαίου, την Κύπρο και το Ισραήλ. Ήδη για τις προβλεπόμενες διαδικασίες κατέπλευσε στο Ηράκλειο και στη Σούδα στις 10/5.

Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν άλλα τρία πλοία και συγκεκριμένα τα Silver Explorer, Silver Spirit και Silver Shadow, με την τελευταία αναχώρηση να προγραμματίζεται για το Νοέμβριο φέτος. Συνολικά σε σύγκριση με άλλες χρονιές η Silversea Cruises αυξάνει τα calls στα ελληνικά λιμάνια κατά 100%. 

Η εταιρεία αναμένεται να συμπεριλάβει πάνω από 20 νέους προορισμούς στην Ελλάδα όπως π.χ. τη Σύρο, εκτός από τα συνηθισμένα λιμάνια που είναι η Σαντορίνη, Μύκονος, Ρόδος, Κέρκυρα κ.α. Το πλοίο θα λειτουργεί με το 75% της συνολικής χωρητικότητας. 

Επανέναρξη προγράμματος της TUI Cruises στην Ελλάδα

Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα στην οποία η TUI Cruises ξεκινά τις κρουαζιέρες στη φετινή καλοκαιρινή περίοδο. Μετά από πολύμηνη διακοπή, το Mein Schiff 5 άρχισε  με ταξίδια διάρκειας μιας εβδομάδας από και προς την Κρήτη.

Περίπου 1.000 επιβάτες του πρώτου ταξιδιού επιβιβάστηκαν την περασμένη εβδομάδα στο λιμάνι του Ηρακλείου, ενώ το πλοίο συνέχισε με προορισμούς τη Ρόδο, τον Πειραιά και τη Σούδα της Κρήτης. Είναι υποχρεωτικό να υπάρχει αρνητικό τεστ Covid-19 πριν την επιβίβαση στο πλοίο, ενώ η χωρητικότητά του έχει περιοριστεί στο 60% έτσι ώστε να εξασφαλίζεται μεγάλη αναλογία προσωπικού χώρου ανά επιβάτη.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα, στις 27 Μαΐου θα «δέσει» στο νησί το Aida Blue, στις 30 Μαΐου θα ακολουθήσει το Europa, ενώ στις 31/5 αναμένονται δύο κρουαζιερόπλοια: το Celestyal Crystal και το Mein Schiff 5 που θα πραγματοποιήσει τη δεύτερη για τον ίδιο μήνα προσέγγισή στο σμαραγδένιο νησί.

Η (προ κρίσης) αγορά παγκόσμια

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Eταιρειών Kρουαζιέρας (Cruise Lines International Association CLIA), υπολογίζεται ότι το 2019 οι τουρίστες κρουαζιέρας έφτασαν στα 30 εκατ., ενώ δέκα χρόνια πριν ήταν 17,8 εκατ., διαφορά που μεταφράζεται σε αύξηση 40,6%. Ήταν τέτοιο το momentum ανάπτυξης και παραγγελιών έως ότου έρθει η πανδημία, όπου έως το 2027 ένα νεότευκτο κρουαζιερόπλοιο θα παραδίδονταν κάθε 39 ημέρες! Βεβαίως, μετά την κρίση, πολλές παραγγελίες ακυρώθηκαν, πολλά projects ματαιώθηκαν. Οι εργαζόμενοι στην κρουαζιέρα, παγκοσμίως ανέρχονταν σε 1.1908.876 άτομα και ο παγκόσμιος τζίρος στα 134 δισ. δολάρια.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε 43 λιμάνια της χώρας ανήλθαν το 2019 στις 3.899 (από 3.410 το 2018), σημειώνοντας άνοδο 14,34% και οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας ανήλθαν στις 5.537.500 (από 4.788.642 το 2018), σημειώνοντας άνοδο ύψους 15,64%. Το Λιμάνι του Πειραιά διατήρησε την πρώτη θέση στους προορισμούς για 10η συνεχή χρονιά. Στον Πειραιά το 2019 «έδεσαν» 622 κρουαζιερόπλοια με 1.098.091 επιβάτες, έναντι 524 το 2018 με 961.632 επιβάτες. Στη Σαντορίνη «έδεσαν» 592 κρουαζιερόπλοια με 980.771 επιβάτες έναντι 474 κρουαζιερόπλοια το 2018 και 749.286 επιβάτες.

Το μεγάλο στοίχημα για το μέλλον

Πέραν των υποδομών που πρέπει να δημιουργηθούν σε πολλά λιμάνια τα οποία δεν έχουν τις δυνατότητες να φιλοξενήσουν πλοία κινούμενες… πολιτείες, το κυρίαρχο στοίχημα για τον κλάδο της κρουαζιέρας στην Ελλάδα είναι να γίνουν κάποια από τα (καλά) λιμάνια homeports, δηλαδή λιμάνια αφετηρίας αλλά και κατάληξης της κρουαζιέρας.

Πρόκειται για ένα αρκετά δύσκολο στόχο, καθώς απαιτούνται πολλά για να επιτευχθεί, με κυρίαρχο την ανάγκη να υπάρχει ανάλογος χώρος ώστε να φιλοξενηθούν τέτοια πλωτά «θωρηκτά». Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Eταιρειών Kρουαζιέρας (Cruise Lines International Association CLIA), οι δαπάνες ανά επιβάτη home-porting εκτιμώνται στα 310 δολάρια και είναι τριπλάσιες από εκείνες ενός επιβάτη που περνάει transit.

Στα λιμάνια αφετηρίας τα κρουαζιερόπλοια ανεφοδιάζονται –με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τις τοπικές οικονομίες- και εκτελούν μικρές επισκευές, ενώ δημιουργούνται και πολλαπλές ωφέλειες από την επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σχέδιο για να αναπτύξει υψηλές ταχύτητες η κρουαζιέρα στην Ελλάδα

Με την κρουαζιέρα να δείχνει ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην διεθνή αγορά, η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) προτείνει ένα σχέδιο με στόχο την βιώσιμη ανάπτυξη.
kefalogianni
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ασφυκτικές προθεσμίες για απορρόφηση κονδυλίων 387 εκατ. στον τουρισμό

Η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, χαρακτήρισε τα προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης ως μια μεγάλη ευκαιρία για την αναβάθμιση υποδομών και τόνισε ότι θα απαιτηθούν μεγάλες ταχύτητες υλοποίησης.