ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
villa-tourismos-akinita
Φώτο: Shutterstock

Ο ιός «σκότωσε» τον μαζικό τουρισμό: Ποιες είναι οι οκτώ νέες τάσεις

Ισπανία και Ιταλία στρέφονται σε νέο μοντέλο, με λιγότερους επισκέπτες και μεγαλύτερη δαπάνη από κάθε τουρίστα. Υψηλή ζήτηση στην Ελλάδα για διακοπές σε βίλες με βραχυχρόνια μίσθωση.

Ύστερα από μία καταστροφική χρονιά για τον τουρισμό με απώλειες που ξεπέρασαν το 77% συγκριτικά με το 2019, λόγω των περιορισμών που επέβαλε η υγειονομική κρίση, πλέον η ανάγκη για ένα νέο τουριστικό μοντέλο φαίνεται πιο άμεση από ποτέ.

Τάσεις που μέχρι χθες προσέλκυαν τους λίγους, φαίνεται να είναι πια η επιλογή των πολλών: εναλλακτικοί προορισμοί, ταξιδιωτικές εμπειρίες μέσα από την κουλτούρα των ντόπιων κατοίκων, roads trips, υπηρεσίες well being, αναζήτηση «κρυμμένων» προορισμών και αυτοτελείς ιδιωτικές κατοικίες γίνονται η πρώτη επιλογή για τουρίστες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

«Το μοντέλο του τουρισμό αλλάζει και δεν αλλάζει μόνο στη χώρα μας, αλλά σχεδόν στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών του Νότου. Αλλάζει και δημιουργεί νέες ευκαιρίες στην εκάστοτε χώρα που θα αντιληφθεί εγκαίρως το νέο μοντέλο, θα κινηθεί γρήγορα και θα ανταποκριθεί άμεσα στις νέες προκλήσεις» σημειώνει ο πρόεδρος του δικτύου E-Real Estates, Θεμιστοκλής Μπάκας.

Η Ισπανία που έχει μία τουριστική αγορά που αντιπροσωπεύει το 12% του ΑΕΠ και το 13% της απασχόλησης με 83,7 εκατ. τουρίστες ανά έτος και έσοδα 72 δισ. ευρώ την προ covid-19 εποχή, στοχεύει πλέον στην μετατόπιση του κέντρου βάρους από τον μαζικό τουρισμό, σε ένα νέο μοντέλο με υψηλότερες δαπάνες ανά τουρίστα.

Η Ιταλία που αριθμεί 4,2 εκατ. εργαζόμενους στον τουρισμό, 65 εκατ. τουρίστες και έσοδα 44,3 δισ. Ευρώ πριν από το 2020 πλέον στρέφεται σε ένα διαφορετικό, «ευφυή» τουρισμό σύμφωνα με τα τοπικά ΜΜΕ ενώ αυτή ήταν και η κατεύθυνση που έδωσε ο πρωθυπουργός Μάριο Ντράγκι την ημέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά του.

«Κατανοούμε ότι όταν χώρες όπως η Ισπανία και η Ιταλία που έχουν ισχυρή βιομηχανία και τα έσοδα από τον τουρισμό αποτελούν το 12% και 14% αντίστοιχα του ΑΕΠ τους (στην Ελλάδα αποτελεί το 20,8%), έχουν μπει ήδη στην διαδικασία να σχεδιάζουν το νέο μοντέλο στην τουριστική τους βιομηχανία με πόρους του ταμείου ανάκαμψης, η χώρα μας θα πρέπει να "αντιδράσει" άμεσα και πρωτοτυπώντας», σημειώνει ο κ. Μπάκας και τονίζει ότι η Ελλάδα θα πρέπει να εκμεταλλευτεί την γεωγραφική της θέση και ποικιλομορφία, τη φυσική της ομορφιά, τη πολιτισμική κουλτούρα και να αναδείξει νέους – εναλλακτικούς προορισμούς. 

Οχτώ τάσεις που θα διαμορφώσουν το νέο μοντέλο του τουρισμού

  1. Νέο προφίλ τουριστών

«Σύμφωνα με τον Erik Cohen (Ομότιμο Καθηγητή Κοινωνιολογίας του George S. Wise, νικητή του Βραβείου UNWTO Ulysses) υπάρχει η κατηγορία τουρίστα, ο «υπαρξιακός» τουρίστας (existential tourist), του οποίου το κύριο μέλημα είναι η σε βάθος γνώση και ολοκληρωτική απορρόφηση από την κουλτούρα και τις συνήθειες και τον τρόπο ζωής των ντόπιων του προορισμού που επισκέπτεται», σημειώνει ο κ. Μπάκας, τονίζοντας ότι αποτελεί μία κατηγορία τουριστών που αναπτύσσεται έντονα τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα ίσως αυτή η κατηγορία τουριστών να είναι και ο βασικός παράγοντας ανάπτυξης της βραχυχρόνιας μίσθωσης.

  1. Νέα γενιά τουριστών

Τα επόμενα χρόνια και όχι μόνον, θα υπάρξει μια νέα γενιά που θα δίνει μεγαλύτερη έμφαση σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας. Ήδη από το περσινό καλοκαίρι αλλά και από τα μέχρι σήμερα δεδομένα, εγχώριοι και αλλοδαποί τουρίστες επιλέγουν κυρίως αυτοτελή διαμερίσματα/κατοικίες εγγεγραμμένα σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ή/και βίλες, bungalows σε ξενοδοχειακές μονάδες με στόχο την θωράκιση της υγείας τους βάση των υγειονομικών πρωτοκόλλων.

  1. Δραστηριότητες γύρω από τη φύση

Το lockdown επανάφερε και δημιούργησε νέες συνήθειες γύρω από την φύση. Πολλοί Ευρωπαίοι και Αμερικανοί μπήκαν σε μια διαδικασία ενδοσκόπησης και αναζήτησαν τι καλύτερο μπορεί να κάνει για την ψυχική και σωματική του υγεία. «Ο τουρίστας της μετά covid-19 εποχής, θα θελήσει να συνεχίσει το νέο τρόπο ζωής που ο ίδιος επέλεξε εν μέσω lockdown και στις διακοπές του» σχολιάζει ο κ. Μπάκας.

  1. Η τηλεργασία και οι digital nomads

Η τηλεργασία για πολλούς επαγγελματίες και ιδιωτικούς υπαλλήλους, καθώς και οι ψηφιακοί νομάδες, αποτελούν τα νέα δεδομένα που θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν κατά τον σχεδιασμό του νέου μοντέλου τουρισμού. Σύμφωνα με τον κ. Μπάκα, απαιτείται πλέον ένας ειδικός χώρος εργασίας με όλες τις απαιτούμενες προδιαγραφές για τους ταξιδιώτες – τουρίστες της επόμενης ημέρας.

  1. «Ήλιος και Θάλασσα», αλλά και υποδομές 

Ο ακριβός τουρισμός και η διαμονή πολυτελείας ανακάμπτουν πολύ ταχύτερα από τον μαζικό τουρισμό μετά την κρίση. «Το brand "Ήλιος και Θάλασσα" δεν φτάνει όταν στοχεύεις τον ποιοτικό τουρισμό, τους τουρίστες εκείνους που ενδιαφέρονται για τουριστικά προϊόντα υψηλότερης αξίας και έχουν την δυνατότητα για πολυτελή διαμονή και πολύ υψηλές δαπάνες. Απαιτείται βελτίωση της ποιότητας και πιστοποίηση των ξενοδοχειακών μονάδων, καθώς επίσης και δημιουργία πολυτελών θέρετρων» τονίζει στην ανάλυσή του ο πρόεδρος του δικτύου E-Real Estates.

  1. Ανάδειξη του θεματικού τουρισμού

Ο θεματικός τουρισμός θα πρέπει να αποτελέσει άμεσα υλοποιημένο στόχο για την τουριστική βιομηχανία της χώρας. Υπάρχουν ειδικές μορφές τουρισμού που προσεγγίζουν επισκέπτες με υψηλά βαλάντια. Ο τουρισμός υπαίθρου (αγροτουρισμός, οινοτουρισμός κλπ), ο αθλητικός τουρισμός, ο θαλάσσιος τουρισμός (γιώτινγκ και καταδυτικός), ο πολιτιστικός τουρισμός, ο τουρισμός γαστρονομίας, ο θρησκευτικός τουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός, ο εκπαιδευτικός τουρισμός, ο μαθητικός τουρισμός, ο τουρισμός υγείας, ομορφιάς και ευεξίας αποτελούν τέτοιες επιλογές.

  1. Ανάδειξη νέων προορισμών

«Μην ξεχνάμε ότι το 85% της ελληνικής επικράτειας αποτελεί τουριστικό προορισμό. Με περισσότερα από 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής, με περίπου 6.000 μεγαλύτερα και μικρότερα νησιά και νησίδες, και με εδραιωμένη πλέον θέση στην παγκόσμια αγορά τουρισμού, πολλοί προορισμοί μπορούν να αποτελέσουν το "μήλον της έριδος" ως ανεξάρτητα brand υπό την αιγίδα του "Ήλιου και της Θάλασσας", αναδεικνύοντας τη τοπική φυσική ποικιλομορφία, τις δραστηριότητες και την πολιτισμική κληρονομιά που κάθε σπιθαμή αυτής της χώρας διαθέτει σε αφθονία» σημειώνει ο κ. Μπάκας.  

  1. Αύξηση των εγγραφών σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης

Λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, το καλοκαίρι του 2020 ανέκαμψε σε κάποιες περιοχές η βραχυχρόνια μίσθωση. Ο κλάδος της βραχυχρόνιας μίσθωσης αποδείχθηκε πιο ανθεκτικός από ό,τι περιμέναμε γιατί ουσιαστικά αποτέλεσε τη «λύση» τόσο για τους εγχώριους, όσο και για τους αλλοδαπούς τουρίστες. Και την περσινή χρονιά αλλά και το καλοκαίρι του 2021, παρατηρείται πολύ μεγάλη κινητικότητα και προ-κρατήσεις μέσω της ευέλικτης πολιτικής ακύρωσης σε αυτοτελείς βίλες με ιδιωτική πισίνα στους δημοφιλείς διεθνείς τουριστικούς προορισμούς της χώρα μας. Το κόστος διαμονής για 5-6 διανυκτερεύσεις σε πολλές περιπτώσεις αγγίζει αρκετές χιλιάδες ευρώ.

Θεωρούμε ότι οι πληρότητες που θα καταγραφούν στο τέλος της καλοκαιρινής σεζόν, ιδιαίτερα στους διεθνείς  δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας θα αγγίξουν τα επίπεδα του 2019, ενώ στις παραθαλάσσιες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας θα καταγραφούν αυξητικές τάσεις.

«Σύμφωνα με τα στοιχεία του πίνακα, κατανοούμε ότι ο τουρισμός υψηλών προδιαγραφών, οι τουρίστες που έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν και να πληρώσουν πολυτελή διαμονή και υψηλές δαπάνες στους διεθνείς δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας, τη φετινή χρονιά μπορεί να αγγίξει και τα επίπεδα του 2019. Παρόμοια εικόνα με υψηλότερα κόστη διανυκτέρευσης, θα καταγραφεί στο σύνολο των καλοκαιρινών μηνών», τονίζει ο κ. Μπάκας.

ΠΕΡΙΟΧΗ

6 ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΒΙΛΑ

17/5-23/5

ΖΗΤΟΥΜΕΝΗ ΤΙΜΗ ΣΕ

ΠΛΗΡΟΤΗΤΑ

ΜΥΚΟΝΟΣ – ΧΩΡΑ

988-1.700

83%

ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ

832-1.277

88%

ΛΕΥΚΑΔΑ

332-660

87%

ΣΚΙΑΘΟΣ

730-1.135

95%

ΣΚΟΠΕΛΟΣ

903-1.382

90%

ΠΑΡΟΣ

942-1.097

90%

ΖΑΚΥΝΘΟΣ

459-810

87%

ΡΟΔΟΣ

428-832

89%

Πηγή/Επεξεργασία : Ιστοσελίδες βραχυχρόνιας μίσθωσης/Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates , Βίλες με ιδιωτική ή κοινόχρηστη πισινά . * Το κόστος διαμονής προκύπτει βάση της διαθεσιμότητας και αφορά 2 ενήλικες και 2 παιδία έως 12 ετών. Η κατοικία στην ίδια τιμή μπορεί να φιλοξενήσει έως και 6 άτομα, ανάλογα με την πολιτική του εκάστοτε ιδιοκτήτη – διαχειριστή.* Ευέλικτη πολιτική ακύρωσης

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

moxy-hotel
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απότομη αύξηση των ξενοδοχείων που διατίθενται μέσα από αγγελίες

Περισσότερες από 200 μικρές ξενοδοχειακές μονάδες σε πολλές περιοχές της χώρας διατίθενται μέσω αγγελιών, καθώς η ισχυρή ανάκαμψη του τουρισμού δημιουργεί προσδοκίες για ικανοποιητικές τιμές πώλησης.
diakopes-airbnb
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα 4,5 δισ. θα φτάσουν φέτος τα έσοδα από τις μισθώσεις τύπου «Airbnb»

Όπως τόνισε ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαχειριστών Ακινήτων, Ανδρέας Χίου τα περίπου 150.000 ακίνητα πανελλαδικά σε βραχυχρόνια μίσθωση φέρνουν περίπου το 55% των τουριστικών εσόδων της χώρας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ράλι τιμών στην αγορά ακινήτων, 13.000/τ.μ. για τις βίλες στη Μύκονο

Πανελλαδική άνοδος τιμών 7,8% για τα νεόδμητα και 4,8% για τα παλαιότερα ακίνητα το 2022: Αναλυτικοί πίνακες. Ξεπέρασε τα 10 δισ. η ζήτηση για πολυτελή ακίνητα, τιμές που ζαλίζουν σε Μύκονο και Σαντορίνη.
Βυτίνα_Vytina
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το... χρηματιστήριο χειμερινών εξοχικών: Πόσο αυξάνονται φέτος οι τιμές

Οι τιμές πώλησης παρουσιάζουν, εκτός εξαιρέσεων, συγκρατημένες αυξήσεις, συγκριτικά με το 2021. Τη μεγαλύτερη άνοδο στην κατώτατη τιμή ζήτησης καταγράφουν το Καρπενήσι και η Πορταριά στο Πήλιο, με αύξηση 30% και 21% αντίστοιχα.