Στον απόηχο μιας δυσμενούς χρονιάς συνολικά για το λιανεμπόριο αλλά και τη βιομηχανία ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας, οι ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους παραδοσιακούς αυτούς κλάδους βρίσκονται μπροστά σε μία ανεκτίμητη ευκαιρία. Καθώς ολοένα και περισσότεροι μεγάλοι όμιλοι ένδυσης στρέφονται στις αγορές της ευρωμεσογειακής λεκάνης, προκειμένου να προωθήσουν και να ολοκληρώσουν παραγγελίες ρούχων, αποφεύγοντας τις αγορές της νοτιοανατολικής Ασίας, η Ελλάδα βρίσκεται σε προνομιακή θέση έναντι όλων των υπολοίπων ευρωπαϊκών χωρών.
Αξιοποιώντας τη μακρά παράδοση αλλά και την τεχνογνωσία, καθώς και τη δυνατότητα ευέλικτης παραγωγής καινοτόμων προϊόντων, οι ελληνικές επιχειρήσεις κλωστοϋφαντουργίας δύναται να καταστούν ακόμη πιο ανταγωνιστικές, στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Βlueprint. Το πρόγραμμα αυτό στοχεύει στην ανάδειξη των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της ευρωπαϊκής κλωστοϋφαντουργίας, με αιχμή του δόρατος την εκπαίδευση αλλά και την τεχνολογική αναβάθμιση, σε τεχνικό και δημιουργικό επίπεδο, των επιχειρήσεων.
Σχετική καμπάνια θα τρέξει άμεσα τους επόμενους μήνες και στην χώρα μας, προκειμένου να ενημερώσει επιχειρήσεις αλλά και νέους επαγγελματίες για τις προοπτικές που ανοίγονται στον κλάδο της μόδας ευρύτερα, δεδομένου ότι το τοπίο αλλάζει άρδην στον απόηχο της πανδημίας. Παράλληλα, η Πολιτεία καλείται να κινητοποιηθεί αναλόγως, δίνοντας έμφαση σε συναφή θέματα εκπαίδευσης κι επιμόρφωσης, αλλά και παρέχοντας κίνητρα για την τεχνολογική αναβάθμιση των υφισταμένων επιχειρήσεων κλωσ/γίας.
«Χρυσή ευκαιρία»
Μιλώντας στο BusinessDaily, ο σύμβουλος και μέλος του Συνδέσμου Κατασκευαστών Ενδυμάτων Ελλάδας (ΣΚΕΕ), κ. Μ. Καραμπίνης, σημειώνει ότι πρόκειται για μια χρυσή ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες διαθέτουν τόσο την τεχνογνωσία όσο και τις πρώτες ύλες αλλά και την πλέον προνομιακή γεωγραφική θέση στην ευρωπαϊκή ήπειρο, ώστε να αποτελέσουν τους μεγάλους ωφελημένους από την επερχόμενη αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών -τουλάχιστον στον αναπτυγμένο κόσμο.
Ο ίδιος επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι κοντέινερ με ρούχα μπορούν να φτάσουν στην κεντρικότερη αγορά της Ευρώπης, τη Γερμανία, το αργότερο σε δύο ημέρες από τη χώρα μας, χωρίς να χρειαστεί μετακίνηση αεροπορικώς. Yπογραμμίζει παράλληλα το συγκριτικό πλεονέκτημα που προσφέρει στις ελληνικές επιχειρήσεις η παραγωγή των πρώτων υλών στην χώρα μας, συνθήκη που δεν ισχύει για καμιά άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα παράγει το 85%-90% του βάμβακος που αξιοποιείται στην Ευρώπη, την στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό για την Ισπανία δεν υπερβαίνει το 5%.
Μείωση πωλήσεων και εξαγωγών
Σε ό,τι αφορά τον τζίρο στους κλάδους ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας, ο κ. Καραμπίνης σημειώνει ότι το 2020 ήταν ένα δύσκολο έτος όπου οι απώλειες άγγιξαν ακόμη και το 30% για τις λιανικές πωλήσεις, ενώ οι εξαγωγές κατά μήκος της αλυσίδας ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας ανέτρεψαν το ανοδικό σερί της προηγούμενης τετραετίας (2016-2019), υποχωρώντας το 2020 κατά 18%.
Ο ίδιος ωστόσο υπογραμμίζει ότι το πρώτο τρίμηνο του 2021 οι απώλειες θα είναι πιο μετριασμένες συγκριτικά με την περσινή χρονιά, καθώς οι επιχειρήσεις λειτούργησαν έστω και με περιορισμούς για κάποιες εβδομάδες. Ο κ. Καραμπίνης τοποθετεί την κάμψη για το τρέχον τρίμηνο σε περίπου 15% συγκριτικά με πέρσι σε ό,τι αφορά τις λιανικές πωλήσεις, ωστόσο μένει να επαληθευθεί στα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας η πραγματική εικόνα.
Σε κάθε περίπτωση, η στροφή σε πιο βιώσιμες και διαχρονικές συλλογές ρούχων, αλλά και σε μικρότερες παραγγελίες οι οποίες θα είναι αναγκαίο να εκτελούνται με ταχύτητα και ευελιξία, τόσο μέσω δικτύων φυσικών καταστημάτων όσο και μέσα από e-shops, αναδεικνύονται σε κορυφαίους παράγοντες που αναδιαμορφώνουν το τοπίο τόσο στην παραγωγή όσο και στην αγορά της λιανικής και καλούν τις ελληνικές επιχειρήσεις να ανταποκριθούν με επιτυχία.
Το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας
Ο κ. Καραμπίνης σημειώνει ότι απαιτείται αναβάθμιση των δεξιοτήτων των νέων στελεχών που θα εισέλθουν στην ελληνική βιομηχανία της μόδας, προκειμένου η Ελλάδα να βγει κερδισμένη την επόμενη μέρα. Η αναβάθμιση αυτή αφορά σε εκσυγχρονισμό τόσο της παραγωγικής διαδικασίας όσο όμως και σε μίγματα νέων υλικών, τα οποία αναδεικνύονται σταθερά το τελευταίο διάστημα, καθώς οι αρχές της αειφορίας και της βιωσιμότητας έρχονται σε πρώτο πλάνο, αλλά και όλες τις νεότερες τάσεις σε σχέση με τις πωλήσεις, το έξυπνο μάρκετινγκ και το ψηφιακό περιβάλλον.
Ο κ. Καραμπίνης σημειώνει περαιτέρω ότι οι τάσεις αυτές σταδιακά θα επικρατήσουν και στην χώρα μας καθώς οι νεότερες γενιές εμφανίζονται πιο ευαισθητοποιημένες σε περιβαλλοντικά θέματα. Για τον λόγο αυτό, το πρόγραμμα Βlueprint της ΕΕ καλύπτει την δεκαετία 2020-2030, στοχεύοντας στον εκσυγχρονισμό των κλάδων ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας στην γηραιά ήπειρο, ώστε να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να αναδειχθούν πρωτοπόροι έναντι του παραγωγικού κολοσσού της Κίνας.
Η τελευταία μάλιστα προχωράει ήδη στην μετατόπιση της τεράστιας παραγωγικής της δυναμικής σε χώρες ακόμη χαμηλότερου κόστους, της νοτιοοανατολικής Ασίας αλλά και της Αφρικής -συγκεκριμένα σε Ουγκάντα, Αιθιοπϊα, Κένυα και Σομαλία, όπου μπορεί να υπάρξει και παραγωγή πρώτων υλών- στοχεύοντας στην κατοχύρωσή της ως κορυφαίου προμηθευτή ενδυμάτων μεσαίας και κατώτερης ποιοτικής κατηγορίας. Ακριβώς εδώ βρίσκεται το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας, σύμφωνα με τον κ. Καραμπίνη, καθώς βρίσκεται στην ιδανική θέση να διεκδικήσει μερίδιο από την παραγωγή πιο ποιοτικών κατηγοριών κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και ενδυμάτων, ώστε να αναδειχθεί σε κορυφαίο ποιοτικό προμηθευτή των ευρωπαϊκών εταιρειών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην τελευταία του ενημέρωση προς τους επενδυτές, ο ισπανικός κολοσσός της Inditex (αλυσίδα Zara) υπογράμμισε ότι στις προτεραιότητες για το τρέχον έτος, πέραν του περιορισμού του δικτύου καταστημάτων του, συγκαταλέγεται και η μεταφορά μεγαλύτερου ποσοστού της παραγωγής ενδυμάτων σε ευρωπαϊκό έδαφος προκειμένου να ανταποκριθεί αμεσότερα στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των καταναλωτών. Σε ανάλογες κινήσεις προχωράει και ο έτερος ισπανικός όμιλος fast fashion Mango, ενώ και η σουηδική αλυσίδα H&M προχώρα σε αναπροσαρμογή των παραγγελιών προς προμηθευτές της στην νοτιοανατολική Ασία προκειμένου να καταστεί περισσότερο ευέλικτη στην διάθεση νέων συλλογών ταχύτερα.