Τρείς παράγοντες μεταθέτουν για αργότερα την εφαρμογή του μέτρου για την επιδότηση των παγίων δαπανών επιχειρήσεων, που περιλαμβάνεται στο πακέτο της επόμενης μέρας για τη στήριξη των βιώσιμων επιχειρήσεων.
Ο πρώτος και βασικότερος λόγος της αλλαγής του χρονοδιαγράμματος για την ενεργοποίηση της ρύθμισης είναι το γεγονός ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν για την εξειδίκευση του πλαισίου.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα ανοιχτά θέματα είναι πολλά, αλλά οι συζητήσεις εστιάζονται στο εύρος και τις κατηγορίες των επιλέξιμων δαπανών καθώς και στα κριτήρια και τις προϋποθέσεις για την ένταξη των επιχειρήσεων στη κρατική στήριξη. Σύμφωνα με τη συλλογιστική της Κομισιόν, η επιδότηση πρέπει να αφορά συγκεκριμένη περίμετρο παγίων δαπανών για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας και οι οποίες λόγω της πανδημίας εμφανίζουν αισθητή πτώση τζίρου, με αποτέλεσμα να καταγράφουν ζημιές και να μπαίνουν στη ζώνη υψηλού κινδύνου.
Το οικονομικό επιτελείο θέτει στο επίκεντρο τις ασφαλιστικές εισφορές και τα σημαντικότερα λειτουργικά κόστη, όπως το ηλεκτρικό ρεύμα. Ωστόσο, βροχή πέφτουν τα αιτήματα φορέων για άνοιγμα της βεντάλιας των δαπανών έτσι ώστε να ενταχθούν στην κρατική επιδότηση όλα τα πάγια έξοδα.
Πέραν των παραπάνω εκκρεμοτήτων δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόμα η μορφή των επιδοτήσεων (φοροεκπτώσεις, απαλλαγές, απευθείας ενισχύσεις κ.α), το ύψος του ποσού καθώς και ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής της ενίσχυσης.
Ο δεύτερος παράγοντας για τη μετάθεση του μέτρου έχει να κάνει με το σχεδιασμό του υπουργείου Οικονομικών σύμφωνα με τον οποίο η επιδότηση των δαπανών θα έρθει μετά το κλείσιμο των κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής και θα αποτελέσει τη γέφυρα για τη μετάβαση στο νέο μοντέλο στήριξης για την επανεκκίνηση της οικονομίας μετά τη κρίση της πανδημίας. Αρμόδιος παράγοντας έλεγε χαρακτηριστικά ότι πρέπει να υπάρχει πλήρης και σαφής εικόνα για το πλέγμα των ενισχύσεων που έχουν λάβει οι επιχειρήσεις έτσι ώστε να γίνει δίκαιη κατανομή των πόρων της επιδότησης, σημειώνοντας ότι τα ποσά της επιστρεπτέας προκαταβολής θα αφαιρούνται από την ενίσχυση.
Τέλος το ρευστό σκηνικό και η αβεβαιότητα για την εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης υποχρεώνουν το οικονομικό επιτελείο να κάνει οικονομία δυνάμεων και να προχωρά με προσεκτικά βήματα σε στοχευμένες παρεμβάσεις, διατηρώντας σε υψηλό επίπεδο τη στάθμη των ταμειακών διαθεσίμων. Το κονδύλι για την επιδότηση των παγίων δαπανών που θα κυμανθεί στα 450 - 500 εκατ. ευρώ θα επιβαρύνει περαιτέρω τον προϋπολογισμό, εντείνοντας τις δημοσιονομικές πιέσεις, τη στιγμή μάλιστα που το «απρόβλεπτο» σκληρό lockdown έχει ανοίξει νέες τρύπες στα κρατικά ταμεία.
Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα στηρίζεται στη χαλάρωση των κοινοτικών κανόνων περί παραβίασης του ανταγωνισμού για τις κρατικές ενισχύσεις που ξεκίνησε την Άνοιξη του 2020 με το ξέσπασμα της πανδημίας, με στόχο οι επιχειρήσεις να αποσβέσουν ζημιές και να ανακάμψουν. Το περασμένο Οκτώβριο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέτεινε έως τις 30 Ιουνίου 2021 το προσωρινό πλαίσιο που έληγε κανονικά στις 31 Δεκεμβρίου 2020, ενώ πριν από τις 30 Ιουνίου 2021 η Επιτροπή θα επανεξετάσει κατά πόσο υπάρχει ανάγκη περαιτέρω παράτασης ή προσαρμογής του προσωρινού πλαισίου.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, «το μέτρο θα επιτρέψει στα κράτη μέλη να στηρίξουν τις επιχειρήσεις που κατά τη διάρκεια της πανδημίας αντιμετωπίζουν μείωση του κύκλου εργασιών κατά τουλάχιστον 30% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019. Η στήριξη των επιχειρήσεων αυτών μέσω της συνεισφοράς στην κάλυψη μέρους των εξόδων τους σε προσωρινή βάση αποσκοπεί στην πρόληψη της επιδείνωσης του κεφαλαίου τους, στη διατήρηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας και στην παροχή ενός ισχυρού εφαλτηρίου για την ανάκαμψή τους».