Κοντά στο μηδέν βρίσκονταν για χρόνια οι ηλεκτρονικές πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, όμως στη χρονιά της πανδημίας, η συμμετοχή τους στον τζίρο αυξήθηκε 4,5 φορές και πλέον οι αλυσίδες βλέπουν στο ψηφιακό κανάλι πωλήσεων μια χρυσή ευκαιρία ανάπτυξης.
Οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ μέσα από τα ψηφιακά κανάλια εκτινάχθηκαν το 2020 στο 1,8% των συνολικών πωλήσεων, έναντι του ισχνού 0,4% που ήταν το 2019, σύμφωνα με έρευνα της Convert Group. Οι προοπτικές ανάπτυξης των πωλήσεων μέσα από το ψηφιακό κανάλι είναι τεράστιες: στη Μ. Βρετανία, αντιστοιχούν στο 16% του συνολικου τζίρου, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει περιθώριο αύξησης σχεδόν κατά 9 φορές ακόμη.
Τα σούπερ μάρκετ διαβλέποντας τις ανάγκες που πρόκειται να δημιουργήσει ο κορονοϊός αποφάσισαν να επενδύσουν δυναμικά στα ηλεκτρονικά τους κανάλια, και είδαν τον τζίρο να διαμορφώνεται στα 163,3 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 262%.
Οι καταναλωτές έχοντας σαν βασικό κριτήριο την διαθεσιμότητα και τους χρόνους παράδοσης, κατά τη διάρκεια της δεύτερης καραντίνας, στράφηκαν περισσότερο στα ηλεκτρονικά καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που προτιμούσαν. Συγκεκριμένα όπως αναφέρει η Convert Group το 26% των συνολικών συναλλαγών ήταν από τα απευθείας ηλεκτρονικά κανάλια των αλυσίδων το πρώτο τρίμηνο του 2020 και αυτό το ποσοστό αυξήθηκε σε 32% το τελευταίο τρίμηνο.
Ώθηση από τις πλατφόρμες delivery
Οι πλατφόρμες delivery ξεκίνησαν εντός του 2020 να δέχονται παραγγελίες σούπερ μάρκετ, διευρύνοντας τις επιλογές των καταναλωτών, και αποτέλεσαν ένα σημαντικό παράγοντα για την εκτόξευση των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Όπως αναφέρει η Convert Group η διείσδυση των ηλεκτρονικών πωλήσεων τροφίμων και ποτών θα ήταν ακόμα μεγαλύτερη αν υπολογιζόταν και η άνοδος των πωλήσεων μέσω τηλεφωνικών παραγγελιών σε μίνι μάρκετ, η δημιουργία νέων ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ καθώς και η αύξηση των παραγγελιών σε μεγάλες αλυσίδες μέσω mail ή τηλεφώνου.
Η αρχή έγινε από την πλατφόρμα delivery.gr που είχε την αλυσίδα kiosky’s, ενώ αργότερα πρόσθεσε και την ΑΒ Βασιλόπουλος. Η αλυσίδα Σκλαβενίτης, αφού προχώρησε στη δημιουργία του δικού της ηλεκτρονικού καταστήματος, συμφώνησε και με την e-food για την παράδοση των παραγγελιών της, ενώ οι αλυσίδες Μασούτης και Κρητικός βρέθηκαν στην πλατφόρμα BOX της Cosmote.
Παράλληλα, όσο οι Έλληνες εξοικειώνονται με το διαδίκτυο και τις ηλεκτρονικές αγορές, άρχισαν να μεταβάλλονται και οι καταναλωτικές τους συνήθειες, καθώς πλέον δεν προχωρούν σε αποθεματοποίηση προϊόντων, αλλά προτιμούν να πραγματοποιούν τα καθημερινά τους ψώνια από τα σούπερ μάρκετ ηλεκτρονικά.
Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group το μέσο ηλεκτρονικό «καλάθι του νοικοκυριού» μειώθηκε σε αξία από τα 100 ευρώ στην αρχή του χρόνου στα 80 ευρώ στο τέλος του χρόνου. Παράλληλα μειώθηκε και ο μέσος όρος προϊόντων από 45,8 στο πρώτο τρίμηνο του 2020 σε 37,3 στο τελευταίο τρίμηνο του έτους.
Ο αριθμός προϊόντων ανά καλάθι και το κόστος
Όπως αναφέρει η Convert Group ειδικά στο δεύτερο και τέταρτο τρίμηνο του έτους, οι ψηφιακοί καταναλωτές αύξησαν τις αγορές τους σε είδη καθημερινής ανάγκης. Φρούτα, λαχανικά, αυγά, τυρί και χαρτί τουαλέτας σημείωσαν άνοδο στις πωλήσεις και αύξησαν την παρουσία τους στα ηλεκτρονικά καλάθια, με την καταναλωτική συμπεριφορά να αποδεικνύει πως οι Έλληνες καταναλωτές μαθαίνουν πλέον να ψωνίζουν καθημερινά μέσω των ψηφιακών καναλιών.
Οι καταναλωτές πλέον έχουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα online supermarket, και τα επισκέπτονται καθημερινά, προσθέτοντας στο καλάθι τους κατηγορίες πρώτης ανάγκης όπως φρέσκα και κατεψυγμένα τρόφιμα, που μέχρι και το 2019 δεν ήταν στις κύριες προτιμήσεις τους. Τα φρέσκα τρόφιμα σημείωσαν αύξηση 486% κατά τους μήνες της πρώτης καραντίνας και 658% κατά τους μήνες της δεύτερης καραντίνας, συγκριτικά με τα αντίστοιχα διαστήματα του 2019.