Μέχρι το τέλος Ιανουαρίου θα ξεκινήσει το πρόγραμμα «e-ΛΙΑΝΙΚΟ», που θα δώσει την δυνατότητα σε χιλιάδες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να αποκτήσουν ψηφιακή παρουσία, ενώ το προσεχές διάστημα θα υπάρξει κώδικας διαφάνειας για την εποπτεία του ηλεκτρονικού εμπορίου, για να γνωρίζει ο καταναλωτής εάν κάποιο κατάστημα έχει απασχολήσει το κράτος.
Στο μεταξύ, όπως ανέφερε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, στην χθεσινή εκδήλωση του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθηνών: «e-shop και ΜμΕ: μύθοι και αλήθειες για ευκαιρίες προώθησης», η πλατφόρμα του «e-Καταναλωτής» έχει ετοιμαστεί και για την εφαρμογή της διαδικασίας του «click inside» ενώ οι καταναλωτές, μέσω της πλατφόρμας, θα μπορούν, το επόμενο διάστημα, να συγκρίνουν τιμές και στον τομέα της ενέργειας και των ασφαλιστικών προϊόντων.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του επιμελητηρίου, ο γενικός γραμματέας, παρουσιάζοντας το πρόγραμμα «e-ΛΙΑΝΙΚΟ», επεσήμανε ότι θα ενεργοποιηθεί έως το τέλος του μήνα, προκειμένου οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις- εργοδότες, που μέχρι σήμερα δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν τέτοιες δράσεις, να ξεκινήσουν να υποβάλουν αιτήσεις. Το πρόγραμμα θα είναι απλό, για να είναι προσβάσιμο από τους περισσότερους επιχειρηματίες, με το υπουργείο να επιθυμεί τη μέγιστη δυνατή συμμετοχή.
Παράλληλα, ο κ. Σταμπουλίδης παρουσίασε την ηλεκτρονική πλατφόρμα του «e-Καταναλωτής», αλλά και ποια είναι τα επόμενα βήματα για την προσθήκη νέων υπηρεσιών και προϊόντων. Μέχρι σήμερα, περίπου 90.000 έχουν κατεβάσει την πλατφόρμα και κάνουν χρήση για την επιλογή προϊόντων, ακόμη και μέσω της διαδικασίας του «click away», ενώ είναι έτοιμη και η διαδικασία του «click inside». Οι καταναλωτές, μέσω της πλατφόρμας, θα μπορούν το επόμενο διάστημα, μετά τα καύσιμα, να δουν και να συγκρίνουν τιμές και στον τομέα της ενέργειας και των ασφαλιστικών προϊόντων.
Σύμφωνα με τον κ. Σταμπουλίδη, το προσεχές διάστημα θα υπάρξει κώδικας διαφάνειας για την εποπτεία του ηλεκτρονικού εμπορίου, για να γνωρίζει ο καταναλωτής εάν κάποιο κατάστημα έχει απασχολήσει το κράτος.
Εν αναμονή της επίσημης απάντησης από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την ένταξη στο πρόγραμμα «e-ΛΙΑΝΙΚΟ» και των δευτερευόντων ΚΑΔ λιανικού εμπορίου, ο Α΄ αντιπρόεδρος του ΒΕΑ Κώστας Δαμίγος, επισήμανε στην εκδήλωση ότι περίπου 10.000 μέλη του επιμελητηρίου, βιοτέχνες, ασκούν και λιανικό εμπόριο και σχεδόν στο σύνολό τους, αποκλείονται από τη δράση. Όπως είπε, πρόκειται για επιχειρήσεις, που δεν μπορούσαν να υποβάλουν πρόταση στο πλαίσιο της δράσης «Εργαλειοθήκη Ανταγωνιστικότητας», είτε γιατί δεν πληρούσαν την προϋπόθεση για τον ελάχιστο αριθμό ΕΜΕ, είτε γιατί επρόκειτο για μία επένδυση που δεν μπορούσαν να κάνουν.
«Η παραγωγή δεν πρέπει να αποκλείεται, αλλά αντίθετα, να ενισχύεται. Η εικόνα που έχουμε πλέον στατιστικά, μετά τα δυο lock down, μας επιβεβαιώνει, ότι μέσα σε ελάχιστους μήνες, δημιουργήθηκε η ανάγκη εισόδου των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου και της ψηφιακής οικονομίας, για να ανταπεξέλθουν όχι μόνο στην συγκεκριμένη συγκυρία, αλλά γενικότερα στις σύγχρονες καταναλωτικές συνήθειες».
Ο Δημήτρης Κορωναίος, e-commerce expert, ενημέρωσε αναλυτικά τα μέλη του επιμελητηρίου για τις συνθήκες που επικρατούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Απαντώντας στο ερώτημα «γιατί κάποιος να επενδύσει στο ηλεκτρονικό εμπόριο» ανέφερε ότι 80% των καταναλωτών κάνουν πλέον ηλεκτρονικά έρευνα αγοράς και το 50% επιλέγει τελικά να αγοράσει μέσω διαδικτύου.
Σε ό,τι αφορά τη συνολική εικόνα της αγοράς, ο κ. Κορωναίος επεσήμανε, ότι σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν 10.000 ηλεκτρονικά καταστήματα, από τα οποία τα 2/3 αφορούν σε μεσαίες- μεγάλες και το 1/3 σε μικρές, ενώ είναι χαρακτηριστικό, ότι το 70% του τζίρου γίνεται από 500 επιχειρήσεις.
Πολλές μικρές επιχειρήσεις επιλέγουν τα marketplaces για να ανεβάσουν τα προϊόντα τους και να μπορέσουν να τα πουλήσουν μέσω μιας ηλεκτρονικής υπεραγοράς. Σύμφωνα με τον κ. Κορωναίο, το 59% των επιχειρήσεων που είχαν την δυνατότητα πώλησης εκτός του φυσικού καταστήματος, είδαν αύξηση των πωλήσεων το 2020, σε σχέση με το 2019, ενώ το 74% των ηλεκτρονικών καταστημάτων είδαν την επισκεψιμότητα τους να αυξάνεται κατά 98%.
Αναφερόμενος στου μύθους, όπως τους χαρακτήρισε, που υπάρχουν στην συγκεκριμένη αγορά, ο κ. Κορωναίος ανέλυσε τους λόγους για τους οποίους η κατασκευή ηλεκτρονικού καταστήματος δεν είναι δύσκολη και δαπανηρή, το γιατί η λειτουργία του δεν μπορεί να ενταχθεί και να υποστηριχθεί από τις υφιστάμενες διαδικασίες της εταιρείας, το γιατί δεν προσφέρει δωρεάν λύσεις, γιατί είναι αποδοτική επένδυση και γιατί ταιριάζει σε όλες τις επιχειρήσεις.
Ο Γιώργος Παπαγεωργακόπουλος σύμβουλος αγοράς και επιστημονικός συνεργάτης του ΒΕΑ, αναφέρθηκε στις προκλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου για τις βιοτεχνικές επιχειρήσεις και ανάλυσε τους λόγους για τους οποίους το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει έδαφος, αλλά και τους κινδύνους που εγκυμονεί, αν δεν τηρηθούν μια σειρά από προϋποθέσεις που έχουν να κάνουν με την μελέτη του κλάδου, τον ανταγωνισμό, τον σωστό σχεδιασμό και φυσικά τους κατάλληλους εργαζομένους. «Ένα e-shop πρέπει να σχεδιαστεί σωστά προκειμένου να αποφέρει έσοδα στην επιχείρηση, διαφορετικά ο ανταγωνισμός είναι τόσο μεγάλος που ένα μέτριο-κακό e-shop δεν θα φέρει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα» τόνισε ο κ. Παπαγεωργακόπουλος.
Την εμπειρία τους και τον τρόπο που μπορούν μέσω των marketplaces να παρουσιάσουν οι μικρομεσαίοι τα προϊόντα τους, μοιράστηκαν η Δέσποινα Χατζοπούλου από την πλατφόρμα του skroutz.gr, η Ρενάτα Φωτεινού από το marketplace του PUBLIC και ο Βασίλης Χρηστίδης από την εταιρεία Knowledge και το Direct Market.
Η κα. Χατζοπούλου επισήμανε, ότι στην πλατφόρμα συμμετέχουν 3.300 επιχειρήσεις από όλη την χώρα και τους δυο προηγούμενους μήνες, οι παραγγελίες άγγιξαν το 1 εκατομμύριο, εκ των οποίων οι 250.000 παραγγελίες, προήλθαν από καταστήματα που δεν είχαν ηλεκτρονική παρουσία έως σήμερα. Όσον αφορά τον παραγόμενο τζίρο, ανήλθε σε 25 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 6,1 εκατ. ευρώ από επιχειρήσεις που δεν είχαν e-shop. Η συμμετοχή είναι πολύ απλή και έχει πλήρη εποπτεία της παραγγελίας ο επιχειρηματίας.
Η κ. Φωτεινού ανέφερε, ότι μέσω του πρώτου marketplace στην Ελλάδα, Public, δημιουργήθηκε το «shop in shop», όπου οι επιχειρήσεις μπορούν να έχουν την δική τους βιτρίνα, διαδικτυακά. Υπάρχουν 2.000 ελληνικά καταστήματα, μέσω του marketplace, με 1 εκατ. προσφορές για τον καταναλωτή. Τα οφέλη είναι πολλαπλά, όπως πρόσβαση σε εκατομμύρια πελάτες με μηδενικό κόστος αρχικά, αύξηση πωλήσεων και τζίρου, εμπειρία στην εξυπηρέτηση των πελατών, υπηρεσίες marketing και μοναδικές υπηρεσίες εκπαίδευσης και υποστήριξης όσων επιλέξουν να ενταχθούν.
Ο κ. Χρηστίδης από τη Knowledge και το Direct Market, παρουσίασε μια πρωτοβουλία, που έχει αναπτυχθεί από το περιβάλλον των επιμελητηρίων, όπου έχουν ενταχθεί 1.600 επιχειρήσεις με 1,6 εκατ. προϊόντα. Προωθεί και στηρίζει τις τοπικές αγορές και τα προϊόντα του. Αποκτούν αμέσως ένα ηλεκτρονικό ράφι να πουλήσουν τα προϊόντα τους, έχουν την δυνατότητα click away και εφόσον χρειαστεί, του click in shop. Όσον αφορά το κόστος ένταξης σε κάποιο marketplace, η πλειονότητα των συμμετεχόντων ανέφερε ότι η ένταξη είναι δωρεάν αρχικά και μετά υπάρχει χρέωση, ανάλογα με τις πωλήσεις προϊόντων.