Μπορεί να αυξάνεται ο αριθμός των ηλεκτρικών λεωφορείων που δοκιμάζονται στους δρόμους της Αθήνας, όμως οι επενδύσεις στα πράσινα λεωφορεία της Ευρώπης μειώνονται σημαντικά, καθώς πολλοί αποφεύγουν τη χρήση των ΜΜM λόγω πανδημίας.
Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών λεωφορείων αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις στην προσπάθεια τους να συνεχίσουν την παραγωγή τους, εισάγοντας νέες καινοτόμες τεχνολογίες, ενώ κατρακυλούν τα έσοδα των δημόσιων αρχών μεταφορών, όπως συμβαίνει για παράδειγμα και με τον ΟΑΣΑ.
Στην Ολλανδία, για παράδειγμα, οι αριθμοί επιβατών συρρικνώθηκαν στο ένα πέμπτο των επιπέδων του 2019 στην πρώτη καραντίνα, τονίζει σε έκθεση της η ING. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι αριθμοί επιβατών λεωφορείων μειώθηκαν με παρόμοιο ρυθμό, ενώ στη Σουηδία, η οποία είχε σχετικά ήπιο lockdown, καθώς και στη Γερμανία, οι επιπτώσεις ήταν μεγαλύτερες, με πτώση της τάξεως του 40-50% στην επιβατική κίνηση. Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού υπήρξε ανάκαμψη, αλλά σημειώθηκε πάλι πτώση κατά τη διάρκεια του δεύτερου κύματος το φθινόπωρο.
Στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δείχνουν ότι στην Αθήνα η μείωση στον αριθμό των επιβατών ήταν αντίστοιχα μεγάλη. Τον Απρίλιο, η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 90%, αυξήθηκε το καλοκαίρι, αλλά πήρε πάλι την κατηφόρα στην τωρινή καραντίνα (περίπου -50%). Πρόκειται για μια νέα οικονομική πραγματικότητα του ΟΑΣΑ που δεν αναμένεται να αντιστραφεί για ακόμα 1-2 χρόνια.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΟΑΣΑ έδειξε έσοδα μόλις 1,8 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο, την στιγμή που τα προβλεπόμενα έσοδα έφθαναν τα 17,6 εκατ. ευρώ. Με το ξεκίνημα της δεύτερης καραντίνας, οι επικυρώσεις εισιτηρίων σε λεωφορεία ανήλθαν σε 125.000 ημερησίως, ενώ μια εβδομάδα νωρίτερα ήταν 230.000.
Με τα έσοδα όλων των φορέων να έχουν υποστεί «μεγάλο χτύπημα», μειώνονται οι επενδύσεις σε νέα λεωφορεία σε όλη την Ευρώπη, τονίζει η ING. Τους πρώτους 9 μήνες του 2020, οι ταξινομήσεις καινούργιων λεωφορείων έχουν μειωθεί κατά περισσότερο από 25%, σε σύγκριση με πέρυσι, με την μικρότερη πτώση να σημειώνεται σε Γερμανία, Σουηδία και Γαλλία.
Η αύξηση του στόλου ηλεκτρικών λεωφορείων μπαταρίας της ΕΕ άρχισε να επιταχύνεται από το 2018 και υπερδιπλασιάστηκε σε 3.500 το 2019. Ωστόσο, η ανάπτυξη παρέμεινε περιορισμένη το 2020, όταν προστέθηκαν ακόμα 500 μονάδες, οδηγώντας τον συνολικό αριθμό σε 4.000.
«Αυτό δείχνει ότι το Covid-19 επηρεάζει ήδη τη μετάβαση και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί το 2021», τονίζει η ίδια έκθεση. Πρόκειται για μια τάση που θα ισχύει ιδιαίτερα για χώρες όπου οι ιδιωτικές εταιρείες κατέχουν το μεγαλύτερο μέρος του στόλου, αλλά και στις υπόλοιπες, καθώς οι αποφάσεις για αγορές νέων πράσινων λεωφορείων αναμένεται να επανεξεταστούν, καταλήγει η έκθεση.
Στην Αθήνα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υποστηρίζει ότι παραμένει ο στόχος για την αναβάθμιση των λεωφορείων με πράσινες λύσεις, αν και ο ακριβής αριθμός των νέων ηλεκτρικών οχημάτων που θα παραλάβει παραμένει άγνωστος.
Την Παρασκευή, το υπουργείο παρέλαβε το δεύτερο ηλεκτροκίνητο λεωφορείο, που θα πραγματοποιήσει δοκιμαστικά δρομολόγια στο κέντρο της πόλης. Πρόκειται για ένα 12μετρο Solaris Urbino 12 electric πολωνικής κατασκευής, το οποίο το 2017 είχε βραβευτεί ως «λεωφορείο της χρονιάς» και τα τελευταία χρόνια κυκλοφορεί σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις (τα περισσότερα σε Πολωνία, Γερμανία και Ιταλία).
«Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μαζί με την Κυβέρνηση συνολικά, έχουν θέσει την ηλεκτροκίνηση στο επίκεντρο της πολιτικής τους. Για αυτό το λόγο έχουμε δώσει σοβαρά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων ΙΧ και ταυτόχρονα, μεγάλο μέρος από τα 1.300 νέα λεωφορεία που θα πάρουμε με το μεγάλο διαγωνισμό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, προβλέπεται να είναι ηλεκτροκίνητα», τονίζει σε ανακοίνωση του το υπουργείο.