ΓΔ: 1403.87 -0.96% Τζίρος: 129.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
supermarket, trofima, proionta
Φώτο: Shutterstock

Εκτινάχθηκαν και στο δεύτερο lockdown οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ

Η αναγγελία των νέων περιοριστικών μέτρων στις 5 Νοεμβρίου έφερε αύξηση του τζίρου κατά 32,7% στα σούπερ μάρκετ. Θεαματικά αυξημένες το γ' τρίμηνο και οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου.

Η επαναφορά του lockdown έφερε και την επιστροφή των διψήφιων ρυθμών αύξησης για τον τζίρο των σούπερ μάρκετ, ενώ ενισχύονται σημαντικά οι πωλήσεις και μέσα από τα διαδικτυακά κανάλια. Τα σούπερ μάρκετ αποτελούν έναν από τους ελάχιστους τομείς οικονομικής δραστηριότητας όπου η πανδημία του κορονοϊού είχε θετικό αντίκτυπο στις πωλήσεις, οι οποίες εμφανίζονται ενισχυμένες κατά 9% μέσα στο 10μηνο.

Η εξαγγελία του πρωθυπουργού στις 5 Νοεμβρίου για το επερχόμενο lockdown, έφερε νέα εκτίναξη των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, που μπορεί να ήταν λιγότερο έντονη σε σχέση με εκείνη που είχε καταγραφεί την άνοιξη, αλλά διαμορφώθηκε στο 32,7% σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen για την εβδομάδα που τέλειωσε στις 8 Νοεμβρίου.

Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, σημειώνεται αύξηση στη ζήτηση για τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής αλλά και ατομικής προστασίας όπως μάσκες, αντισηπτικά, υγρά μαντηλάκια καθώς και γάντια μιας χρήσης. Τρόφιμα, όπως ρύζι, όσπρια και άλευρα συνεχίζουν να βρίσκονται στις προτεραιότητες των καταναλωτών, ενώ και τα σνακ κερδίζουν σημαντικό κομμάτι των πωλήσεων καταγράφοντας διψήφιους ρυθμούς αύξησης πωλήσεων. Πάντως, τα σούπερ μάρκετ, μέχρι το τέλος του lockdown, δεν επιτρέπεται να πωλούν προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης, αν και έχουν επιστρέψει είδη όπως κουβέρτες, θερμαντικά σώματα.

Μεγάλοι κερδισμένοι της αγοράς αναδεικνύονται για ακόμη μια φορά οι υπεραγορές, καθώς η μεγάλη έκταση που διαθέτουν δίνει την αίσθηση ασφάλειας που χρειάζονται οι καταναλωτές όταν πραγματοποιούν τα ψώνια τους στα φυσικά καταστήματα, αλλά επίσης μειώνει και τον χρόνο αναμονής, καθώς εξυπηρετούνται περισσότεροι πελάτες. Όπως αναφέρει η Nielsen, οι υπεραγορές σημείωσαν αύξηση των πωλήσεων κατά 48,1%, ενώ τα μεγάλα σούπερ μάρκετ με έκταση 1.000-2.499 τμ είδαν τον τζίρο να αυξάνεται κατά 35,2%.

Στο νομό Θεσσσαλονίκης που την εβδομάδα των εξαγγελιών του πρωθυπουργού βρισκόταν ήδη σε lockdown, οι πωλήσεις των σουπερ μάρκετ σημείωσαν αύξηση 33,9%. Θετική ήταν η τάση των πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου και την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα στον νομό (26/10 - 1/11) οπότε και ανακοινώθηκε το τοπικό lockdown, καθώς οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2,4%. Το  συγκεκριμένο ποσοστό ενδέχεται σε μια πρώτη ανάγνωση να αξιολογείται ως χαμηλό, ωστόσο θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι η εν λόγω εβδομάδα είχε δύο αργίες για την πόλη της Θεσσαλονίκης, έναντι μίας την αντίστοιχη περυσινή εβδομάδα.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τις μετρήσεις της Nielsen, οι πωλήσεις την εβδομάδα του πρώτου lockdown σε όλη την Ελλάδα είχαν αυξηθεί κατά 85%, γεγονός που υποδεικνύει πως αυτή τη φορά οι καταναλωτές συμπεριφέρθηκαν με μεγαλύτερη ψυχραιμία.

Εκτινάχθηκαν οι online παραγγελίες

Οι online αγορές στα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν ρυθμούς ανάπτυξης 183% στο γ’ τρίμηνο του 2020, σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group. Όπως αναφέρουν οι προβλέψεις, οι συνολικές online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αναμένεται να ξεπεράσουν τα 100 εκ. ευρώ και θα είναι υπερδιπλάσιες από τα 46,7 εκατ. ευρώ του 2019.

Η τάση για online αγορές στα σούπερ μάρκετ δείχνει να έχει δυναμική άνοδο, καθώς ο ρυθμός πωλήσεων στο γ’ τρίμηνο συνεχίστηκε στα ίδια υψηλά επίπεδα με το β’ τρίμηνο που η χώρα βίωνε το πρώτο lockdown. Μάλιστα, ακόμη και αρκετούς μήνες μετά, η ανάπτυξη του κλάδου σταθεροποιήθηκε σε πολύ υψηλούς ρυθμούς τον Σεπτέμβριο, με σχεδόν τετραπλάσια ανάπτυξη συγκριτικά με τους πρώτους μήνες του έτους (Ιανουάριο και Φεβρουάριο) και με +174% συγκριτικά με το Σεπτέμβριο του 2019.

Οι κατηγορίες προϊόντων που σημείωσαν την μεγαλύτερη αύξηση στο γ’ τρίμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ήταν τα κατεψυγμένα τρόφιμα κατά 254%, τα προϊόντα αρτοποιίας κατά 227%, τα φρέσκα τρόφιμα ενισχύθηκαν κατά 217% και τα συσκευασμένα τρόφιμα κατά 205%. Τα καλλυντικά και είδη περιποίησης αυξήθηκαν κατά 196%, τα χαρτικά και είδη καθαρισμού 172%, τα προϊόντα για κατοικία αυξήθηκαν κατά 135%, τα προϊόντα περιποίησης για παιδιά είχαν αύξηση 39%, ενώ κατά 161% αυξήθηκαν οι πωλήσεις σε ποτά και αναψυκτικά.

Όσον αφορά στις συσκευές που προτιμούν οι καταναλωτές ως μέσο για τις παραγγελίες τους, αν και οι κινητές συσκευές εμφάνισαν πτώση κατά το δεύτερο τρίμηνο του ‘20 λόγω του εγκλεισμού αλλά και της ανάγκης για μεγάλες παραγγελίες, στο τρίτο τρίμηνο, ανέκτησαν τη δυναμική τους, με αύξηση 7%, όντας υπεύθυνες για το 31% των συνολικών παραγγελιών. Πρώτη επιλογή του καταναλωτή βέβαια παρέμειναν desktop & laptops από τα οποία προήλθαν το 64% των συνολικών παραγγελιών, καθώς φαίνεται να είναι οι πιο εύχρηστες συσκευές για την πραγματοποίηση μεγάλων παραγγελιών.

«Παραφωνία» οι ανατιμήσεις στο δεύτερο lockdown

Με τις πωλήσεις το 2019 να διαμορφώνονται στα 12,36 δισ. ευρώ και τους ρυθμούς ανάπτυξης να διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα, ενώ έρχεται και η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων που ενισχύει ακόμα περισσότερο τα μεγέθη, είναι σίγουρο πως ο τζίρος φέτος θα ξεπεράσει τα 13 δισ. ευρώ για τα σουπερ μάρκετ που αναδεικνύονται στους μεγάλους κερδισμένους της φετινής πανδημίας.

Υπενθυμίζουμε πως έχει επιστρέψει και η ρύθμιση για να αποτραπούν φαινόμενα αισχροκέρδιας καθώς καταγράφονται ανατιμήσεις σε πολλά προϊόντα από την στιγμή που ο πρωθυπουργός εξήγγειλε το δεύτερο lockdown. Όπως ανέφερε στη Βουλή, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης «υπήρξε αλυσίδα super market που προχώρησε σε μεγάλες αυξήσεις σε βασικά είδη διατροφής την ημέρα που ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε το lockdown» και σημείωσε πως μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου τα καταστήματα δεν θα μπορούν να πωλούν συγκεκριμένα προϊόντα σε τιμές που διαμορφώνουν κέρδος μεγαλύτερο από αυτό που είχαν τον περασμένο Σεπτέμβριο, προσθέτοντας πως «η συντριπτική πλειοψηφία των σούπερ μάρκετ έχουν δείξει συνέπεια. Μόνο μια αλυσίδα προχώρησε σε αυξήσεις».

Από την πλευρά τους, οι αλυσίδες δεν δείχνουν τη διάθεση να απορροφήσουν ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά, τις οποίες αποδίδουν κυρίως στη λήξη των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τους προμηθευτές, δηλαδή τις βιομηχανικές και εισαγωγικές εταιρείες. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επενδυτικό «σπριντ» των σούπερ μάρκετ για τις ηλεκτρονικές πωλήσεις

Σημαντικά κεφάλαια στα logistics τοποθετούν τα σούπερ μάρκετ για ταχύτερες παραδόσεις με μικρότερο κόστος. «Αποθέρμανση» των ηλεκτρονικών πωλήσεων το α' τρίμηνο του 2022 μετά την «έκρηξη» της διετίας 2020 - 2021.
super market, trofima, emporio, times
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε βασική επιλογή των καταναλωτών εξελίσσονται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Σταθερά κερδίζουν «έδαφος» τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι των καταναλωτών που θεωρούν ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα αξίζουν τα λεφτά τους. «Αντίβαρο» οι προσφορές των επώνυμων προϊόντων.
super market, trofima, emporio, prosfores
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξεφουσκώνει ο τζίρος των σούπερ μάρκετ μετά την «έκρηξη» του 2020

Μετά το ρεκόρ αύξησης σχεδόν κατά 10% στις έκτακτες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 1% το α' εξάμηνο και αναμένεται να είναι ελαφρώς μειωμένες το 2021.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγροτικά προϊόντα: Παραγωγοί σε ομηρία, ελεγκτικό καθεστώς με «τρύπες»

Κανόνας οι αθέμιτες πρακτικές από τους μεγάλους αγοραστές σε βάρος των παραγωγών, ενώ ο νέος νόμος για την αντιμετώπισή τους «βραχυκλώνει» τις ελεγκτικές αρμοδιότητες της Επιτροπής Ανταγωνισμού.