ΓΔ: 1394.61 -0.22% Τζίρος: 32.40 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:45:30 DATA
super market, trofima, emporio, ielka
Φώτο: Shutterstock

Σε ποια έξοδα βάζουν «ψαλίδι» οι Έλληνες καταναλωτές

Μικραίνει το «καλάθι της νοικοκυράς», καθώς συμπιέζονται τα εισοδήματα. Λιγότερες δαπάνες για έτοιμο φαγητό, καφέ και γλυκά. Τι δείχνει έρευνα του ΙΕΛΚΑ.

Ορατές γίνονται οι πρώτες επιπτώσεις της πανδημίας στην κατανάλωση, καθώς τα συμπιεσμένα οικονομικά των νοικοκυριών που έχουν δει το εισόδημά τους να μειώνεται, σε συνδυασμό με την κόπωση που καταλαμβάνει το αγοραστικό κοινό αναμένεται να οδηγήσουν στη μείωση των δαπανών στα σούπερ μάρκετ στο επόμενο διάστημα.

Αν και η φετινή χρονιά αναμένεται να κλείσει ιδιαίτερα θετικά για τον κλάδο των σουπερ μάρκετ, το νέο lockdown βρίσκει τους Έλληνες σε χειρότερη θέση από την άνοιξη, με τους καταναλωτές να κάνουν «συντήρηση» δυνάμεων και ενόψει της εορταστικής περιόδου.

Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε το ΙΕΛΚΑ, η πανδημία του κορονοϊού επηρεάζει εκ νέου τις αγοραστικές αλλά και τις διατροφικές συνήθειες του κοινού όπως είχε συμβεί και την άνοιξη, με τους καταναλωτές ωστόσο να μειώνουν τις δαπάνες τους στο σούπερ μάρκετ κατά 4% τους επόμενους 1 με 2 μήνες σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Μεγάλο πλήγμα θα δεχθεί η εστίαση, καθώς οι παραγγελίες έτοιμου φαγητού αναμένεται να μειωθούν κατά 19% και το delivery καφέ θα μειωθεί κατά 21% σε μια προσπάθεια να περιοριστούν τα έξοδα.

ielka, super market, emporio, delivery

Η μείωση του εισοδήματος των νοικοκυριών στο β’ τρίμηνο του 2020, που έφτασε σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα 3,9 δισ. ευρώ, αναμένεται να οδηγήσει και στην πτώση της καταναλωτικής δαπάνης. Ωστόσο, όπως αναφέρουν τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, καθώς η έξαρση της πανδημίας προκαλεί ανησυχία στους καταναλωτές, θα υπάρξει αύξηση της ζήτησης κατά 29% για προϊόντα προστασίας όπως μάσκες, αντισηπτικά κ.α., ενώ και βιταμίνες και συμπληρώματα διατροφής αναμένεται να μην επηρεαστούν από την κατάσταση που δημιουργείται.

Πτωτικά αναμένεται να κινηθεί η δαπάνη σε είδη ζαχαροπλαστείου, λόγω της εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων, ενώ ακολουθεί και η περίοδος των εορτών με τη συγκεκριμένη αγορά συνήθως να καταγράφει άνοδο εκείνο το διάστημα.  Παράλληλα θα μειωθούν και οι δαπάνες σε καλλυντικά και είδη προσωπικής περιποίησης κατά 21% στο επόμενο διάστημα.

Το lockdown αναμένεται να επηρεάσει τις συνήθειες των καταναλωτών που θα παραμένουν για περισσότερο χρόνο στο σπίτι τους, με τις δαπάνες για είδη καθαρισμού και οικιακής φροντίδας να αυξάνονται κατά 6%.

Επιστρέφουν οι Έλληνες στο cocooning

Με το δεύτερο lockdown να βρίσκεται σε εξέλιξη και τον καιρός να είναι χειρότερος από την άνοιξη, οι Έλληνες θα αφιερώσουν ακόμα περισσότερο χρόνο στο σπίτι. Κάποιες από τις συνήθειες που είχαν καταγράψει αύξηση την άνοιξη όπως το μαγείρεμα στο σπίτι, αλλά και η μεγαλύτερη ενασχόληση τους με τα social media επιστρέφουν, ενώ σχεδόν ένας στους τέσσερις δηλώνουν πως θα ασχοληθούν και με δουλειές του σπιτιού όπως επισκευές. Αντιθέτως, μόλις το 13% θα ασχοληθεί με την άθληση.

ielka, lockdown, takeaway, delivery

Το πλήγμα στην εστίαση θα είναι ακόμα μεγαλύτερο στο επόμενο διάστημα, καθώς το 31% των καταναλωτών θα αρχίσει να μαγειρεύει φαγητό στο σπίτι, ενώ το 26% θα φτιάχνουν μόνοι τους τον καφέ τους, και το 22% θα φτιάξει σπιτικά γλυκά και το 17% θα φέρει το junk food (μπέργκερ, πίτσες και σουβλάκια) στη «σπιτική» του έκδοση.

Παράλληλα ακόμα και μετά την λήξη του lockdown, η κατάσταση δεν δείχνει να είναι ευοίωνη για την εστίαση καθώς το 61% των ερωτηθέντων αναμένεται να σταματήσει να τρώει συχνά σε εστιατόρια τους επόμενους 1 με 2 μήνες, και το 12% δεν θα αγοράζει έτοιμο καφέ απ’ εξώ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συγκρατημένη αισιοδοξία της αγοράς για την κατανάλωση στα Χριστούγεννα

Το 80% των Ελλήνων έχει ακυρώσεις δαπάνες διασκέδασης την τελευταία τριετία υπό την πίεση της οικονομικής αβεβαιότητας και του πληθωρισμού, ενώ το 25% των αγορών που πραγματοποιούνται τροφοδοτούνται από τον δανεισμό.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ιδιωτική ετικέτα και προσφορές, τα δύο «αντίδοτα» για την ακρίβεια

Ανέβηκε σχεδόν σε 27% η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, ενώ πάνω από το 27% των πωλήσεων γίνονται με προσφορές. Έπεσε στο 0,2% ο πληθωρισμός των τροφίμων στο πεντάμηνο.