Ούτε η καθαρογραφή των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, αναφορικά με το νόμο Κατρούγκαλου και τη συνταγματικότητα ή την αντισυνταγματικότητα ορισμένων διατάξεών του, ξεκαθάρισε το τοπίο σχετικά με τα αναδρομικά που ενδεχομένως να μπορούν να λάβουν οι συνταξιούχοι.
Το γεγονός ότι κρίθηκαν αντισυνταγματικές συγκεκριμένες διατάξεις του νόμου, δηλαδή εκείνες που αφορούν τον τρόπο υπολογισμού των εισφορών για μη μισθωτούς ασφαλισμένους, αλλά και το γεγονός ότι στη γενική του εφαρμογή ο νόμος 4387 κρίθηκε συνταγματικός ως προς τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων και ως προς τη λειτουργία του ΕΦΚΑ μάλλον μπερδεύει και άλλο την υπόθεση.
Το βέβαιο είναι ότι οι αποφάσεις δίνουν αναδρομικότητα μόνο από την έναρξη ισχύος τους, δηλαδή από την 4η Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους και μετά.
Όμως παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο να μπορούν να αναζητηθούν αναδρομικά ποσά για την περίοδο πριν από την έναρξη ισχύος του ίδιου του νόμου Κατρούγκαλου, δηλαδή πριν από την 13η Μαϊου 2016.
Ουσιαστικά, με δεδομένο ότι η πρώτη σχετική απόφαση του ΣτΕ εκδόθηκε στις 10 Ιουνίου 2015, υπάρχει ακόμα και με τις νεότερες πέντε αποφάσεις, ένα κενό διάστημα 10 μηνών (Ιούνιος 2015 – Μάιος 2016), για το οποίο μένει να κριθεί αν απαιτεί η καταβολή αναδρομικών ποσών.
Σε αυτό το μήκος κύματος, πάντως, δείχνει να κινείται το υπουργείο Εργασίας, αφού ετοιμάζεται η διαδικασία χορήγησης αναδρομικών σε δόσεις. Μια διαδικασία, που ήδη εκτιμάται ότι θα επιβαρύνει την Κοινωνική Ασφάλιση, με ένα ποσό στα επίπεδα των 3,8 – 4 δισ. ευρώ και το οποίο μένει να αποσαφηνιστεί πώς θα επιμεριστεί κατά τα επόμενα έτη.
Επίσης βέβαιο πρέπει να θεωρείται ότι θα αλλάξει και ο τρόπος υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών. Ο υπολογισμός ως ποσοστό του εισοδήματος, μπαίνει στο χρονοντούλαπο και επιστρέφει η διαδικασία των ασφαλιστικών κλάσεων. Μόνο που η συγκεκριμένη διαδικασία θα έχει και κατώτατη (βασική) εισφορά, που εκτιμάται ότι θα είναι πολύ χαμηλή, έτσι ώστε να μπορεί να προσελκύσει όσο γίνεται περισσότερους ασφαλισμένους.