Σημαντική διαφοροποίηση σημειώθηκε στις καταναλωτικές συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία του κορονοϊού, με την Ελλάδα να βρίσκεται μπροστά σε μια ευκαιρία να ενισχύσει τα εξαγωγικά της μεγέθη, προσθέτοντας νέους εξαγωγικούς προορισμούς.
Οι καταναλωτές πλέον δείχνουν να αναζητούν μια πιο υγιεινή διατροφή και στρέφονται περισσότερο από ποτέ στα φρούτα και λαχανικά αλλά και γενικότερα στα προϊόντα που θεωρούνται υγιεινά, με την τάση αυτή να δείχνει πως θα έχει ανοδική πορεία στο μέλλον.
«Υπάρχει πλέον μια τάση του κοινού προς την πιο υγιεινή ή αυτό που πιστεύουν υγιεινή διατροφή. Η τάση που εντείνεται είναι προς προϊόντα με λιγότερη ζάχαρη, λιγότερα λιπαρά περισσότερες βιταμίνες, λαχανικά και φρούτα. Μια σημαντική μεταβολή η οποία θα συνεχιστεί» ανέφερε ο Στέφανος Λατίνος, Διευθυντής Διεθνών Αγορών & ITR της Παπαδόπουλος Δ.Ι. Α.Δ., μιλώντας χθες στην ημερίδα του ΣΕΒ με θέμα «Ευκαιρίες και προκλήσεις για τις εξαγωγές στην εποχή της Covid-19».
Κατά την διάρκεια των lockdown οι πολίτες είδαν τις μετακινήσεις τους να περιορίζονται με αποτέλεσμα να επηρεαστούν οι αγοραστικές και διατροφικές συνήθειες του κοινού. Για παράδειγμα, καταγράφεται είναι μία αυξημένη τάση παρασκευής και μαγειρικής στο σπίτι, κυρίως στο φαγητό με αύξηση 31% και στον καφέ 25%, αλλά και σε γλυκά, σπιτικά σνακ και ψωμί.
Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Λατίνο, καταγράφεται και στροφή στα συσκευασμένα τρόφιμα με τους καταναλωτές να ψωνίζουν πλέον περισσότερο με λίστα, καθώς θέλουν να περιορίσουν τον χρόνο παραμονής τους στα σούπερ μάρκετ. Ακόμα μια τάση που αναδύθηκε μέσα από την κρίση της πανδημίας είναι, όπως αναφέρει ο κ. Λατίνος, ότι «οι καταναλωτές είναι πιο ευαισθητοποιημένοι με όλο αυτό που γίνεται. Τόσο ως προς το περιβάλλον, όπως για το αν μια συσκευασία ανακυκλώνεται, αλλά και για το κοινωνικό πρόσωπο που έδειξαν οι εταιρείες τροφίμων μέσα στην κρίση και πόσο βοήθησαν».
Η αλλαγή της τάσης στις διατροφικές συνήθειες μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για τις ελληνικές εξαγωγές. Όπως ανέφερε ο Μάικ Κρούνιγκερ (Mike Kruiniger), Senior Consumer & Retail Analyst της Fitch, οι Ολλανδοί καταναλωτές είναι πλέον πιο συνειδητοποιημένοι για τα θέματα υγείας, με την ζήτηση για μεσογειακά προϊόντα που θεωρούνται «κλειδί» για μια πιο υγιεινή διατροφή να αυξάνεται.
Φρούτα όπως πορτοκάλια και kiwi, επιτραπέζιες ελιές και ελαιόλαδο αλλά και φέτα αναμένεται να σημειώσουν σημαντική αύξηση εξαγωγών προς την χώρα. «Αναμένουμε να σημειωθεί ετήσια αύξηση 7,1% την περίοδο 2020-2024 για τα καταναλωτικά έξοδα σε φρούτα και λαχανικά». Παράλληλα, η κατανάλωση κρέατος έχει μειωθεί στην Ολλανδία, στα 77,2 κιλά ανά άτομο ετησίως από 79 κιλά που ήταν το 2010. «Αυτό δημιουργεί τις ευκαιρίες να αυξηθούν οι εξαγωγές ψαριών προς την Ολλανδία», σημείωσε.
Οι ελληνικές εξαγωγές δείχνουν να κάνουν στροφή σε νέες αγορές κερδίζοντας έδαφος σε καταναλωτές που ξοδεύουν περισσότερα και είναι πιο εκλεπτυσμένοι, ενώ απομακρύνονται από πιο αδύναμες αγορές με καταναλωτές που έχουν περιορισμένη αγοραστική ισχύ. Οι ελληνικές εξαγωγές στο πρώτο εξάμηνο του 2020 κατέγραψαν διψήφια άνοδο σε συγκεκριμένες βασικές αγορές. Συγκεκριμένα στη Γαλλία, η αξία των ελληνικών εξαγωγών ενισχύθηκε κατά 36,2%, στη Γερμανία σημειώθηκε άνοδος 11,7% και στην Ολλανδία 10,2%. Παράλληλα η Κένυα μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για να αυξηθούν οι εξαγωγές ελαιολάδου καθώς το εισόδημα των κατοίκων έχει αυξηθεί σημαντικά.
Η Τζούλι Μπεκενστάιν (Julie Beckenstein), Deputy Head of Global Country Risk Research & Sovereigns της Fitch, τόνισε ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί το νέο τοπίο που δημιουργείται μετά την κρίση που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού στην εφοδιαστική αλυσίδα και τους περιορισμούς στα σύνορα, χάρη στη γεωγραφική θέση της και την εγγύτητα στις ευρωπαϊκές χώρες.