Τις καθυστερήσεις στην αλλαγή του μοντέλου υλοποίησης των έργων και στην ανασυγκρότηση του ΟΣΕ, ώστε να προχωρήσουν σημαντικοί διαγωνισμοί για το σιδηροδρομικό δίκτυο, επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη χθεσινή έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας.
Η Κομισιόν θεωρεί πως οι αλλαγές, ειδικά στον ΟΣΕ και τα σιδηροδρομικά έργα, προχωρούν «με τον αραμπά» παρά το γεγονός πως η αναδιοργάνωση του οργανισμού και της θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ είναι πλέον προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση νέων έργων από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Μία προϋπόθεση για την περαιτέρω επένδυση από την Ευρωπαϊκή Ένωση στους ελληνικούς σιδηροδρόμους είναι ο εκσυγχρονισμός του ΟΣΕ και της θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ», τονίζει ο Κομισιόν και προσθέτει ότι «ο ρυθμός υλοποίησης των έργων είναι εξαιρετικά αργός». Επισημαίνεται με έμφαση ότι «η αναδιοργάνωση ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ πρέπει να προχωρήσει μέσα στο 2020 και το 2021». Όπως γράφουν οι κοινοτικοί αξιωματούχοι, η σχετική υπουργική απόφαση για το πλαίσιο εντός του οποίου θα προχωρήσουν οι αλλαγές έχει υπογραφεί από τον Μάιο, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει τίποτα!
Στο υπουργείο Υποδομών δημιούργησαν και μια επιτροπή, με τη συμμετοχή και στελεχών της Κομισιόν, η οποία θα σχεδιάσει την αναδιοργάνωση και θα αναζητήσει τρόπους ώστε να προχωρήσουν τα σιδηροδρομικά έργα που καθυστερούν και θα φτιάξει κατάλογο με νέα έργα προς υλοποίηση για την περίοδο 2021 – 2027. Όμως, η επιτροπή δεν έχει αρχίσει να λειτουργεί, αν και το υπουργείο Υποδομών έχει δεσμευτεί για παράδοση ενός χρονοδιαγράμματος υλοποίησης των αλλαγών μέσα στον Οκτώβριο.
Η κυβέρνηση κλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καταθέσει και κατάλογο με παρεμβάσεις ή επεκτάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ώστε να ολοκληρωθούν έργα που καθυστερούν επί χρόνια και να υπάρξουν διασυνδέσεις με λιμάνια. Ο κατάλογος, που θα περάσει από τον έλεγχο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και του μηχανισμού τεχνικής υποστήριξης της Κομισιόν (JASPERS), περιλαμβάνει έργα όπως το σύστημα σηματοδότησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, η ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση στο τμήμα Αθήνα – Πειραιάς, η διασύνδεση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, κ.α.
Δύσκολα ξεμπλέκει το κουβάρι και σε μία σημαντική επένδυση που εμπλέκεται ο ΟΣΕ, την παραχώρηση του εμπορευματικού κέντρο στο Θριάσιο. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης με κοινοπραξία της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ με την Goldair. Η σύμβαση ψηφίστηκε από την Βουλή αλλά στη συνέχεια υπήρξε παρέμβαση της Κομισιόν. Στη χθεσινή έκθεση αναφέρεται πως η κυβέρνηση δεσμεύτηκε να αλλάξει τη σύμβαση και είναι σε διαπραγματεύσεις με τον παραχωρησιούχο.
Αν δεν υπάρξει συμφωνία και αλλαγή της σύμβασης, τότε η Ελλάδα θα πρέπει να επιστρέψει κονδύλια σχεδόν 200 εκατ. ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πριν από λίγες ημέρες, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Νίκος Σταθόπουλος είχε δηλώσει πως μέχρι το τέλος του έτους θα έχει αλλάξει η σύμβαση ώστε να καλυφθούν οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.