Η πίεση για την ένταξη έργων στο Ταμείο Ανάκαμψης, σε συνδυασμό με την πολυετή καθυστέρηση κρίσιμων διαγωνισμών, οδήγησε την κυβέρνηση στην απόφαση να συνεχιστεί, με κάθε τρόπο, ο... στοιχειωμένος διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 (Άλσος Βεΐκου – Γουδή) του μετρό Αθήνας. Χθες έγινε γνωστό πως το συγκεκριμένο έργο περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα, συνολικού ύψους 13 δισ. ευρώ, που προωθεί το υπουργείο.
Στο υπουργείο υποστηρίζουν πως η Νέα Δημοκρατία είχε εκφράσει αντιρρήσεις ως αντιπολίτευση για τον τρόπο που σχεδιάστηκε ο διαγωνισμός της γραμμής 4 καθώς πρόκειται «για κολοβό έργο», αφού σταματάει στο Γουδή και δεν φτάνει μέχρι τον Περισσό, όπως προβλέπεται να γίνει σε δεύτερο στάδιο.
Όμως, λένε, όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση με τις καθυστερήσεις σε άλλα έργα, «δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην προσπαθήσουμε να διασώσουμε αυτό το διαγωνισμό». Έτσι το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό αναμένεται να εγκρίνει εντός των ημερών την αιτιολόγηση των τεχνικών προσφορών που έχουν καταθέσει οι δύο διεκδικητές, οι κοινοπραξίες των ΑΒΑΞ και ΑΚΤΩΡ. Στη συνέχεια οι δύο κοινοπραξίες θα κληθούν να καταθέσουν οικονομικές προσφορές ώστε να αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος του έργου.
Στο υπουργείο Υποδομών τόνιζαν χθες πως κατά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη που είχε ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης με τις διοικήσεις των μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας είχε επισημάνει πως πρέπει να σταματήσει η βροχή προσφυγών, χωρίς σοβαρό λόγο και αιτία. Ελπίζουν, όπως λένε, πως δεν θα υπάρξει αντίστοιχη βροχή νέων προσφυγών στο διαγωνισμό για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 ώστε να ολοκληρωθεί.
Εξαιτίας προσφυγών και απόφασης που είχε βγει από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) υπήρξαν πολύμηνες καθυστερήσεις. Για σχεδόν ενάμιση χρόνο καθυστερεί και ο διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίες στη γραμμή 4 όπου πρόσφατα υπήρξε, επίσης, απόφαση του ΣτΕ. Χθες από το υπουργείο υποστήριζαν πως τελικά θα υπογραφεί σύμβαση με την τεχνική εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ. «Θέλουμε να είμαστε σίγουροι πως δεν θα έχουμε νομικές επιπλοκές στο κυρίως έργο» ξεκαθαρίζουν από το υπουργείο.
Στα άλλα έργα, χθες αναφέρθηκε πως μέσα στις επόμενες ημέρες δημοσιεύεται η πρόσκληση για την υπερυψωμένη περιφερειακή της Θεσσαλονίκης που υλοποιείται με ΣΔΙΤ, ενώ για το Βόρειο τμήμα του Ε65 αναφέρθηκε πως στις αρχές του 2021 μπορεί να ξεκινήσει, αφού εκκρεμεί η έγκριση των οικονομικών υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος απαιτείται η έγκριση από τρεις Γενικές Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και μέχρι σήμερα έχει ληφθεί από τη μία. Άμεσα δημοπρατούνται και τέσσερα σιδηροδρομικά έργα, ενώ μέσα στο 2021 επιδιώκεται η δημοπράτηση άλλων έξι.
Χθες υπήρξε και συνάντηση του υπουργού Υποδομών Κ. Καραμανλή με τον δήμαρχο της Πάτρας Κ. Πελετίδη. Ο δήμαρχος ζήτησε να υπάρξει περαιτέρω υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από το Ρίο μέχρι το λιμάνι της πόλης. Στο υπουργείο θεωρούν πως η συνάντηση πήγε καλά, αν και πρέπει να μελετηθεί πόσο θα κοστίσει η πρόσθετη υπογειοποίηση τμήματος 1,6 χιλιομέτρων που απαιτεί ο κ. Πελετίδης. Θα γίνουν σχετικές μελέτες από την ΕΡΓΟΣΕ, που προωθεί προς το παρόν σχέδιο για σύνδεση με το λιμάνι, με κόστος μισό δισ. ευρώ.