Όσοι αναζητούν τους λόγους για τους οποίους καθυστερεί επί χρόνια η τεχνική και μελετητική ωρίμανση των έργων στην Ελλάδα μπορούν να εξετάσουν όσα έχουν συμβεί με την μελέτη του οδικού έργου διασύνδεσης της Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό.
Η σύμβαση της μελέτης, με προϋπολογισμό 4,45 εκατ. ευρώ, είχε υπογραφεί τον Φεβρουάριο του 2009 με χρόνο ολοκλήρωσης 18 μηνών, δηλαδή τις 11 Αυγούστου 2010. Με διαδοχικές αποφάσεις του υπουργείου Υποδομών έχει εγκριθεί παράταση της συνολικής προθεσμίας περαίωσης της μελέτης μέχρι 30-6-2020. Πριν από λίγες ημέρες, με απόφαση του υπουργού Υποδομών Κ. Καραμανλή δόθηκε νέα δωδεκάμηνη παράταση για την ολοκλήρωσή της μελέτης τον Ιούνιο του 2021, δηλαδή 12 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης!
Εκτός από τη… δωδεκαετή περίοδο ολοκλήρωσης της μελέτης, το ενδιαφέρον είναι πως τη σύμβαση του 2009 είχε υπογράψει κοινοπραξία εννέα μελετητικών γραφείων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και κάποια από τα ισχυρότερα της χώρας. Και, όμως, ούτε τα εννέα μελετητικά γραφεία κατάφεραν να αντιμετωπίσουν την ελληνική γραφειοκρατία και το απίστευτο μοντέλο σχεδιασμού των μεγάλων έργων στη χώρα μας. Για παράδειγμα, για να προχωρήσει η μελέτη έπρεπε να εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι για το έργο κάτι που έγινε αρκετούς μήνες μετά την ολοκλήρωση της συμβατικής προθεσμίας.
Μόλις ολοκληρώθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι, προέκυψε αλλαγή για σημαντικό τμήμα του οδικού άξονα. Τον περασμένο Απρίλιο υπήρξε και νέα αλλαγή στο σχεδιασμό και συνεπώς χρειάζεται νέα αλλαγή της μελέτης. Εγκρίθηκε από το υπουργείο ο νέος κυκλοφοριακός σχεδιασμός, για το τμήμα από τον Ανισόπεδο Κόμβο Καμπής της Ιονίας Οδού μέχρι την περιοχή του ανισόπεδου κόμβου με την εθνικό οδό Αντιρρίου – Ιωαννίνων. Τελικά τον Μάιο η κοινοπραξία των μελετητικών γραφείων ζήτησε δωδεκάμηνη παράταση για να εκπονηθούν τα επόμενα στάδια των μελετών την οποία και έλαβε καθώς ο νέος κυκλοφοριακός και υδραυλικός σχεδιασμός απαιτεί νέα περιβαλλοντική αδειοδότηση, κ.ο.κ. Οι υπηρεσίες του υπουργείου υποστηρίζουν πως οι παρατάσεις δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα του αναδόχου μελετητικού σχήματος.
Η σύνδεση της Πρέβεζας και άλλων πόλεων (όπως το Αγρίνιο) με την Ιόνια Οδό είχε εξεταστεί στο παρελθόν να προχωρήσει μέσω επέκτασης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, όπως και άλλα αντίστοιχα έργα σε αρκετές περιοχές της χώρας. Πρόκειται για σχέδιο που είχε εξαγγείλει η προηγούμενη κυβέρνηση και προσπαθεί να «αναστήσει» η σημερινή.
Τα γραφεία που είχαν υπογράψει την σύμβαση είναι:
- ΔΡΟΜΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ Ε.Π.Ε. (δ.τ. ΔΡΟΜΟΣ Ε.Π.Ε.)
- ΜΕΛΕΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ Α.Ε. (δ.τ. GEOMATICS A.E.)
- Τ.ΤΣΙΚΝΙΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (δ.τ. ΤΤΑ Α.Ε.)
- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ-ΕΛ.Τ.Ε.ΜΕ Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ)
- Ζ&Α Π.ΑΝΤΩΝΑΡΟΠΟΥΛΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (Ζ-Α και Συνεργάτες Α.Μ.Ε.)
- ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΕΣΤΗΣ
- ΟΜΙΚΡΟΝ ΚΑΠΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ Α.Ε.
- ENVECO ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Α.Ε.
- ΔΡΟΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ, Κ.ΖΕΚΚΟΣ-Δ.ΤΣΙΒΙΚΗΣ Ο.Ε. (ΔΡΟΜΟΣ Ο.Ε.)