Θα προστεθεί στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο πρόβλεψη δυνατότητας του Υπουργού Οικονομικών να ορίζει ο ίδιος ανώτατο όριο στο επιτόκιο, αν διαπιστωθούν στρεβλώσεις στην εφαρμογή του υπό ψήφιση νομοσχεδίου για το πλαίσιο χορήγησης των μικροχρηματοδοτήσεων δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών από τη Βουλή.
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι με τον εκ των προτέρων ορισμό ανώτατου ορίου ήταν ορατός ο κίνδυνος όλες οι εταιρίες μικροχρηματοδοτήσεων να πηγαίνουν απευθείας στο «ταβάνι». «Ο Υπουργός Οικονομικών θα μπορεί να το ορίσει ανά πάσα στιγμή. Θα δούμε την εφαρμογή και θα κρίνουμε. Δεν υπάρχει βέλτιστη ευρωπαϊκή πρακτική. Γι’ αυτό επιλέξαμε να ακολουθήσουμε αυτό δρόμο, για να μην πάνε όλες οι εταιρίες στο δυνητικό ανώτατο όριο και να ορίζει ο Υπουργός Οικονομικών κάθε φορά», υπογράμμισε ο κ. Σταϊκούρας.
Σύμφωνος με την αλλαγή αυτή είναι και ο ΣΥΡΙΖΑ καθώς και ο Γιάννης Δραγασάκης και ο Ευκλείδης Τσακαλώτος είχαν τονίσει την ανάγκη πρόβλεψης ορισμού του επιτοκίου.
Νωρίτερα, ο υπουργός είχε αναφερθεί στη δημιουργία ιδρυμάτων παροχής μικροχρηματοδοτήσεων, με εποπτεία από την ΤτΕ, παροχές φορολογικών απαλλαγών, διάρκεια αποπληρωμής από 12 μήνες έως και 10 έτη, είναι ορισμένοι από τους όρους που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπ. Οικονομικών για τις μικροπιστώσεις έως 25.000 ευρώ σε μικρές επιχειρήσεις χωρίς εξασφαλίσεις.
Αναλύοντας το εν λόγω νομοσχέδιο, ο υπ. Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, τόνισε ότι μέσω αυτού «προσφέρεται ένα ακόμη εργαλείο ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων, κυρίως των μικρών επιχειρήσεων. Εργαλείο που έρχεται να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό το οποίο υπάρχει στην επιχειρηματική δραστηριότητα και πλήττει, κυρίως, όσους βρίσκονται στο ξεκίνημα της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Το υπό συζήτηση πλαίσιο έχει βασιστεί στον Ευρωπαϊκό Κώδικα Καλής Πρακτικής για την Παροχή Μικροπιστώσεων».
Μέσω αυτού παρέχεται τη δυνατότητα άντλησης κεφαλαίου έως 25.000 ευρώ, και απευθύνεται:
- στις πολύ μικρές επιχειρήσεις,
- στα φυσικά πρόσωπα για τη σύσταση πολύ μικρών επιχειρήσεων,
- στα φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα,
- σε φορείς κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας,
- σε άτομα που θέλουν να εκπαιδευτούν ώστε να μπουν στον χώρο εργασίας,
- σε άτομα τα οποία ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Παράλληλα με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο θεσπίζονται κανόνες που αφορούν:
- την ανάληψη, άσκηση και εποπτεία της δραστηριότητας χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων,
- τη διαφάνεια των όρων και τις απαιτήσεις ενημέρωσης σχετικά με τις δραστηριότητες χορήγησής τους και
- τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των δικαιούχων και των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων.
Η διαδικασία και οι κανόνες
Επιπρόσθετα ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε εκτενώς στη διαδικασία που θα ακολουθηθεί αλλά και στους κανόνες που θα ισχύσουν και είναι οι ακόλουθοι:
- Προβλέπεται η σύσταση ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων και θεσπίζεται πλαίσιο αδειοδότησης και εποπτείας τους από την Τράπεζα της Ελλάδος.
- Ιδρύονται φορείς μικροχρηματοδοτήσεων που λειτουργούν με τη μορφή κεφαλαιουχικής ή αστικής εταιρείας αποκλειστικού σκοπού.
- Πρόσωπα που υπάγονται στο δημόσιο τομέα μπορούν να συμμετέχουν στις εν λόγω εταιρείες, με ποσοστό όμως που δεν υπερβαίνει το 60% του κεφαλαίου της εταιρείας.
- Απαιτείται ελάχιστο αρχικό κεφάλαιο από τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων κατά τη στιγμή της αδειοδότησης, που ανέρχεται στις 250.000 ευρώ.
- Καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας τους, τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων υποχρεούνται να διατηρούν ίδια κεφάλαια τουλάχιστον ίσα με το αρχικό κεφάλαιο.
- Προβλέπεται έλεγχος καταλληλότητας των προσώπων που κατέχουν ειδική συμμετοχή και που ασκούν τον έλεγχο του ιδρύματος μικροχρηματοδοτήσεων. Ο έλεγχος καταλληλότητας εισάγεται προκειμένου τα πρόσωπα που θα συμμετέχουν στα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων να διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα κύρους, εκπαίδευσης, περιουσιακής κατάστασης και εμπειρίας.
- Με τον τρόπο αυτό, ενισχύεται η ορθή λειτουργία και διαφάνεια του θεσμού των μικροχρηματοδοτήσεων.
- Παρέχονται συγκεκριμένες φορολογικές απαλλαγές με σκοπό την παροχή κινήτρων, όπως η απαλλαγή από τέλη χαρτοσήμου και η απαλλαγή από την εισφορά του ν. 128/75.
- Τηρείται μητρώο στον επίσημο διαδικτυακό τόπο της Τράπεζας της Ελλάδος, στο οποίο καταχωρίζονται τα αδειοδοτημένα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων με έδρα στην Ελλάδα.
- Προβλέπεται η υποχρέωση διαφάνειας στους όρους δανειοδότησης, που αφορούν το επιτόκιο, το συνολικό κόστος, τον αριθμό και το ποσό των δόσεων, τη διάρκεια αποπληρωμής, το περιεχόμενο και το κόστος των συμβουλευτικών υπηρεσιών, το δικαίωμα καταγγελίας, τη διαδικασία είσπραξης ανεξόφλητων οφειλών και τη διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών.
- Ορίζεται ότι η διάρκεια αποπληρωμής της χορηγηθείσας μικροχρηματοδότησης μπορεί να κυμαίνεται από 12 μήνες έως 10 έτη.
- Δεν επιτρέπεται η λήψη εμπράγματων εξασφαλίσεων για τη χορήγηση των μικροχρηματοδοτήσεων.
- Εκτός από τη χορήγηση των μικροχρηματοδοτήσεων, τα ιδρύματα υποχρεούνται να παρέχουν στους δικαιούχους και συμβουλευτικές υπηρεσίες επιχειρηματικής εκπαίδευσης σε τεχνικές διαχείρισης, στήριξη για την επίλυση νομικών, φορολογικών και διοικητικών προβλημάτων και καθοδήγηση.
- Επίσης προβλέπεται, με νομοτεχνική βελτίωση, η υποχρέωση του υπουργείου Οικονομικών και της Τράπεζας της Ελλάδος να συντάσσουν, ετησίως, Έκθεση για την πορεία εφαρμογής του πλαισίου χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, που θα υποβάλλεται στη Βουλή.
- Η πρόταση αυτή θα επιτρέψει, τόσο στο υπουργείο όσο και στη Βουλή, να αξιολογούν το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ιδρυμάτων και να προβούν στις κατάλληλες διορθωτικές κινήσεις, ώστε ο θεσμός να πετύχει και να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά για την εθνική οικονομία.