ΓΔ: 1404.93 -0.89% Τζίρος: 87.35 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:21:33 DATA
Φωτο: Shutterstock

«Φουρτούνα» στην ακτοπλοΐα με απώλειες 300 εκατ. ευρώ

Αύξηση των επιτρεπόμενων επιβατών κατά 10% προωθεί το υπουργείο Ναυτιλίας, ενώ οι εταιρείες της ακτοπλοΐας προβλέπουν ότι θα χάσουν σχεδόν το μισό τζίρο τους και θα δώσουν αγώνα για την επιβίωση.

Μικρή ανάσα στην ακτοπλοΐα, ενόψει του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος, επιχειρεί να δώσει ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, την ώρα που οι εταιρείες του κλάδου βρίσκονται μπροστά σε μια εξαιρετικά «τρικυμιώδη» χρονιά και προβλέπουν ότι θα χαθούν σχεδόν 300 εκατ. ευρώ από τα έσοδά τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Ναυτιλίας υπέβαλε πρόταση στον ΕΟΔΥ να αυξηθεί κατά 10% το ποσοστό των επιτρεπόμενων επιβατών στα πλοία, που έχει οριστεί σε 50% της δυναμικότητας για τα συμβατικά και ταχύπλοα και σε 55% για τα συμβατικά πλοία με καμπίνας.

Η απάντηση των επιστημόνων του ΕΟΔΥ αναμένεται να δοθεί σήμερα και να είναι θετική, ενώ είναι σοβαρό το ενδεχόμενο αυτή η αύξηση να διατηρηθεί σε ισχύ και μετά το εορταστικό τριήμερο, ενώ το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ για την ακτοπλοΐα θα έπρεπε να διατηρηθεί σε ισχύ ως τα μέσα Ιουνίου. Με αυτό τον τρόπο, θα υπάρξει μια χαλάρωση των περιορισμών, για την όποια άλλωστε ασκούσαν πιέσεις οι εταιρείες του κλάδου.

Πέλαγος αβεβαιότητας

Πάντως, οι επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας δεν παύουν να πλέουν σε πέλαγος αβεβαιότητας, καθώς η πανδημία προκάλεσε ισχυρότατο πλήγμα και η φετινή χρονιά θεωρείται χαμένη από παράγοντες της αγοράς, ενώ και οι προσδοκίες για τον ερχόμενο χρόνο παραμένουν χαμηλές.

Οι εταιρείες βρέθηκαν αντιμέτωπες με καταστάσεις όπου δεν υπήρχε περιθώριο αντίδρασης, κατέγραψαν πτώσεις περίπου στο 90% λόγω των περιοριστικών μέτρων και πλέον σχεδιάζουν την επόμενη μέρα με κινήσεις που περιλαμβάνουν μείωση του αριθμού των δρομολογίων και αναδιάταξη του στόλου, με πλοία να τίθενται σε καθεστώς παύσης δρομολογίων. Παράλληλα, προσαρμόζουν τους οικονομικούς τους στόχους σε ένα νέο οικονομικό περιβάλλον, όπου πλέον η επιβίωση είναι το ζητούμενο.

Χαρακτηριστική είναι η εικόνα που καταγράφεται από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων πρώτου τριμήνου της Attica Group, η οποία προβλέπει φέτος μείωση έως και 40% στα έσοδα και ζημιογόνα αποτελέσματα, σημειώνοντας ότι «από τα μέσα Μαρτίου σημειώθηκε κατακόρυφη μείωση του μεταφορικού έργου ενώ παράλληλα έγιναν πολλές ακυρώσεις προεκδοθέντων εισιτηρίων. Επιπρόσθετα, παρατηρήθηκε σημαντική ανάσχεση έως μηδενισμός στην είσοδο νέων κρατήσεων για την καλοκαιρινή περίοδο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η μείωση του μεταφορικού έργου στη μεταφορά επιβατών και Ι.Χ. οχημάτων τον μήνα Απρίλιο, σε σχέση με τον Απρίλιο 2019, έφθασε στο 99% στους Διεθνείς Πλόες και στο 96% στην Ελληνική Ακτοπλοΐα. Για τα φορτηγά οχήματα η μείωση έφθασε στο 18% στους Διεθνείς Πλόες και στο 47% στην Ελληνική Ακτοπλοΐα».

Χάνονται 293 εκατ. ευρώ

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), τα συνολικά έσοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών –οι οποίες έχουν δανειακές υποχρεώσεις άνω του 1 δισ. ευρώ– που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, του Ιονίου και την Κρήτη υπολογίζονταν στην προ COVID-19 εποχή ότι θα φθάσουν το 2020 τα 650 εκατ. ευρώ, ενώ σήμερα εκτιμάται πως θα ανέλθουν στα 357 εκατ. ευρώ, δηλαδή θα είναι μειωμένα κατά 45,12% ή κατά 293 εκατ. ευρώ.

Σήμερα ταξιδεύουν 35 από τα 85 συνολικά πλοία της ακτοπλοΐας, εκτελώντας 36 δρομολόγια την εβδομάδα και η αύξηση των δρομολογίων θα εξαρτηθεί από την αύξηση της ζήτησης, με την έλευση νέων τουριστών.

Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι, όσον αφορά στα ταχύπλοα, το πιθανότερο είναι να μην σαλπάρουν φέτος, καθώς με πληρότητα 50% ή 60% είναι ζημιογόνα και αν το πρωτόκολλο δεν φθάσει το 100% με αντίστοιχη αύξηση της ζήτησης δεν θα μπορέσουν να ταξιδέψουν.

Οι ακτοπλόοι εκτιμούν ότι η τουριστική κίνηση θα αρχίσει στα μέσα Ιουλίου, αφού για να έρθουν ξένοι τουρίστες θα χρειαστεί να περάσει περισσότερο από ένας μήνας.

Χρειάζονται στήριξη με 30 εκατ. το μήνα

Πρόσφατη μελέτη της εταιρείας συμβούλων XRTC έχει προσδιορίσει σε 30 εκατ. ευρώ το μήνα την ανάγκη για στήριξη της ελληνικής ακτοπλοΐας, για όσους μήνες κι αν διαρκέσει η κρίση. Σύμφωνα με την έρευνα, ο κλάδος θα βρεθεί αντιμέτωπος με ένα τεράστιο κύμα οικονομικών δυσκολιών, που για να αντιμετωπιστεί απαιτεί κρατική στήριξη καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης.

Σε αυτό το πλαίσιο οι εταιρείες δίνουν προτεραιότητα σε θέματα ρευστότητας που αφορούν σε τραπεζική και πιστωτική στήριξη, αλλά και ανθρώπινου δυναμικού, καθώς η υποχρεωτική ακινησία έχει οδηγήσει σε κινήσεις αναγκαστικής διαθεσιμότητας.

Επίσης, στη μελέτη σημειώνεται ότι οι εταιρείες είναι σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση, καθώς τα έσοδα μειώνονται κατακόρυφα σε ποσοστό που φθάνει έως και 90% ενώ τα κόστη λειτουργίας διατηρούνται σε υψηλό επίπεδο, λόγω της ανάγκης ενεργού παροπλισμού των πλοίων και της διατήρησης του προσωπικού των εταιρειών.
 
Στην έρευνα της XRTC, όπου συμμετείχε το 80% της ακτοπλοϊκής αγοράς, σημειώνεται ότι πριν από την έναρξη των περιοριστικών μέτρων το 47% του στόλου ήταν σε πλήρη δραστηριοποίηση και η ανακοίνωση των περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις είχε ως αποτέλεσμα το 25% του συνολικού στόλου να αποδρομολογηθεί, με την προσφερόμενη χωρητικότητα να περιορίζεται από το 47% στο 30%.

Σήμερα ένα στα πέντε πλοία εκτελεί δρομολόγια στις ελληνικές θάλασσες, ενώ κατά τους καλοκαιρινούς μήνες το πιθανότερο σενάριο είναι να δραστηριοποιηθεί το 40%-50% του συνολικού στόλου σε αντίθεση με το 94% που προγραμμάτιζαν οι εταιρείες.

Πηγές από την αγορά αναφέρουν ότι και για τον επόμενο χρόνο η αβεβαιότητα είναι το βασικό στοιχείο για μια αγορά που βίωσε μια δεκαετία μεγάλης κρίσης και είδε ανάταση την τελευταία τριετία. Όσον αφορά δε στην πιθανότητα συγκέντρωσης στον κλάδο, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι αν και συνήθως τέτοιες συνθήκες οδηγούν σε consolidation, στην περίπτωση της ελληνικής ακτοπλοΐας δεν είναι σίγουρο ούτε αν υπάρχουν περιθώρια, καθώς ήδη έχει υπάρξει πρόσφατα ανάλογη δραστηριότητα, ούτε αν μπορούν να γεφυρωθούν οι διαφορές των ισχυρών της ακτοπλοΐας για να υπάρξει συνεργασία.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το πρώτο βήμα για την ανανέωση και ενεργειακή αναβάθμιση της ακτοπλοΐας

Στα πλαίσια του έργου θα αξιολογηθούν οι διαθέσιμες τεχνολογικές και τεχνικές λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν για την ανανέωση του στόλου με βάση τα τεχνικά, οικονομικά και ασφαλείας κριτήρια.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου εφικτή μόνο με νεότευκτα σκάφη

Όπως τονίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Σπύρος Πασχάλης αυτή τη στιγμή μία ανανέωση του με μεταχειρισμένα πλοία νεότερης γενιάς καθίσταται δύσκολη.
Ploia, limani, Peiraias, Apergia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σοβαρή πρόκληση για την ακτοπλοΐα η ανανέωση του στόλου της έως το 2030

Με την προϋπόθεση ότι σήμερα δεν υπάρχουν διαθέσιμα μεταχειρισμένα πλοία που να πληρούν τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που έχει θέσει η ΕΕ έως το 2030, η μόνη λύση είναι η κατασκευή νέων πλοίων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γ. Πλακιωτάκης: Αναβαθμίζεται η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κάσου και Καρπάθου

Όπως ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τον διαγωνισμό θα υπάρξει οριστική επίλυση της σύνδεσης των νησιών. Σημείωσε επίσης το υπουργείο έχει λάβει όλα μέτρα για να μην πληγεί ο τουρισμός στις περιοχές αυτές.