Οριζόντια και όχι κλιμακωτή θα είναι η επιδότηση για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων που πρόκειται να ανακοινώσει η κυβέρνηση τον Ιούνιο, μαζί με μια σειρά από φορολογικά και άλλα κίνητρα για την προώθηση της νέας αυτής αγοράς.
Στην πράξη αυτό σημαίνει, ότι για δημοσιονομικούς λόγους, η επιδότηση της αξίας απόκτησης ενός οχήματος θα αφορά το ίδιο ακριβώς ποσό για κάθε τύπου ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου, ανεξάρτητα του πόσο αυτό κοστίζει στην αγορά.
Δηλαδή, για ένα ακριβό ηλεκτροκίνητο όχημα, όπως για παράδειγμα ένα Audi αξίας 50.000 ευρώ θα απολαμβάνει την ίδια ακριβώς επιδότηση με ένα Peugeot, αξίας 25.000 ευρώ, όπως λένε στο Business Daily, αρμόδιες πηγές, γεγονός που συνδέεται ευθέως με τις αντοχές του προϋπολογισμού αλλά και του ΕΣΠΑ, του οποίου οι προτεραιότητες είναι στραμμένες στην αντιμετώπιση της κρίσης.
Επίσης, συγκριτικά με την επιδότηση από το κράτος για την αγορά ηλεκτρικού ΙΧ, η ενίσχυση για την αγορά σκούτερ ή ηλεκτρικού ποδηλάτου θα είναι ποσοστιαία, μεγαλύτερη απ’ ότι για ένα αυτοκίνητο, όπως ανέφερε χθες σε διαδικτυακή συζήτηση της ΟΝΝΕΔ, ο αρμόδιος υπουργός Ενέργειας Κ.Χατζηδάκης.
Στο ερώτημα πάντως κατά πόσο έχουν βρεθεί τα κεφάλαια που θα χρηματοδοτήσουν το μεγάλο εγχείρημα της ηλεκτροκίνησης, η απάντηση είναι ότι ακόμη το πακέτο τελεί υπό διαμόρφωση. Έχουν βρεθεί κάποιοι πόροι οι οποίοι και θα προέλθουν από το Ταμείο των Ρύπων, ωστόσο υπό συζήτηση παραμένει το μεγάλο κονδύλι, εκείνο που αφορά στο ΕΣΠΑ.
Σε μια συγκυρία, όπου η αντιμετώπιση της κρίσης έχει ανακατέψει την τράπουλα του ΕΣΠΑ, η προτεραιότητα, προς το παρόν, δίνεται αλλού και όχι σε δράσεις όπως η ηλεκτροκίνηση, το νέο Εξοικονομώ ή η απολιγνιτοποίηση.
Κομβικής σημασίας για να περπατήσει το project της ηλεκτροκίνησης είναι και η τοποθέτηση ενός πυκνού σχετικά δικτύου φορτιστών, οι οποίοι σε πρώτη φάση θα καλύπτουν τα πιο κεντρικά σημεία, όπως τα κέντρα των μεγάλων αστικών κέντρων, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια, εγχείρημα που επίσης στηρίζεται στα κονδύλια του ΕΣΠΑ.
Επιδότηση επιτοκίου για δάνεια, μειωμένα ασφάλιστρα, μειωμένα διόδια, ελεύθερη κυκλοφορία στον δακτύλιο, ελεύθερο πάρκινγκ στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης, είναι τα υπόλοιπα μέτρα, που απ’ ότι λέγεται θα περιλαμβάνει το πακέτο το οποίο εξετάζουν από κοινού τα υπουργεία Μεταφορών, Ενέργειας και Οικονομικών, προκειμένου να ανακοινωθεί στις αρχές καλοκαιριού.
Οι προ κρίσης πάντως φιλόδοξοι στόχοι φαίνεται ότι παραμένουν. Από τα περίπου 850 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα στους ελληνικούς δρόμους και τα 115 δημόσια σημεία φόρτισης, ο στόχος είναι το ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα που θα πουληθούν το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητα και οι σταθμοί φόρτισης να αριθμούν μερικές χιλιάδες.
Σε αυτό το κάδρο, παράγοντες που παρακολουθούν τις εξελίξεις επισημαίνουν ότι το ενδιαφέρον για την Ελλάδα μερικών από τα πιο μεγάλα ονόματα του χώρου, παραμένει ζωηρό. Τέτοιες είναι οι αμερικανικές Tesla και Blink Charging, ο πολυεθνικός κολοσσός της ABB, η γαλλική Εngie, αλλά και μικρότεροι παίκτες, όπως η Fortisis που έχει εγκαινιάσει μια σειρά σταθμών στην χώρα, ενώ στο παιχνίδι θέλουν να συμμετάσχουν και αρκετοί εγχώριοι ενεργειακοί παίκτες.
Τα δίκτυα φόρτισης
Προ κρίσης πάντως η Tesla έχει δημοσιοποιήσει στην κυβέρνηση την πρόθεση να αναπτύξει δίκτυο ταχυφορτιστών (ύψους 10 εκατ ευρώ) στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους -ως μέρος του ηλεκτρικού άξονα, που θα ξεκινά από Πορτογαλία και μέσω Ισπανίας, Γαλλίας, Ιταλίας και Ελλάδας, θα καταλήγει στην Τουρκία.
Στην ίδια κατεύθυνση εντάσσονταν και η πρωτοβουλία της αμερικανικής Blink Charging Europe να εγκαταστήσει τον περασμένο Σεπτέμβριο τους πρώτους 2 φορτιστές με δυνατότητα ταυτόχρονης φόρτισης 2+2 ηλεκτρικών οχημάτων, στους δύο χώρους στάθμευσης, αμφίπλευρα των διοδίων της Γέφυρας του Ρίου – Αντιρρίου. Αντίστοιχη ήταν και η πρωτοβουλία της γαλλικής Engie που τον Νοέμβριο εγκατέστησε ένα διπλό σταθμό φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στα κεντρικά γραφεία της Vodafone, στο Χαλάνδρι.
Όσο για την ΑΒΒ, τον κορυφαίο παίκτη στην παγκόσμια αγορά υποδομών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, που δουλεύει πάνω στην επόμενη γενιά φορτιστών υψηλής ισχύος, στελέχη της βρίσκονται εδώ και καιρό σε επαφές με τα αρμόδια κυβερνητικά επιτελεία. Στην νέα αυτή αγορά μερίδιο αναμένεται να διεκδικήσουν οι πετρελαϊκοί όμιλοι ΕΛΠΕ και Motor Oil, που έχουν ήδη εγκαταστήσει τους πρώτους σταθμούς φόρτισης σε πρατήρια αλυσίδων ιδιοκτησίας τους, αλλά και παραδοσιακοί παίκτες της αγοράς των ΑΠΕ.
Στην προσπάθεια διάδοσης της ηλεκτροκίνησης η κυβέρνηση στηρίζεται στην παροχή τεχνογνωσίας και συνδρομής από την Γερμανία αλλά και την Ολλανδία, δύο από τις πιο προηγμένες χώρες διεθνώς στο αντικείμενο. Σε παλαιότερο ταξίδι του στην Ολλανδία ο υπ. ΠΕΝ Κ.Χατζηδάκης μαζί με την ΓΓ ΠΕΝ Αλ.Σδούκου είχαν επισκεφθεί εγκαταστάσεις εταιρειών με ηγετική θέση στον τομέα της φόρτισης, όπως οι Allego, Alfen και Leaseplan, είχαν συναντηθεί με υπουργεία, δημοτικές αρχές και εταιρείες, ενώ είχαν συζητήσει και τις προοπτικές συνεργασίας του ΔΕΔΔΗΕ με το κέντρο καινοτομίας Elaad NL σχετικά με τις έξυπνες υποδομές φόρτισης.