Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες που δημιουργεί η ανάπτυξη των κατασκευών για τις ελληνικές βιομηχανίες βρέθηκαν στο επίκεντρο του 8ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών - ITC 2025, το οποίο πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο.
Ο Αντώνης Καραδελόγλου, διευθύνων σύμβουλος της SIDENOR, ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Ένωση να υιοθετήσει μέτρα προστασίας της ευρωπαϊκής χαλυβουργίας, προκειμένου να διασφαλιστούν υγιείς όροι ανταγωνισμού. Όπως ανέφερε, τα ευρωπαϊκά εργοστάσια λειτουργούν σήμερα μόλις στο 60% της δυναμικότητάς τους, ενώ απαιτείται να φτάσουν τουλάχιστον στο 80% για να είναι βιώσιμα.
Ο ίδιος σημείωσε ότι οι βιομηχανίες δεν επιδιώκουν προνομιακή μεταχείριση, αλλά ζητούν «λελογισμένο όγκο εισαγωγών χάλυβα στην Ευρώπη, ανάλογα με τη ζήτηση», την επιβολή φόρου για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και στις εισαγωγές, καθώς και σήμανση για τη χώρα κατασκευής με βάση τη χύτευση του υλικού. Επισήμανε, μάλιστα, το παράδειγμα της Ιταλίας, όπου εισάγονται σχεδόν έτοιμα προϊόντα από την Κίνα και την Ινδία, τα οποία στη συνέχεια παρουσιάζονται ως ιταλικά.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στο υψηλό ενεργειακό κόστος που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις σε σχέση με ανταγωνιστές από τρίτες χώρες, αλλά και στη μείωση της ζήτησης λόγω της κρίσης στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, η SIDENOR επενδύει σε σύγχρονο εξοπλισμό, αναπτύσσει νέα προϊόντα που μειώνουν το κόστος για τον πελάτη, αξιοποιεί την ανακύκλωση σκραπ και χρησιμοποιεί ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές.
Ο Ιωάννης Μάνεσης, Principal της ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, υπογράμμισε ότι η ελληνική χαλυβουργία αποτελεί κατά βάση πράσινη βιομηχανία. Όπως ανέφερε, η εταιρεία επενδύει σε τεχνολογικές βελτιώσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας και διαθέτει υγιή ισολογισμό που της επιτρέπει να προχωρά σε αναγκαίες επενδύσεις.
Μεταξύ των μελλοντικών σχεδίων της ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ είναι η κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου 32MW, που θα προσφέρει 100% πράσινη ενέργεια κατά τη λειτουργία του κλιβάνου, καθώς και η σταδιακή αντικατάσταση του φυσικού αερίου με υδρογόνο μέσα στην επόμενη πενταετία, όπου αυτό είναι εφικτό. Ο κ. Μάνεσης τόνισε ότι το κάρβουνο παραμένει το φθηνότερο καύσιμο και επεσήμανε την ανάγκη η Ευρώπη να λάβει αποφάσεις για τη στήριξη της βιομηχανίας, καθώς ο στόχος για net zero το 2050 δεν φαίνεται σήμερα ιδιαίτερα ώριμος.
Αναφερόμενος στα επιχειρηματικά πάρκα, επισήμανε ότι ο νόμος του 2022 έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα για τις βιομηχανίες, καθώς το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο θεωρείται μη ρεαλιστικό και μη βιώσιμο.
Ο Δημήτρης Χανής, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΗΡΑΚΛΗΣ, μίλησε για την πρόκληση της τροφοδότησης του κατασκευαστικού κλάδου με τα απαραίτητα προϊόντα. Για να ανταποκριθεί στις ανάγκες αυτές, ο Όμιλος διπλασίασε το προσωπικό του σε τέσσερα χρόνια, φτάνοντας τα 1.200 άτομα το 2025, χωρίς να υπολογίζεται ο αντίκτυπος των εξαγορών.
Το 30% του προσωπικού προσλήφθηκε τους τελευταίους 18 μήνες, κυρίως ανειδίκευτοι και πρόσφατοι απόφοιτοι. Παράλληλα, η εταιρεία αύξησε τις παροχές προς το προσωπικό και προσέλκυσε εργαζόμενους μέσω συνεργασίας με τη ΔΥΠΑ.
Σχετικά με την απανθρακοποίηση, ο κ. Χανής ανέφερε ότι η ΗΡΑΚΛΗΣ επενδύει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από το 2012. Η μείωση αυτή εφαρμόζεται σε όλα τα στάδια της παραγωγής, οδηγώντας σε τσιμέντο με 25% λιγότερες εκπομπές άνθρακα σε σχέση με την προηγούμενη πενταετία, ενώ αξιοποιούνται και Απόβλητα Εκσκαφών Κατασκευών & Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ).
Ο Σέργιος Σαραφόπουλος, γενικός διευθυντής Ελλάδας της ΤΙΤΑΝ, αναφέρθηκε στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που προκύπτουν από την ανάπτυξη των κατασκευών για τις ελληνικές βιομηχανίες. Επισήμανε ότι οι προκλήσεις ανταγωνιστικότητας και κόστους συνδέονται άμεσα με τους στόχους για την «πράσινη μετάβαση».
Όπως δήλωσε, ο φόρος διοξειδίου του άνθρακα θα έχει σημαντική επίπτωση στην τσιμεντοβιομηχανία τα επόμενα χρόνια, κάτι που απειλεί τις εξαγωγές, καθώς η Ελλάδα εξάγει το 50% της παραγωγής τσιμέντου. Τόνισε τη σημασία ύπαρξης μηχανισμού στήριξης των εξαγωγών από τις Βρυξέλλες και την ανάγκη επιβολής φόρου σε τρίτες χώρες που δεν έχουν μειωμένες εκπομπές ρύπων.
Η ΤΙΤΑΝ έχει μειώσει τις εκπομπές ρύπων κατά 15% τα τελευταία τρία χρόνια μέσω της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, με δυνατότητα περαιτέρω μείωσης έως και 80% με τη βοήθεια της Πολιτείας στη διαχείριση αποβλήτων και την εφαρμογή του Green Procurement. Ο κ. Σαραφόπουλος τόνισε επίσης την ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών και την εξεύρεση ανθρώπινων πόρων, όπως νέοι τεχνίτες και σχολές, ώστε να ενισχυθεί η βιομηχανία.
Ο Σωκράτης Μπαλτάς, πρόεδρος της ReDePlan Consultants, υπογράμμισε ότι η οργανωμένη χωροθέτηση αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη της βιομηχανίας. Επισήμανε ότι οι φυσικές υποδομές πρέπει να συνοδεύονται από θεσμικές υποδομές, όπως επαρκές οδικό δίκτυο, χωροταξικό σχεδιασμό, καθώς και διαχείριση ακαθάρτων και ομβρίων υδάτων.
Σύμφωνα με τον ίδιο, μόνο τα επιχειρηματικά πάρκα μπορούν να προσφέρουν αυτές τις υποδομές, επιτρέποντας τη βιομηχανική συμβίωση, την κυκλικότητα της παραγωγής και την αντιμετώπιση των προκλήσεων ESG. Παρότι γίνονται βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, απαιτείται περισσότερη χρηματοδότηση και συνέργειες, καθώς τα 48 επιχειρηματικά πάρκα που λειτουργούν σήμερα καλύπτουν περίπου 70-75 χιλιάδες στρέμματα, όταν μόνο στην Κεντρική Μακεδονία οι μονάδες μεταποίησης καλύπτουν 150 χιλιάδες στρέμματα.
Ο κ. Μπαλτάς πρότεινε ένα μέρος του νέου επενδυτικού ταμείου για τις υποδομές να διατεθεί στην ανάπτυξη και αναβάθμιση των επιχειρηματικών πάρκων, ώστε να καλυφθούν οι αυξανόμενες ανάγκες της ελληνικής βιομηχανίας.