Έκρηξη ζήτησης σημειώθηκε την εβδομάδα 9 έως 15 Μαρτίου για βασικά καταναλωτικά προϊόντα, όταν κορυφώθηκαν οι ανησυχίες για την πανδημία του κορονοϊού, γεγονός που σηματοδότησε εκτόξευση εσόδων στις αλυσίδες, με την αύξηση στους τζίρους να φτάνει το 95,7%.
Συνολικά οι τρεις εβδομάδες από την στιγμή που καταγράφηκε το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα στην Ελλάδα, ήτοι την περίοδο 24 Φεβρουαρίου έως 15 Μαρτίου, οι ταχυκίνητες κατηγορίες εμφανίζουν σωρευτική αύξηση πωλήσεων 35,9% ενώ η αγορά από την αρχή του έτους έως και τις 15/03/2020 καταγράφει αύξηση 12,1%.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από την ανάλυση της αγοράς των σούπερ μάρκετ από την IRI και αφορούν 340 κατηγορίες προϊόντων ( σ.σ. σταθερού barcode και όχι τα επί ζυγίω), σύμφωνα με τα οποία στις τρεις εξεταζόμενες εβδομάδες ο συνολικός τζίρος άγγιξε τα 464,7 εκατ. ευρώ έναντι 341,9 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό ημερολογιακό. Την εν λόγω περίοδο, η κατηγορία τροφίμων κατέγραψε αύξηση τζίρου κατά 31%, τα είδη προσωπικής υγιεινής και φροντίδας ενισχύθηκαν κατά 59,6% και τα καθαριστικά κατά 63,4%.
Τον ανοδικό ρυθμό της εξεταζόμενης περιόδου επί της ουσίας χαρακτηρίζει το ρεκόρ που σημειώθηκε την εβδομάδα 9 έως 15 Μαρτίου, όταν ο τζίρος διπλασιάστηκε, αγγίζοντας τα 191,9 εκατ. ευρώ, έναντι 98 εκατ. ευρώ την ίδια εβδομάδα πέρυσι.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι η εν λόγω εβδομάδα αποτελεί την εβδομάδα κατά την οποία έχει ενεργοποιηθεί η κατ΄οίκον εργασία σε μεγάλη μερίδα επιχειρήσεων, τα σχολεία ήδη είχαν κλείσει, η κυβέρνηση προετοίμαζε την επιβολή νέων περιοριστικών μέτρων (δεν είχαν γίνει ακόμα εξαγγελίες), οι online πλατφόρμες ήδη εμφάνιζαν σημαντική καθυστέρηση στις παραδόσεις, ενώ η εξάπλωση των κρουσμάτων του κορονοϊού ενισχυόταν τόσο στην Ελλάδα όσο και στην γειτονική Ιταλία.
Σύμφωνα με την IRI, στην Κρήτη την συγκεκριμένη εβδομάδα η αύξηση ξεπέρασε το 100% και διαμορφώθηκε στο 109,7%. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Αττική με ανάπτυξη 96,8% ενώ στην Θεσσαλονίκη το ποσοστό κυμάνθηκε στο 94,9% σχεδόν το ίδιο με την Κεντρική Ελλάδα.
Μεγάλος πρωταγωνιστής στο καλάθι της εβδομάδας των ρεκόρ ήταν το οινόπνευμα, όπου σημειώθηκε εκτίναξη πωλήσεων πέραν του 1000%, ενώ τα αντισηπτικά μαντιλάκια εμφάνισαν αύξηση 753,7% και τα γάντια κατά 600%.
Στα τρόφιμα η κατηγορία των luncheon meat (κονσέρβες κρέατος) κατέγραψε την ισχυρότερη επίδοση με αύξηση 535% ενώ ακολουθούν τα συμπληρώματα διατροφής ( βιταμίνες, μουρουνέλαιο κτλ) με αύξηση 515%. Στη βασική δεκάδα με τα top selling προϊόντα φιγουράρουν τα κρεμοσάπουνα (472%), οι χλωρίνες (417%) και τα σαπούνια (379%).
Υποχωρεί η φρενίτιδα
«Το διήμερο 13 και 14 Μαρτίου η εικόνα στα σούπερ μάρκετ ξεπέρασε κάθε προηγούμενο» αναφέρουν στελέχη των αλυσίδων προσθέτοντας ότι «υψηλή κινητικότητα σημειώθηκε και την Δευτέρα 16 Μαρτίου, ωστόσο έκτοτε παρατηρείται αισθητή επιβράδυνση στους ρυθμούς, ενώ η επιβολή περιοριστικών μέτρων για τον αριθμό καταναλωτών εντός των καταστημάτων σταμάτησε τα φαινόμενα της συμφόρησης».
Όσο η χώρα παραμένει σε καραντίνα, η συμπεριφορά των καταναλωτών αλλάζει. Το μεγάλο στοκάρισμα, τα μέτρα περιορισμού στη μετακίνηση, η εξάντληση των οικονομικών αποθεμάτων αλλά και ο φόβος για την έκθεση στον ιό, ανατρέπουν και την εικόνα των τζίρων τις εβδομάδες που ακολουθούν.
Η αποκλιμάκωση της καταναλωτικής φρενίτιδας, εξάλλου, αποτέλεσε και το βασικό επιχείρημα των αλυσίδων κατά του διευρυμένου ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων και την Κυριακάτικη λειτουργία. Το δείγμα γραφής της πρώτης Κυριακής εφαρμογής του μέτρου (22 Μαρτίου) έδειξε ότι δεν υπήρχε υψηλή κατανάλωση, αντίθετα ήταν κατά περίπου 40-45% περιορισμένη σε σχέση με την τελευταία Κυριακή του εορταστικού ωραρίου των Χριστουγέννων. Το γεγονός αυτό οδήγησε και στην αναστολή του μέτρου της Κυριακάτικης λειτουργίας, θέτοντας σε επανεξέταση και το ζήτημα του διευρυμένου ωράριο το οποίο διαμορφώθηκε 7 π.μ. με 9 μ.μ. και έως τις 8 μ.μ. το Σάββατο.