Σε τροχιά υπογραφής μπαίνει το οδικό έργο Ιωάννινα – Κακαβιά, αξίας 310 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Η έγκριση δέσμευσης των πόρων για την υλοποίηση του άξονα, που θα ενώσει την Ιόνια Οδό με την Εγνατία Οδό και τα ελληνοαλβανικά σύνορα, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, ανοίγει τον δρόμο της συμβασιοποίησης, αφού και το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει ανάψει το «πράσινο» φως.
Η απόφαση ένταξης στο πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027» τον περασμένο Σεπτέμβριο γύρισε την κλεψύδρα για να πέσουν οι υπογραφές με την ΑΒΑΞ. Μια εξέλιξη που είχε μεν προαναγγελθεί για τον περασμένο Ιούλιο, κατά την παρουσίαση του έργου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής στις αρχές του καλοκαιριού, όμως καθυστέρησε σχεδόν πέντε μήνες μέχρι να «κλειδώσουν» οι πόροι.
Ο ανάδοχος του έργου, προϋπολογισμού 234 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) για το βασικό κομμάτι και 76 εκατ. ευρώ για τις προαιρέσεις, προσέφερε έκπτωση 17,5% διαμορφώνοντας έτσι το κατ’ αποκοπή τίμημα συνολικά στα 193,15 εκατ. ευρώ.
Το έργο αποτελεί ένα αίτημα δεκαετιών για τις τοπικές κοινωνίες, όμως είχε μείνει «ορφανό» κατά την προκήρυξη της σύμβασης παραχώρησης της Ιόνιας Οδού. Εν συνεχεία, η υλοποίησή του εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ, αλλά δεν προχώρησε και απεντάχθηκε από τη χρηματοδότηση το 2015. Εν συνεχεία, η Περιφέρεια Ηπείρου προσπάθησε να πάρει επάνω της το έργο, αλλά αυτό τελικά έμεινε στο υπουργείο Υποδομών που προχώρησε και τις απαραίτητες μελέτες.
Τελικά, ο δρόμος της δημοπράτησης βρέθηκε στις αρχές του 2023, αλλά δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα. Ο διαγωνισμός βγήκε στον αέρα και ακυρώθηκε δύο φορές, εξαιτίας προσφυγών του σχήματος Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ κατά των όρων του διαγωνισμού, λόγω αποκλεισμού μικρότερων εταιρειών. Και τις δύο φορές η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) δικαίωσε το σχήμα, κάνοντας δεκτή την προσφυγή.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε τελικά ήταν μεγάλο, τόσο από μεγάλους ομίλους όσο και από συμπράξεις μικρότερων εταιρειών. Πέραν της ΑΒΑΞ που μειοδότησε, ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει οι ΤΕΡΝΑ, Δομική Κρήτης-ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ, Intrakat-ΜΕΤΚΑ και ΟΔΟΣ-ΙΝΤΕΡΚΑΤ-ΕΡΓΟΔΟΜΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑΣ-ΕΡΓΟΚΑΤ.
Η αξία της επέκτασης της Ιόνιας Οδού
Ο άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά αποτελεί ένα έργο εθνικής και διασυνοριακής σημασίας που αναμένεται να ολοκληρώσει το σύγχρονο οδικό δίκτυο της Βορειοδυτικής Ελλάδας, συνδέοντας τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Πάτρας και δίνοντας νέες διεξόδους στις εμπορευματικές μεταφορές. Ο εν λόγω άξονας θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας και εντάσσεται στο κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας.
Στο αντικείμενο του έργου της επέκτασης της Ιόνιας Οδού, που έχει αλλάξει άρδην τον χάρτη της Δυτικής Ελλάδας, περιλαμβάνεται η κατασκευή αυτοκινητόδρομου από τον ανισόπεδο κόμβο της Ιόνιας Οδού (στο τέλος της σύμβασης παραχώρησης) ως το Καλπάκι, μήκους 46,4 χλμ., σε νέα χάραξη. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι, εκ των οποίων ο Κ3 Πασσαρώνος αποτελεί την πρώτη προαίρεση του έργου, μήκους 1,47χλμ., προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.
Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται ακόμη η ολοκλήρωση του ανισόπεδου κόμβου της Εγνατίας και η αποκατάσταση το εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται. Η δεύτερη προαίρεση αφορά στην αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού από το Καλπάκι ως τον μεθοριακό σταθμό της Κακαβιάς, μήκους 23,11 χλμ. Ο προϋπολογισμός της ανέρχεται σε 66 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Η διάρκεια του έργου έχει ορισθεί σε 54 μήνες. Σημειώνεται ότι με αποφάσεις από τον Ιανουάριο του 2023 έχουν κηρυχθεί οι αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ακινήτων για το έργο.
Στο πλαίσιο της έκθεσης τεκμηρίωσης του έργου, τονίζεται ότι θα συνδέσει με το οδικό δίκτυο της βορειοδυτικής Ελλάδας μια περιοχή με δυσκολίες προσπελασιμότητας, αλλά ιδιαίτερα σημαντική για την περιφερειακή οικονομία. Ο άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά αποτελεί τον σύνδεσμο με τη γειτονική Αλβανία και κατ’ επέκταση με τις χώρες των νοτιοδυτικών Βαλκανίων (Βοσνία – Ερζεγοβίνη, Κροατία, Σλοβενία), που είναι αναπτυσσόμενες οικονομίες και πεδίο εξαγωγικής δραστηριότητας για τις ελληνικές εταιρείες.
Θα εξυπηρετεί το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, συνδέοντάς το και με τουριστικές περιοχές στα αλβανικά παράλια, ενώ θα εξασφαλίζει πρόσβαση στην Ιόνια και την Εγνατία Οδό στην Κόνιτσα και κατ’ επέκταση στις περιοχές Φλώρινας και Καστοριάς.