Βαρύτατα ήταν τα πρόστιμα που επέβαλε χθες ανήμερα της Black Friday, το υπουργείο Ανάπτυξης σε μεγάλες επιχειρήσεις για παραπλανητικές εκπτώσεις. Από την πλευρά των επιχειρήσεων οι αντιδράσεις είναι έντονες, με χαρακτηριστική την περίπτωση των πολυκαταστημάτων attica, που υπογραμμίζουν ότι το τεράστιο πρόστιμο των 400.000 ευρώ επιβλήθηκε για εσφαλμένη καταγραφή τιμής σε μόνο έναν κωδικό προϊόντος.
Το υπουργείο Ανάπτυξης επέβαλε πρόστιμα ύψους 2,220 εκατ. ευρώ, μετά από ελέγχους που έγιναν. Τα πέντε μεγαλύτερα πρόστιμα είναι:
- 500.000 ευρώ - ΚΟΣΜΟΣ ΣΠΟΡ Α.Ε.
- 400.000 ευρώ - ΑΤΤΙΚΑ ΠΟΛΥΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ, ανώνυμη μονοπρόσωπη εταιρεία
- 300.000 ευρώ - LA VIE EN ROSE by Dimitra Katsafadou, εταιρεία παρασκευής και εμπορίας καλλυντικών προϊόντων
- 200.000 ευρώ - NOTOS COM ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ, ανώνυμη εμπορική και βιομηχανική εταιρεία
- 55.000 ευρώ - SNEAKERS MARKET
Επίσης εκκρεμεί η διαδικασία της γνωστοποίησης σε ακόμα εννέα εταιρείες και αμέσως μετά θα δημοσιευτούν τα στοιχεία τους. Σε δύο περιπτώσεις τα πρόστιμα είναι κάτω των 50.000 ευρώ, οπότε και δεν θα ανακοινωθούν τα ονόματά τους όπως ο νόμος ορίζει.
Όπως τονίζει το υπουργείο Ανάπτυξης σε ανακοίνωσή του, μια από τις βασικές προτεραιότητες είναι η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας, η ορθή λειτουργία της αγοράς μέσα από τον ελεύθερο ανταγωνισμό και η προστασία των καταναλωτών.
Κατ' εφαρμογή του άρθρου 9ι του Ν.2251/1994 επιβλήθηκαν τα πρόστιμα. Στο άρθρο 13α προβλέπεται η δημοσίευση των συγκεκριμένων εταιρειών, εφόσον το πρόστιμο είναι άνω των 50.000 ευρώ.
Τι λέει ο νόμος – Τι λένε τα καταστήματα
Το άρθρο 9ι του Ν.2251/1994, βάσει του οποίου επιβλήθηκαν τα χθεσινά πρόστιμα, αναφέρει:
- «Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο προμηθευτής για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο προμηθευτής κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
- Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο προμηθευτής στο χρονικό διάστημα που το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά. Αν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη διάρκεια των εξήντα (60) ημερών, πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών».
Ανακοίνωση εξέδωσε η Attica Πολυκαταστήματα, για την επιβολή του βαρύτατου προστίμου των 400.000 ευρώ, το οποίο θεωρεί άδικο, ενώ τονίζει ότι θα προβεί σε όλα τα νόμιμα μέσα προστασίας που της δίνει η ελληνική νομοθεσία.
Όπως αναφέρει η εταιρεία, ο έλεγχος στο ηλεκτρονικό κατάστημα των attica έλαβε χώρα τον Ιούλιο του 2024 και ανακοινώθηκε με καθυστέρηση τεσσάρων μηνών και μάλιστα την ημέρα του Black Friday και αφορά σε ένα μόνον συγκεκριμένο κωδικό καλλυντικού προϊόντος και τη διάθεσή του στην τιμή των 34,93 ευρώ με τιμή αναφοράς 49,90 ευρώ, αντί της χαμηλότερης τιμής των προηγούμενων τελευταίων 30 ημερών (δηλ. 32,97 ευρώ με τιμή αναφοράς 47,10 ευρώ).
Η Attica Πολυκαταστήματα τονίζει ότι «αν και αναγνωρίζουμε ότι το πρόστιμο που επιβλήθηκε συνδέεται με προηγούμενη παράβαση, που αφορούσε πωλήσεις περίπου 300 ευρώ, τονίζουμε ότι το πρόστιμο ύψους 400.000 ευρώ για μηδενικές πωλήσεις προϊόντων είναι άδικο καθώς:
- δεν έχει προκύψει βλάβη σε καταναλωτή γιατί καμία πώληση δεν πραγματοποιήθηκε στην «εσφαλμένη» τιμή επειδή στο λογιστικό σύστημα είχε καταχωρηθεί η ορθή τιμή πώλησης
- αφορά σε ένα μεμονωμένο κωδικό μεταξύ των 30.000 κωδικών που φιλοξενούνται στο ψηφιακό κατάστημα
- οφείλεται σε τεχνικό σφάλμα
- εντοπίστηκε άμεσα και διορθώθηκε την ίδια μέρα
- κινηθήκαμε άμεσα για να εξαλείψουμε την πιθανότητα αντίστοιχων περιστατικών στο μέλλον, επενδύοντας σε ένα αυτοματοποιημένο ελεγκτικό λογισμικό, συνολικής αξίας 30.000 ευρώ, που δεν επιτρέπει την ανατίμηση σε προϊόν που έχει μπει σε έκπτωση».
Σύμφωνα με πληροφορίες, άλλη εταιρεία, μιλά για τιμωρητικά πρόστιμα που επιβλήθηκαν με συνοπτικές διαδικασίες, ενώ δεν πρόλαβαν να υποβάλουν ούτε υπόμνημα. Όπως τονίζεται από την εν λόγω εταιρεία, το πρόστιμο επιβλήθηκε επειδή δεν αναγραφόταν η προηγούμενη τιμή μόνο σε δύο κωδικούς προϊόντων.
Συμβουλές του Συνηγόρου του Καταναλωτή
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει ενημερώσει επανειλημμένα τους καταναλωτές τι να προσέχουν κατά τη διάρκεια των φετινών εκπτώσεων της Black Friday και της Cyber Monday. Τι αναφέρει:
Διαφάνεια εκπτώσεων
- Πολλά καταστήματα εμφανίζουν μεγάλες εκπτώσεις, χωρίς να είναι πάντα πραγματικές. Συνιστάται προσεκτικός έλεγχος και σύγκριση των τιμών των προϊόντων πριν και κατά την περίοδο των εκπτώσεων.
- Η εξέλιξη των τιμών σε βάθος χρόνου αρκετών μηνών μπορεί να γίνει εύκολα από τους καταναλωτές με τη χρήση σχετικών διαδικτυακών εργαλείων.
Έρευνα για τη φήμη του καταστήματος
- Καλό είναι η επιλογή καταστημάτων να γίνεται όχι μόνο με γνώμονα τις χαμηλές τιμές, αλλά επιπλέον με βάση την καλή φήμη και τη μακρόχρονη παρουσία τους στην αγορά. Οι θετικές εμπειρίες και κριτικές άλλων καταναλωτών αποτελούν, επίσης, μία παράμετρο που μπορεί να βοηθήσει στην τελική επιλογή.
- Συνιστάται η αποφυγή συναλλαγών με ηλεκτρονικά καταστήματα που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά μέσω κοινωνικών δικτύων, χωρίς να διαθέτουν παράλληλα φυσική έδρα και χωρίς να γνωστοποιούν πλήρη στοιχεία επικοινωνίας (ταχυδρομική και ηλεκτρονική διεύθυνση, αριθμό σταθερού τηλεφώνου), καθώς επίσης αριθμό καταχώρισης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.).
Ασφάλεια στις διαδικτυακές αγορές
- Η Black Friday και η Cyber Monday αποτελούν ευκαιρία για επιτήδειους, προκειμένου να εξαπατήσουν ανυποψίαστους καταναλωτές με προτίμηση στις ηλεκτρονικές αγορές. Συνιστάται η επίσκεψη των καταναλωτών σε ασφαλείς ιστοσελίδες καταστημάτων, που ξεκινούν με "https" (με πιστοποιητικό SSL).
- Καλό είναι να αποφεύγεται η αποθήκευση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, όπως αριθμών πιστωτικών καρτών, σε ιστοσελίδες καταστημάτων με τις οποίες οι καταναλωτές δεν συναλλάσσονται συχνά, αλλά και η πραγματοποίηση ηλεκτρονικών αγορών κατά τη σύνδεση σε δημόσια Wi-Fi δίκτυα.
Έλεγχος του τελικού κόστους στο «καλάθι»
- Σε ορισμένες περιπτώσεις, το αρχικό κόστος ενός προϊόντος μπορεί να αυξηθεί σημαντικά με την προσθήκη επιπλέον χρεώσεων στο καλάθι αγορών, όπως εξόδων αποστολής, αντικαταβολής και ασφάλισης. Προς αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων ελέγχουμε πάντα πριν από την ολοκλήρωση της συναλλαγής τη συνολική αξία κάθε αγοράς.
Προσοχή σε ύποπτες προσφορές και email
- Οι ηλεκτρονικές απάτες μέσω email αυξάνονται ραγδαία κατά την περίοδο των εκπτώσεων. Συνιστάται η ιδιαίτερη προσοχή των καταναλωτών σε εμπορικές προσφορές που αποστέλλονται μέσω email από αγνώστους ή με πολύ ελκυστικές τιμές, καθώς μπορεί να αποτελούν παγίδες υποκλοπής (phising) ευαίσθητων προσωπικών στοιχείων μέσω ανοίγματος κακόβουλων εξωτερικών συνδέσμων (links) ή συνημμένων αρχείων.
Υπεύθυνες αγορές
- Κάθε εκπτωτικό γεγονός που υπόσχεται χαμηλές τιμές ενθαρρύνει την υπερβολική κατανάλωση. Προσπαθούμε πάντα να εστιάσουμε σε πραγματικές ανάγκες και σε αγορές που έχουν απόλυτη προτεραιότητα, κάνοντας σωστό προγραμματισμό με βάση τον προϋπολογισμό μας.