Κλιμακώνεται η κόντρα ανάμεσα στο υπουργείο Ανάπτυξης και τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς μετά από στοχευμένους ελέγχους της ΔΙΜΕΑ επιβλήθηκαν μεγάλα πρόστιμα στους δύο μεγαλύτερους παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου. Σκλαβενίτης και Lidl, ο πρώτος και ο δεύτερος παίχτης του κλάδου των σούπερ μάρκετ, καλούνται να πληρώσουν πρόστιμα συνολικά 2,2 εκατ. ευρώ για παραβάσεις της νομοθεσίας, με την κυβέρνηση να στέλνει σαφές μήνυμα ότι ο έλεγχος της αγοράς είναι αδιαπραγμάτευτος.
Από την πλευρά του ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης απάντησε με ανακοίνωσή του ότι το πρόστιμο ύψους 1.440.000 ευρώ είναι παράλογο και πρωτοφανές, καθώς η ΔΙΜΕΑ επικαλείται όπως αναφέρει «δήθεν παραβάσεις» του Κώδικα Δεοντολογίας, μετά από έλεγχο σε 36 ταμπελάκια τιμών στο κατάστημα στη Νέα Χαλκηδόνα.
Μάλιστα όπως δηλώνει τηρεί απαρέγκλιτα τη νομοθεσία και πιστεύει ότι το εν λόγω πρόστιμο της επιβλήθηκε με απολύτως αυθαίρετη και εσφαλμένη εκτίμηση των δεδομένων, γι’ αυτό θα ασκήσει κάθε ένδικο μέσο για τη δικαίωσή της και απαλλαγή της από αυτό και παράλληλα θα προβεί σε νομικές ενέργειες κατά παντός υπευθύνου, θεωρώντας απολύτως βάσιμα ότι συκοφαντείται.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η ανακοίνωση της Lidl Ελλάς στην οποία επιβλήθηκε πρόστιμο 805.340 ευρώ και δήλωσε ότι ο έλεγχος ξεκίνησε από τη ΔΙΜΕΑ τον Ιούλιο του 2024 και το πρόστιμο που επιβλήθηκε σήμερα! Το οποίο μάλιστα όπως σημειώνει «είναι άδικο και αυθαίρετο, καθώς βασίζεται σε μια νομική βάση που έχει έκτοτε καταργηθεί, η οποία ήταν μη εφαρμόσιμη και ασαφής». Εννοώντας τον νόμο για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους το οποίο πλέον δεν ισχύει καθώς έχει καταργηθεί. Επίσης διαμαρτύρεται για τη μέθοδο υπολογισμού που χρησιμοποίησε η Εποπτική Αρχή και δηλώνει ότι θα εξαντλήσει όλα τα νομικά μέτρα που της παρέχονται.
Η μάχη για τις τιμές
Η σύγκρουση κυβέρνησης – λιανεμπορίου φαίνεται πως θα συνεχιστεί. Το υπουργείο Ανάπτυξης εμφανίζεται αποφασισμένο να συνεχίσει τους ελέγχους και θα προσπαθήσει να βάλει όρια στις τιμές που έχουν πάρει την ανηφόρα, ενώ οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στις κυβερνητικές πιέσεις και στις ανάγκες κερδοφορίας τους.
Παράγοντες της αγοράς ξεκαθαρίζουν σε όλους τους τόνους ότι με τα πρόστιμα δεν θα βγει τίποτα και ότι δεν γίνεται η ελεύθερη αγορά να λειτουργεί με την εφαρμογή παρεμβατικών μέτρων όποτε θέλει η εκάστοτε κυβέρνηση.
Πριν την επιβολή των προστίμων ο υπουργός Ανάπτυξης είχε ζητήσει επανειλημμένα από όλους τους αρμόδιους φορείς των τροφίμων από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ έως την βιομηχανία τροφίμων να προχωρήσουν άμεσα σε μειώσεις τιμών σε 1.000 κωδικούς προϊόντων, στο πλαίσιο της κυβερνητικής στρατηγικής για την ανακούφιση των καταναλωτών.
Όπως είχε τονίσει ο Τάκης Θεοδωρικάκος «έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν, καθώς ο όγκος των συναλλαγών αυξάνεται συνεχώς». Σημείωσε ακόμη ότι σε μια αγορά 12 δισ. ευρώ, υπάρχουν νόμιμοι τρόποι για την αύξηση της κερδοφορίας, επισημαίνοντας ότι δεν δικαιολογείται να διατηρούνται υψηλά περιθώρια κέρδους.
Δεν μπορούμε να λειτουργούμε με παρεμβατικά μέτρα
Απάντηση για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ έδωσε ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της ΕΣΕ, όπου σε εκδήλωση την περασμένη Δευτέρα ανέφερε ότι το περιθώριο κερδοφορίας στην Ελλάδα παραμένει εξαιρετικά χαμηλό, στο 1,4%, όταν σε άλλες χώρες κυμαίνεται στο 3%-4%.
«Δεν υπάρχει άλλο περιθώριο τα σούπερ μάρκετ να επιδοτούν τις τιμές. Οι ανατιμήσεις δεν προήλθαν από τα κέρδη μας. Η μείωση τιμών σε 1.000 κωδικούς γίνεται με τη συμβολή των προμηθευτών και θα κάνουμε μία δράση ώστε να μειωθούν οι τιμές αλλά δεν μπορούμε να πορευόμαστε με παρεμβατικά μέτρα», υπογράμμισε.
Η εικόνα της αγοράς
Όλα αυτά συμβαίνουν όταν τα νούμερα μιλούν πια από μόνα τους. Η αγορά ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCG) κατέγραψε ισχυρή άνοδο το 7μηνο του 2025. Οι συνολικές πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ανήλθαν σε 7,95 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 6,6% σε αξία και 2,7% σε όγκο σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana. Η μέση τιμή ανά προϊόν αυξήθηκε κατά 1,4%, ενώ στα τρόφιμα η αύξηση ήταν σχεδόν διπλάσια (+2,4%).
Τα στοιχεία φαίνεται πώς επιβεβαιώει και η ΕΛΣΤΑΤ σε ετήσια βάση, τον Αύγουστο του 2025 τα φρούτα είναι ακριβότερα κατά 11,6% έναντι του Αυγούστου του 2024, οι σοκολάτες έχουν καταγράψει αύξηση 23%, ενώ η τιμή του καφέ έχει αυξηθεί κατά 18%. Οι τιμές των κρεάτων έχουν επίσης αυξηθεί κατά 7,5%, με τις ανατιμήσεις να «σβήνουν» την μεγάλη υποχώρηση κατά 33% στις τιμές του ελαιόλαδου.