Είκοσι χρόνια λειτουργίας συμπλήρωσε η γέφυρα του Ρίου -Αντιρρίου καθώς εγκαινιάστηκε στις 12 Αυγούστου του 2004. Ένα έργο που έσπασε το μονοπώλιο των πορθμείων και συντόμευσε την απόσταση κατά 45 λεπτά. Η παραχώρηση άρχισε το 1997 όταν και εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση του έργου. Η παραχώρηση έχει διάρκεια 42 ετών και λήγει το 2039.
Στην κοινοπραξία ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ που εκμεταλλεύεται το έργο συμμετέχουν σήμερα με 72,3% η Vivci Concessions, θυγατρική της γαλλικής Vinci και με 27,7% η Ακτώρ Παραχωρήσεις, θυγατρική της Ελλάκτωρ.
Στα 20 αυτά χρόνια λειτουργίας από τη γέφυρα έχουν περάσει 80 εκατ. οχήματα. Το peak των διελεύσεων κατεγράφη το 2009. Κατά μέσο όρο, κάθε χρόνο οι διελεύσεις από τα διόδια της γέφυρας υπολογίζονται σε 4,3 εκατ. αυτοκίνητα και δίκυκλα με έντονη όμως εποχικότητα.
Πριν από δύο χρόνια η ΑVAX που συμμετείχε στην παραχώρηση πούλησε το 20% που κατείχε αναλογικά σε Vinci και Ελλάκτωρ έναντι 60 εκατ. ευρώ. Το έργο κόστισε 800 εκατ. ευρώ με χρηματοδοτική συμμετοχή 10% από ίδια κεφάλαια των εταιρειών, με 45% τη συνδρομή του Δημοσίου και κατά 45% από δανεισμό. Τότε τα δάνεια δίνονταν πολύ δύσκολα για αυτό και στο έργο ήταν ένας ο πιστωτής: η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με εγγυητές όμιλο εμπορικών τραπεζών και των ιδιωτών παραχωρησιούχων.
Το δάνειο των 370 εκατ. ευρώ που ανέλαβαν οι παραχωρησιούχοι αποπληρώνεται το 2029. Σύμφωνα με τη σύμβαση, τα έτη 2020-2027 θα καταβληθούν και οι μεγαλύτερες δόσεις. Ουσιαστικά οι παραχωρησιούχοι θα έχουν μια καθαρή δεκαετία 2029-2039 στην εκμετάλλευση του έργου χωρίς δανεισμό, με τη δυνατότητα επίτευξης υψηλής κερδοφορίας.
Η κοινοπραξία ΓΕΦΥΡΑ μοίρασε μέρισμα στους μετόχους για πρώτη φορά το 2008. Το διάστημα όμως 2013-2021 λόγω της οικονομικής κρίσης και του Covid δεν μοίρασε μέρισμα. Ακριβώς λόγω της οικονομικής κρίσης που επηρέασε τα προσδοκώμενα έσοδα από τις διελεύσεις, εκτιμάται ότι η παραχώρηση θα ολοκληρωθεί το 2039 και το έργο δεν θα επιστρέψει νωρίτερα στο Δημόσιο. Τα ετήσια έσοδα της ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ προσεγγίζουν τα 50 εκατ. ευρώ.
Το έργο με συνολικό μήκος περίπου 2,85 χλμ. αποτελείται από την κυρίως καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων μήκους 2.252 μέτρων και τις 2 γέφυρες πρόσβασης μήκους 392 μέτρων στο Ρίο και 239 μέτρων στο Αντίρριο. Το συνεχές καλωδιωτό κατάστρωμα, το οποίο εκτός του ότι είναι το μακρύτερο στον κόσμο είναι και πλήρως αναρτημένο, σχεδιάστηκε ώστε να αντιμετωπίσει τη μεγαλύτερη πρόκληση, αυτή του σεισμικού κινδύνου.
Η επιθεώρηση και συντήρηση της γέφυρας γίνεται από αέρα, ξηρά και θάλασσα. Με εναερίτες - αλπινιστές στα ύψη και με ρομποτικά μηχανήματα και δύτες στο βυθό. Τη διετία 2023-2024 για συντήρηση και παρακολούθηση της γέφυρας δαπανήθηκε το ποσό των 7,5 εκατ. ευρώ. Σε μόνιμη βάση στο έργο απασχολούνται 100 εργαζόμενοι οι οποίοι ενισχύονται με εποχικούς τους θερινούς μήνες και τις γιορτές.
Εδώ μπορείτε να δείτε video με την υποβρύχια συντήρηση της γέφυρας.