ΓΔ: 1383.34 -0.09% Τζίρος: 6.72 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:48:31 DATA
Φώτο: ΑΠΕ

Δέκα χιλιόμετρα «νεκρών» γραμμών τρόλεϊ: Διαγωνισμός για αποκατάσταση

Σοβαρούς κινδύνους ατυχημάτων δημιουργεί το «σάπιο» εναέριο δίκτυο. Άρχισε διαγωνισμός για το έργο αντικατάστασης ή επισκευής παλαιών στύλων που εκκρεμεί από το 2011.

Από το Μεταξουργείο, τα Πετράλωνα, το Ρουφ, ως τη Δραπετσώνα και το Κερατσίνι, συνολικά 10.520 μέτρα γραμμών του εναέριου δικτύου των τρόλεϊ στέκουν ανενεργά. Μόνο στην Πειραιώς υπάρχουν πάνω από 1.000 μέτρα ανενεργών γραμμών, όπως και στη Λιοσίων, την Αχαρνών και την Καρόλου. Τα τρόλεϊ απομακρύνθηκαν, οι γραμμές και οι στύλοι όχι, με αποτέλεσμα να είναι ευάλωτοι σε φθορές και σκουριά σε πολυσύχναστους δρόμους της πόλης και να δημιουργούν κινδύνους σοβαρών ατυχημάτων.

Το συνολικό μήκος των χάλκινων αγωγών που αντιστοιχούν στο ανενεργό δίκτυο και θα πρέπει να απομακρυνθούν είναι 23.180 μέτρα, ενώ και 719 στύλοι θα πρέπει να αποξηλωθούν. Ακόμη 466 στύλοι σε Αθήνα, Παγκράτι, Κουκάκι, Τζιτζιφιές, Άνω Κυψέλη και από την Αχαρνών ως το τέλος της Δεκελείας θα πρέπει να αντικατασταθούν.

Τα παραπάνω στοιχεία παρατίθενται στο παράρτημα των τευχών του διαγωνισμού που προκήρυξε πριν λίγες ημέρες η «Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε.» για την επισκευή και αντικατάσταση στύλων στήριξης του εναέριου ηλεκτρικού δικτύου παροχής ενέργειας στα τρόλεϊ. Αν και η ανάγκη για τις εν λόγω εργασίες είχε αναγνωρισθεί από το 2011, με αποτέλεσμα το έργο να ενταχθεί τότε στο ΕΣΠΑ, το έργο δεν ευοδώθηκε.

Ο ανάδοχος της εργολαβίας, έχοντας προσφέρει υψηλότατη έκπτωση για να πάρει το έργο, αλλά προφανώς όχι επαρκώς αιτιολογημένη, δεν κατάφερε να προχωρήσει τις εργασίες. Δεν διέθετε ούτε το προσωπικό, ούτε και τα αναγκαία μέσα για να υλοποιήσει το έργο. Αν και δόθηκαν παρατάσεις, σε μια περίοδο που λόγω της οικονομικής ύφεσης αυτά τα φαινόμενα ήταν συχνά, το έργο τελικά έχασε τη χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ, ενώ η δικαστική διαμάχη με τον εργολάβο καλά κρατεί.

Η χρηματοδότηση

Καθώς η ΟΣΥ εδώ και μήνες είχε βάλει μπρος την προετοιμασία του διαγωνισμού, αυτό που έμενε να καλυφθεί ήταν η χρηματοδότηση του έργου. Τη δαπάνη ανέλαβε τελικά η ΟΣΥ. Με τα τεύχη της προκήρυξης έτοιμα από τα τέλη Αυγούστου, η απόφαση χρηματοδότησης εκδόθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου, δηλαδή σχεδόν δύο εβδομάδες μετά το ατύχημα που σημειώθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια, όπου από την πτώση στύλου τραυματίστηκε ένα 14χρονο κορίτσι.

Βάσει της απόφασης, το κόστος του έργου, συνολικού προϋπολογισμού 2.101.800 ευρώ με ΦΠΑ, θα βαρύνει τον τακτικό προϋπολογισμό της ΟΣΥ. Έχουν ήδη δεσμευτεί από 105.090 ευρώ τον χρόνο για τα έτη 2024-2025 και από 945.810 για τα έτη 2026-2027. Ως ημερομηνία κατάθεσης προσφορών έχει ορισθεί η 5η Νοεμβρίου 2024.

Τι περιλαμβάνει το έργο

Ο ανάδοχος θα αναλάβει να διενεργήσει εντός ενός μήνα έλεγχο καταλληλότητας των στύλων τόσο στο ενεργό, όσο και στο ανενεργό δίκτυο της ΟΣΥ. Αυτό σημαίνει πως θα ελέγξει για φθορές, βλάβες και οξείδωση και θα καταγράψει τον βαθμό σοβαρότητας, ώστε σε συνεννόηση με την ΟΣΥ να γίνουν οι απαραίτητες διαδικασίες επισκευής ή αντικατάστασης. Στο πλαίσιο του έργου, θα γίνει και ψηφιακή καταγραφή όλων των στύλων του δικτύου, ανά περιοχή και με ακριβή περιγραφή της θέσης.

Ακόμη, θα επισκευάσει, θα αντικαταστήσει και θα απομακρύνει στύλους στήριξης των ηλεκτρικών καλωδίων που τροφοδοτούν τα τρόλεϊ. Όπως προβλέπεται στη σύμβαση, θα αντικαταστήσει 600 στύλους, ανεξαρτήτως είδους, ύψους και βάθους εκσκαφής. Η ΟΣΥ διαθέτει αποθέματα στις εγκαταστάσεις της. Αυτή η εργασία έχει κόστος 1.250 ευρώ ανά στύλο. Για την επισκευή της βάσης στήριξης ακόμη 500 στύλων το μοναδιαίο κόστος ανέρχεται σε 280 ευρώ, ενώ το βάψιμο στύλων που αντιστοιχούν σε επιφάνεια 3.000 τ.μ. θα κοστίσει 14 ευρώ το τετραγωνικό.

Πέραν των επισκευών και αντικαταστάσεων, ο ανάδοχος θα προχωρήσει στην πλήρη απομάκρυνση 700 στύλων οιουδήποτε μεγέθους και στην αφαίρεση 350 φουρουσιών διαφορετικών διαστάσεων. Επίσης, θα απομακρύνει 16.000 μέτρα χάλκινου αγωγού του εναέριου δικτύου των τρόλεϊ και των παρελκομένων του, από το ανενεργό δίκτυο της ΟΣΥ.

Για λόγους ασφαλείας, οι εν λόγω εργασίες θα εκτελούνται είτε τις Κυριακές είτε της καθημερινές αλλά κατά τις νυχτερινές ώρες, ήτοι 23.00-04.00. Όλα τα υλικά που θα αποσπασθούν θα μεταφερθούν σε εγκαταστάσεις της ΟΣΥ. Το συνολικό ύψος δαπάνης για τις απομακρύνσεις ανέρχεται σε 718.000 ευρώ.

Ο ανάδοχος θα αναλάβει, επίσης, για δύο χρόνια να κάνει ετήσιο περιοδικό έλεγχο καταλληλότητας στο ενεργό και ανενεργό δίκτυο του συνόλου των εγκατεστημένων στύλων, αξίας 22.500 ευρώ ανά έλεγχο και συνολικής αξίας 45.000 ευρώ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Leoforeia-Sygkoinonia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ασφυξία στα μέσα μεταφοράς με αύξηση επιβατών και μείωση δρομολογίων

Οι επιβάτες επιστρέφουν στα ΜΜΜ, αλλά τα δρομολόγια λεωφορείων και μετρό αραιώνουν. Ξεπέρασαν τα 30 εκατ. ευρώ οι ζημιές του ΟΑΣΑ το 2023. Αρνητικά και τα EBITDA που είχαν γίνει θετικά το 2022.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακριβότερα διόδια και «πράσινος» δακτύλιος, τα αντίδοτα στο μποτιλιάρισμα

Μόνο 18 χλμ./ώρα η μέση ταχύτητα των αυτοκινήτων το πρωί. Οι συγκοινωνιολόγοι ζητούν αύξηση διοδίων, «πράσινο» δακτύλιο, επεκτάσεις μετρό και προαστιακού και οδική σύνδεση Ελευσίνας - Οινοφύτων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε... έμφραγμα το μετρό και ο Ηλεκτρικός, καθυστερούν οι νέοι συρμοί

Η έλλειψη πόρων καθυστερεί τις διορθωτικές κινήσεις που θα βάλουν τέλος στις καθημερινές δοκιμασίες των επιβατών. Σοβαρά προβλήματα στον διαγωνισμό για νέους συρμούς μετρό, αργεί και ο κλιματισμός.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Να απελευθερωθούν υπηρεσίες τύπου Uber προτείνει μελέτη του ΕΜΠ

Άρση των φραγμών που θα επιτρέψουν να αναπτυχθούν υπηρεσίες ridesharing με οδηγό προτείνει έρευνα του ΕΜΠ. Θα μείωναν τη χρήσης των ΙΧ στην Αθήνα κατά 5,3% και θα δημιουργούσαν έως 36.000 θέσεις εργασίας μέχρι το 2030.