Η αναζήτηση της χρηματοδότησης θα είναι το πρώτο βήμα για τις επόμενες επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης, με προτεραιότητα την περιοχή του Ευόσμου, ενώ εξετάζονται όλα τα διαθέσιμη χρηματοδοτικά εργαλεία, χωρίς να αποκλείονται οι παραχωρήσεις.
Με το κόστος να έχει ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ, το μετρό Θεσσαλονίκης ανεβάζει ταχύτητες, ώστε στις 30 Νοεμβρίου να δώσει το πρώτο ιστορικό ραντεβού με τους κατοίκους της πόλης, κλείνοντας μια περιπέτεια 18 ετών. Εν αναμονή της ολοκλήρωσης της επέκτασης προς την Καλαμαριά, το ζήτημα των νέων επεκτάσεων αντικαθιστά πια την εύλογη καχυποψία των κατοίκων της πόλης απέναντι στο μετρό, με βασική βεβαίως προϋπόθεση τη χρηματοδότηση.
Από ένα μεγάλο, διαμπερές και υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου, σήμερα τεχνικοί και στελέχη, βάζουν στην τελική ευθεία τις δοκιμές και τα δοκιμαστκά δρομολόγια σε όλο το μήκος της γραμμής. Πρακτικά το ποσοστό της ολοκλήρωσης του έργου έχει φτάσει στο 96,4%.
«Χρειάστηκαν 13 χρόνια για να μπορούμε να πούμε ότι το μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα παράδειγμα για το πώς δεν πρέπει να γίνεται η ανάθεση και εκτέλεση των δημοσίων έργων, αλλά κι ένα παράδειγμα για το πώς ολοκληρώνονται τα μεγάλα έργα», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου, μιλώντας σε δημοσιογραφική εκδήλωση στον σταθμό της Αγίας Σοφίας. Όπως είπε μάλιστα, εάν αυτό το παράδειγμα ακολουθηθεί και στο μέλλον θα έχουμε πιο γρήγορα και αποτελεσματικά δημόσια έργα.
Πρόκληση η παράδοση στην THEMA
Για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας, το μετρό της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να αλλάξει χέρια και από την Ελληνικό Μετρό να περάσει στην εταιρεία λειτουργίας, την ιδιωτική THEMA. Η μεγάλη πρόκληση είναι ότι η παράδοση θα γίνει μέσα σε μία νύχτα, με το μετρό Θεσσαλονίκης να περνά στην ιταλογαλλική κοινοπραξία των ΑΤΜ και Egis Rail θα στις 29 Νοεμβρίου. Θα ακολουθήσουν, βεβαίως, και πολλές γραφειοκρατικές και χρονοβόρες διαδικασίες για την επίσημη παραλαβή του έργου από την Ελληνικό Μετρό.
Ως προς το ενιαίο εισιτήριο των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, έχει αναφέρει ότι το κόμιστρο θα καθοριστεί το αμέσως επόμενο διάστημα, με κριτήριο την ενίσχυση της ποιότητας των αστικών συγκοινωνιών της πόλης. Όπως έχει γίνει πάντως γνωστό, αυτό θα είναι χαμηλότερο από της Αθήνας, δηλαδή κάτω από 1,20 ευρώ, και η διάρκειά του θα είναι 70 λεπτά.
Προϋπόθεση η χρηματοδότηση
Για να γίνει πραγματικότητα ως το 2040 το δίκτυο μετρό της Θεσσαλονίκης με 48,22 χλμ. γραμμής και 44 σταθμούς, ένα αίτημα που η πόλη έχει αρχίσει να «ψιθυρίζει» μετά τη μεγάλη ταλαιπωρία για την κατασκευή της βασικής γραμμής, βασική προϋπόθεση είναι η χρηματοδότηση. Αστερίσκος τα αρχαιολογικά για το «κλείδωμα» της θέσης ορισμένων σταθμών ώστε να μην επαναληφθούν τα προβλήματα του παρελθόντος.
Με στόχο πάνω από τις μισές μετακινήσεις στη Θεσσαλονίκη να γίνονται με δημόσια μέσα μεταφοράς ως το 2040 από μόλις 15% σήμερα, το μετρό βάζει πλώρη προς τα δυτικά. Προτεραιότητα αποτελεί η νέα δεύτερη γραμμή και κυρίως προς την περιοχή του Ευόσμου, βάσει όσων προβλέπει η πρόσφατα παρουσιαστεί σε ΜΑΜΘ.
«Όταν ανακοινώνουμε τις μελλοντικές επεκτάσεις του Μετρό, δε σημαίνει ότι αύριο ξεκινάμε. Είμαστε σε αναζήτηση χρηματοδοτικών πόρων για να προχωρήσουν τα έργα. Δεν είναι μία απλή υπόθεση. Αυτή τη στιγμή, οι υποδομές δεν αποτελούν προτεραιότητα στα ευρωπαϊκά προγράμματα και κατά συνέπεια είναι μία μελλοντική άσκηση για το υπουργείο μας, καθώς για να απευθυνθούμε στους Ευρωπαϊκούς Φορείς και στους διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς, θα πρέπει προηγουμένως να έχει παραδοθεί η βασική γραμμή. Για αυτό, η 30η Νοεμβρίου, είναι μέρα – ορόσημο για τη Θεσσαλονίκη. Θα αλλάξει η εικόνα της πόλης, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, προκειμένου να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε τη χρηματοδότηση της επέκτασης του μετρό», είπε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος.
Ο σχεδιασμός
Εφόσον ο σχεδιασμός επαληθευτεί, η Θεσσαλονίκη το 2040 θα διαθέτει δύο γραμμές μετρό και 44 σταθμούς. Η βασική γραμμή και η επέκτασή της προς Καλαμαριά, συνολικού μήκους 13,86 χλμ., που αναμένεται να παραδοθεί σε κυκλοφορία εντός του 2025, θα εξυπηρετούν 286.000 επιβάτες ημερησίως. Σε αυτούς οι σχεδιαζόμενες επεκτάσεις εκτιμάται πως θα προσθέσουν 392.000
Σε πρώτο πλάνο, λοιπόν, βρίσκεται το πρώτο τμήμα της νέας «πράσινης» Γραμμής 2, που αρχικώς θα λειτουργήσει ως κλάδος της βασικής Γραμμής 1, ξεκινώντας από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό προς Άνω Εύοσμο και ΚΤΕΛ «Μακεδονία». Πρόκειται για γραμμή μήκους 10,75 χλμ. που θα εξυπηρετεί 110.000 επιβάτες/ημέρα. Η επέκταση θα προχωρήσει με την κατασκευή «δίδυμου» σταθμού δίπλα στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.