Στην αναβάθμιση και ανακαίνιση τεσσάρων τμημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας προχωρά ο ΟΣΕ. Οι τέσσερις διαγωνισμοί, συνολικού προϋπολογισμού 26,25 εκατ. ευρώ, πήραν το χρηματοδοτικό «πράσινο φως» και δημοσιεύθηκαν στην εφημερίδα των ευρωπαϊκών κοινοτήτων. Μπορεί το ποσό να μοιάζει μικρό, όμως αντιστοιχεί περίπου στο ποσό της αύξησης της κρατικής επιδότησης στον οργανισμό για πρώτη φορά μετά από περισσότερα από 20 χρόνια που έμενε κολλημένη στα 45 εκατ. ευρώ.
Η επιτακτική ανάγκη ανάταξης και αναβάθμισης του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου, που ακόμα και στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, οδήγησε πριν ένα χρόνο στην ενίσχυση της κρατικής χρηματοδότησης του ΟΣΕ που φτάνει πια στα 75 εκατ. ευρώ ετησίως, μία αύξηση κατά 67%.
Δεδομένου, δε, ότι δεν έχει βγει ακόμα «λευκός καπνός» στις διαπραγματεύσεις με τη Hellenic Trainγια τα τέλη χρήσης υποδομής, που αποτελούν το βασικό έσοδο του διαχειριστή υποδομής, η κρατική χρηματοδότηση αποτελεί μονόδρομο. Σημειώνεται ότι βάσει των οικονομικών καταστάσεων για το 2022 τα έσοδα από τα τέλη χρήσης ήταν 51,13 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούσαν σχεδόν στο 52% των συνολικών εσόδων.
Ως αποτέλεσμα της οικονομικής δυσπραγίας, οι εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης γίνονταν τα προηγούμενα χρόνια με το σταγονόμετρο και εμβαλωματικά, ενώ βαριά συντήρηση στο δίκτυο δεν έχει γίνει ποτέ. Η δυσκολία εύρεσης χρηματοδότησης έχει τραβήξει «κόκκινη κάρτα» και στο πολυσυζητημένο τριπλό ΣΔΙΤ των 1,2 δισ. ευρώ για τη συντήρηση και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Αφού λοιπόν το έργο που θα ξεκινούσε από τα 481 χλμ. γραμμώντης Βόρειας Ελλάδας, κατασκευαστικού κόστους 171,2 εκατ. ευρώ, δεν προχωράει, οι τέσσερις προκηρυχθείσες εργολαβίες είναι σημαντικές.
Το αντικείμενο
Οι τέσσερις διαγωνισμοί αφορούν στην αναβάθμιση – ανακαίνιση της επιδομής και της υποδομής της σιδηροδρομικής γραμμής στα τμήματα που ορίζονται στις αντίστοιχες προκηρύξεις. Οι δύο πρώτες εργολαβίες είναι πάνω στον άξονα της διπλής γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης και αφορούν χιλιομετρικές θέσεις, που αθροίζουν συνολικό μήκος γραμμών 14,65 χλμ., στην περιοχή της Πιερίας. Σε αυτές αντιστοιχεί συνολικός προϋπολογισμός 20,34 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η ημερομηνία κατάθεσης προσφορών είναι η 15η Οκτωβρίου.
Η τρίτη σύμβαση, εκτιμώμενης αξίας 7,25 εκατ. ευρώ, έχει να κάνει με εντοπισμένα τμήματα μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών Πολυκάστρου και Ειδομένης του βασικού άξονα. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει την ανακαίνιση άνω των 5,5 χλμ. της κύριας γραμμής, συγκεκριμένων τμημάτων, μήκους 1 χλμ., εντός του Σ.Σ. Ειδομένης, καθώς κι εννέα αλλαγών εντός αυτού.
Η τελευταία προκήρυξη αφορά την ανακαίνιση γραμμής 8,9 χλμ. του κύριου άξονα μεταξύ των σιδηροδρομικώ σταθμών Καστανούσας και Ροδόπολης στην περιοχή των Σερρών, τριών γραμμών και μίας αλλαγής εισόδου, καθώς και το σύνολο των ισόπεδων διαβάσεων και ΑΣΙΔ στα εν λόγω τμήματα. Η εκτιμώμενη αξία της είναι 9,145 εκατ. ευρώ. Οι ενδιαφερόμενοι για τις δύο αυτές συμβάσεις καλούνται να υποβάλουν προσφορές ως τις 22 Οκτωβρίου. Η διάρκεια και των τεσσάρων εργολαβιών ανέρχεται σε 18 μήνες.
Ακόμα σε αναμονή για τη Θεσσαλία
Στη Θεσσαλία μετά την καταστροφή του Daniel πριν ένα χρόνο τα έργα οριστικής αποκατάστασης του σιδηροδρόμου σχεδιάστηκαν με όρους όχι μόνο αναβάθμισης, αλλά και ανθεκτικότητας. Όμως, παρότι έπρεπε βάσει των εξαγγελιών να έχουν προκηρυχθεί αρχικά ως τα τέλη της άνοιξης κι εν συνεχεία στα μέσα Αυγούστου, αυτό ακόμα δεν έχει γίνει.
Η τετράμηνη καθυστέρηση έχει στενέψει ιδιαίτερα τα χρονικά περιθώρια για την υπογραφή των συμβάσεων, τις οποίες θα αναλάβουν μέσω fast – track διαδικασίας οι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας. Οι συμβάσεις θα πρέπει να περάσουν και από το Ελεγκτικό Συνέδριο, με τον ορίζοντα να φτάνει στα μέσα ή και το τέλος του φθινοπώρου,
Τα έργα θα κινηθούν σε τέσσερα μέτωπα, με εκτιμώμενο συνολικό προϋπολογισμό 462,52 εκατ. ευρώ. Αυτά αφορούν τόσο την επιδομή και υποδομή, όσο και τα συστήματα ασφαλείας, για την οριστική αποκατάσταση του άξονα από τον Δομοκό ως τη Λάρισα, ύψους 173,6 εκατ. ευρώ, της γραμμής Λάρισας – Βόλου, ύψους 192,2 εκατ. ευρώ, και των γραμμών Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και του Πηλίου, με κόστος 57,04 εκατ. και 2,48 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Το έργο ανάταξης των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που καταστράφηκαν από τις κακοκαιρίες, ανέρχεται σε 37,2 εκατ. ευρώ.