ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Shutterstock

Το μεγαλύτερο logistics hub της Ν.Α. Ευρώπης και ο... χορός παρατάσεων

Το Θριάσιο ΙΙ περιμένει έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού μέσα στο καλοκαίρι για να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης. Η περιπέτεια ενός μεγάλου έργου που άρχισε να συζητείται από τη δεκαετία του... 1970.

Μέσα στο καλοκαίρι αναμένονται οι εξελίξεις για το Θριάσιο ΙΙ. Η υπογραφή της 30ετούς παραχώρησης για το ακίνητο των 1.450 στρ. πήρε ένα ακόμη τράτο, διάρκειας τεσσάρων μηνών, ώστε να ολοκληρωθεί η απαραίτητη κρίση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και τα έγγραφα της σύμβασης να περάσουν από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αυτά είναι τα δύο καθοριστικά βήματα που θα δρομολογήσουν την υπογραφή της επένδυσης, ύψους 561 εκατ. ευρώ, που στόχο έχει τη μετεξέλιξη του Θριασίου Πεδίου στο μεγαλύτερο logistics hub της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Η μοναδική συμμετέχουσα κοινοπραξία, Hellenic Train-DAMCO, αναδείχθηκε πριν ακριβώς ένα χρόνο προσωρινή ανάδοχος για τη σύμβαση παραχώρησης της έκτασης, κυριότητας του ΟΣΕ, που είναι γνωστή με την ονομασία Θριάσιο ΙΙ. Δεδομένου ότι η Hellenic Train είναι σιδηροδρομική εταιρεία, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι θα πρέπει να συσταθεί νέα εταιρεία ειδικού σκοπού, η υπόθεση πρέπει να περάσει από την τυπική, όπως λένε πηγές με γνώση του θέματος, διαδικασία κρίσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναφορικά με θέματα συγκέντρωσης.

Προς τούτο, εγκρίθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών νέα παράταση -έχουν δοθεί άλλες δύο συνολικής διάρκειας επτά μηνών- της προσφοράς του αναδόχου μέχρι τις 30/06/2024. Εντός αυτού του διαστήματος, θα πρέπει η ανάδοχος να ολοκληρώσει την οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων. Πέραν της έγκρισης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, θα πρέπει ακόμη να υπογραφούν η σύμβαση γενικής εργολαβίας και η σύμβαση ανεξάρτητου μηχανικού, αλλά και να συσταθεί η εταιρεία ειδικού σκοπού. Με την έγκριση των συμβατικών εγγράφων από την αναθέτουσα αρχή, αυτά θα πάρουν τον δρόμο για το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Το έργο θα χρηματοδοτηθεί αποκλειστικά από την παραχωρησιούχο, με ίδια ή δανειακά κεφάλαια.

Υπό ευρωπαϊκή «επιτήρηση» από το 2017

Η υποχρέωση πάντως της χώρας για την ολοκλήρωση της ανάθεσης του έργου, προκειμένου να μην υποχρεωθούμε σε επιστροφή κοινοτικών κονδυλίων, κρατεί από τον Ιούλιο του 2017! Η παραχώρηση της λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης του εμπορευματικού σιδηροδρομικού σταθμού και σταθμού διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ), αποτελούσε όρο για τη συγχρηματοδότηση εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης της κατασκευής του εντός του ακινήτου του ΟΣΕ.

Ο στόχος ήταν η δημιουργία του πρώτου ολοκληρωμένου συγκροτήματος εγκαταστάσεων εμπορευματικού σταθμού συνδυασμένων μεταφορών στην Ελλάδα και η συγκέντρωση σε αυτόν διάσπαρτων σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων της Αττικής. Χαρακτηριστικό των παλινωδιών, αλλά και των παθογενειών που ακολουθούν τέτοια φιλόδοξα οράματα στη χώρα μας είναι ότι οι σχεδιασμοί για τη διαμόρφωση αυτού του κέντρου ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1970. Κατά τη δεκαετία του 1980 εκπονήθηκε η πρώτη μελέτη γενικής διάταξης.

Οι υποδομές που έχουν μέχρι σήμερα αναπτυχθεί εντός του ακινήτου έγιναν σε δύο φάσεις και συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (Ε.Τ.Π.Α.) κατά τις περιόδους 1994-1999, 2000-2006 (α’ φάση) και 2007- 2013 (β ́ φάση).

Οι εργασίες που έχουν μέχρι σήμερα εκτελεσθεί επιτρέπουν τη βασική λειτουργία του ΕΣΣΣΔΙ. Αυτό βέβαια δεν ήταν αρκετό ώστε να κυλήσει ανέφελα ο διαγωνισμός, που ούτως ή άλλως προκηρύχθηκε με καθυστέρηση σε σχέση με τις απαιτήσεις της Κομισιόν, ενώ είχε προαναγγελθεί από τις αρχές του 2018, αλλά ξεκίνησε στην εκπνοή της προθεσμίας που είχε δώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάρτιο του 2019.

Όμως, η μεγάλη καθυστέρηση στην επένδυση για το διπλανό Θριάσιο Ι, εξαιτίας της «κόκκινης» κάρτας που έβγαλε η Κομισιόν στην αρχική παραχώρηση, έβαλε φρένο στην πρώτη απόπειρα που παρήλθε άγονη. Ο διαγωνισμός είχε την ίδια κατάληξη στη δεύτερη απόπειρα, αλλά με νέους όρους, για να επανεκκινήσει εννέα μήνες μετά, τον Αύγουστο του 2022.

Οι απαραίτητες επενδύσεις

Σήμερα, το Θριάσιο ΙΙ, που βρίσκεται σε όμορο ακίνητο με το Θριάσιο Ι, όπου θα γίνει η επένδυση των ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair, περιλαμβάνει σιδηροδρομικές υποδομές, οδούς πρόσβασης, σιδηροδρομικό σταθμό διαλογής, χώρους εναπόθεσης φορτιών και τελωνείου, γραφεία και άλλα υποστηρικτικά κτήρια. Εντός του ακινήτου βρίσκονται και οι αποθήκες Κ1, Κ2 και Κ3,  οι οποίες δεν περιλαμβάνονται όμως στην παραχώρηση.

Για την ολοκλήρωσή του, όμως, ο επενδυτής στο πλαίσιο εκτέλεσης της σύμβασης παραχώρησης θα πρέπει να υλοποιήσει εργασίες κατασκευής κτηρίων υπηρεσιών,  προσωπικού, φόρτωσης και μεταφόρτωσης στη νότια ζώνη, να κατασκευάσει πρατήριο καυσίμων, αλλά και να προχωρήσει στην προμήθεια και εγκατάσταση ειδικού εξοπλισμού που απαιτείται για τη λειτουργία του σταθμού. Μεταξύ άλλων, θα κατασκευάσει δύο γερανογέφυρες στη νότια δέσμη μεταφορών.  

Στην πλήρη ανάπτυξή του, το Θριάσιο ΙΙ θα προσφέρει υπηρεσίες διευθέτησης και στάθμευσης συρμών και βαγονιών, καθώς και υπηρεσίες συντήρησης, επισκευής και. πλύσης. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες φορτίων περιλαμβάνουν κυρίως τη μεταφόρτωση και αποθήκευση, καθώς και υποστηρικτικές υπηρεσίες σε εμπορευματοκιβώτια (πλήρωσης - κένωσης, επισκευής, πλύσης κ.λπ.). Θα λειτουργεί, επίσης, τελωνείο για τα εισαγόμενα εμπορεύματα που δεν έχουν υποστεί εκτελωνισμό́.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποια είναι τα έργα που θα σώσουν την Αθήνα από το κυκλοφοριακό χάος

Το α' εξάμηνο του 2025 δημοπρατείται ο κόμβος Σκαραμαγκά, ενώ έρχεται στο προσκήνιο ο άξονας Ελευσίνα - Οινόφυτα για λιγότερα φορτηγά στον Κηφισό. Πρόταση της Lamda για τη σήραγγα Ηλιουπόλεως.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το σιδηροδρομικό έργο που «χτύπησαν» όλοι οι μεγάλοι των κατασκευών

Στρατηγική η σημασία του έργου «Νέα Καρβάλη – Τοξότες» για να αναδειχτεί η Βόρεια Ελλάδα σε διάδρομο μεταφοράς εμπορευμάτων προς τη Μαύρη Θάλασσα και την Κεντρική Ευρώπη. Προϋπολογισμός 193 εκατ. και εκπτώσεις έως 27%.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρχίζει η αναβάθμιση του δικτύου της Βόρειας Ελλάδας από τον ΟΣΕ

Με τέσσερις εργολαβίες 26,25 εκατ. ευρώ επιχειρεί να αναβαθμίσει τμήματα των γραμμών σε Σέρρες, Κιλκίς και Πιερία. Μεγάλη καθυστέρηση στην έναρξη των διαγωνισμών για το δίκτυο της Θεσσαλίας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανθεκτικά αλλά... πανάκριβα τα έργα στον σιδηρόδρομο της Θεσσαλίας

Ακόμη και υπερύψωση γραμμής στο 1,5 μέτρο προβλέπεται για να αντέχουν οι υποδομές σε κακοκαιρία. Πάνω από 450 εκατ. το κόστος, αναζητούνται πρόσθετοι πόροι. «Κλειστοί» διαγωνισμοί μόνο για μεγάλες κατασκευαστικές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πού «κολλάνε» τα μεγάλα έργα της Αττικής για λύσεις στο κυκλοφοριακό

Αναζητούν φόρμουλα οι τεχνικές εταιρείες ακόμα και για μηδενισμό της συμμετοχής του Δημοσίου σε κρίσιμα έργα εντός αστικού ιστού,, ώστε να ζωντανέψουν οι πρότυπες προτάσεις. Εξετάζει νομοθετικές αλλαγές η κυβέρνηση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με ιδιωτικά κεφάλαια θα αξιοποιηθούν οι σταθμοί Πειραιά, Θεσσαλονίκης

Έρχεται διαγωνισμός για την αξιοποίηση του σιδηροδρομικού σταθμού Πειραιά, ενός από τα εμβληματικά ακίνητα της ΓΑΙΑΟΣΕ. Ωριμάζει σταδιακά και το ολικό «λίφτινγκ» του σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης.