Αυξήθηκαν ο τζίρος και όγκος πωλήσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στο πρώτο εξάμηνο του έτους, ενώ οι τιμές βρίσκονται ήδη σε πορεία πτώσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ.
Αναλυτικότερα, οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, αυξήθηκαν κατά 3,4%. Κι όπως επισημαίνει η εταιρεία ερευνών, «καθοριστικά για αυτή την αύξηση είναι τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα που αποτελούν το 70% των πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου», οι πωλήσεις των οποίων αναπτύχθηκαν με ρυθμό 3,6%.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η αύξηση του όγκου των πωλήσεων «είναι αυτή που οδηγεί την ανάπτυξη των ταχυκίνητων καταναλωτικών προιόντων». Και όχι η αύξηση των τιμών. Μάλιστα, ό όγκος αυξήθηκε κατά 3,3%, ενώ «η μέση τιμή καλαθιού αυξάνεται το πρώτο εξάμηνο του έτους οριακά μόνο κατά 0,3%».
Όπως σημειώνει η NielsenIQ, η αύξηση της μέσης τιμής περιορίζεται μήνα με τον μήνα. Αναφέρει μάλιστα χαρακτηριστικά ότι «η εξαμηνιαία αύξηση προέρχεται μονάχα από το πρώτο τρίμηνο (+1,0% σε σχέση με το αντίστοιχο του 2023), ενώ το δεύτερο καταγράφεται μια αποπληθωριστική πορεία (-0,5%)».
Αναφορικά με την εξέλιξη των τιμών, «μόνο στις υπερ-κατηγορίες των τυποποιημένων τροφίμων υπάρχει ανάπτυξη της μέσης τιμής τους (1,2%), ενώ στις υπερ-κατηγορίες των μη τροφίμων έχουμε πλέον αποπληθωριστικές τάσεις, σε σχέση με ένα χρόνο πριν».
Συγκεκριμένα, τα Προϊόντα Φροντίδας του Σπιτιού έχουν μειώσει τη μέση τιμή τους κατά 4,6%, καθώς και τα Προϊόντα Προσωπικής Υγιεινής και Ομορφιάς κατά 3,2%. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για τις κατηγορίες στις οποίες με ρυθμιστική παρέμβαση το υπουργείο Ανάπτυξης μείωσε κατά 30% τις παροχές των εταιρειών.
Η ιδιωτική ετικέτα κερδίζει έδαφος
Τα πράγματα δεν εξελίσσονται καλά για τα επώνυμα προιόντα, των οποίων οι τιμές αποκλιμακώνονται, ωστόσο το μερίδιο τους περιορίζεται στην αγορά.
Eιδικότερα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, έχοντας αυξήσει τα επίπεδα των πωλήσεών τους σε αξία κατά 4,7% και φτάνοντας, για το πρώτο εξάμηνο του 2024, σε ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 25%.
Όπως παρατηρεί η NielsenIQ, στο πρώτο εξάμηνο του έτους τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «στο σύνολό τους παρουσίασαν αξιοσημείωτη μείωση της μέσης τιμής τους κατά 2%, με τους πωλούμενους όγκους αυτών να αυξάνονται κατά 6,7% και να κερδίζουν περισσότερο χώρο στο καλάθι του νοικοκυριού».
Είναι φανερό ότι η συγκεκριμένη επισήμανση αφορά κυρίως την Lidl, η οποία πρωταγωνιστεί στον ανταγωνισμό των τιμών, αναγκάζοντας και τις άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να ακολουθήσουν στην συγκεκριμένη κατηγορία προιόντων.
Με προσφορές τα 2/3 των πωλήσεων
Παράλληλα, η ένταση των προσφορών διατηρείται σε υψηλά επίπεδα –όπως και το 2023– και το 68,6% των πωλήσεων πραγματοποιείται μέσω κάποιου είδους προσφοράς.
Πάντως, όπως σημειώνει η εταιρεία, «στις κατηγορίες του μη τρόφιμου υπήρξε υποχώρηση του ποσοστού των προϊόντων, που πωλούνται υπό κάποιου είδους προωθητική ενέργεια». Γεγονός το οποίο οφείλεται στην υποχρεωτική μείωση των παροχών.