Τη δυσμενή επιρροή των συνεχών εκπτωτικών δράσεων του τελευταίου διμήνου του 2019 στον τζίρο της επίσημης εκπτωτικής περιόδου Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου πιστοποιεί η έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, στην εκπνοή των χειμερινών εκπτώσεων, καθώς επτά στους δέκα εμπόρους δηλώνουν ότι είχαν μειωμένο ή στάσιμο τζίρο. Ωστόσο, η εικόνα είναι σαφώς βελτιωμένη σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Ειδικότερα, το 27,3% των ερωτηθέντων εμπόρων του κέντρου της Αθήνας δήλωσε αυξημένες πωλήσεις στην διάρκεια των φετινών χειμερινών εκπτώσεων συγκριτικά με πέρσι, ενώ χειρότερο τζίρο παρουσίασε το 45,9% και στάσιμες πωλήσεις είχε το 25,1%. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αντίστοιχα περσινά ποσοστά είχαν διαμορφωθεί σε 11,%, 63,5% και 24,1%, στοιχείο που υποδηλώνει μία σχετική βελτίωση στην λειτουργία της αγοράς.
Ο Εμπορικός Σύλλογος επισημαίνει ότι κατά την επαφή με τους καταστηματάρχες, προέκυψε ότι οι πωλήσεις του Ιανουαρίου ήταν ικανοποιητικές για την πλειοψηφία των ερωτηθέντων, όμως το τελικό αποτέλεσμα καθορίστηκε από το ύψος της πτώσης των πωλήσεων μέσα στον Φεβρουάριο, στοιχείο που υποδηλώνει σχετική κόπωση εκ μέρους των καταναλωτών.
Η εικόνα είναι παρόμοια και σε ό,τι αφορά τον τζίρο των καταστημάτων κατά την Κυριακή 19 Ιανουαρίου, με το 42,1% να δηλώνει μειωμένες πωλήσεις συγκριτικά με πέρσι (από 62,5% που ήταν πέρσι συγκριτικά με το 2018), το 27,9% είχε στάσιμες πωλήσεις (10,2% πέρσι) και το 19,1% των ερωτηθέντων είχε βελτιωμένες πωλήσεις συγκριτικά με πέρσι (σημαντικά αυξημένο από το 4,2% το 2019). Επιπλέον, κλειστά κράτησε τα καταστήματα το 7,7% των εμπόρων του κέντρου της Αθήνας την φετινή Κυριακή, έναντι 22,2% πέρσι, στοιχείο που υποδηλώνει την υιοθέτηση των μέτρου από μεγαλύτερη μερίδα του εμπορικού κόσμου.
Ομοφωνία επικρατεί πάντως σε ό,τι αφορά τον θεσμό των ενδιάμεσων εκπτώσεων, με το 80,9% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι επιθυμεί την κατάργηση τους, και μόλις το 10,4% να υποστηρίζει την διατήρηση του υπάρχοντος πλαισίου λειτουργίας. Σημειώνεται ότι ο Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας, με τη σύμφωνη γνώμη του ΙΝ.ΚΑ. - Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδος, προσανατολίζεται στην ανάληψη κοινής δράσης, με σκοπό την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων, με δεδομένο ότι αρκετοί έμποροι που συμμετείχαν στην έρευνα αναφέρθηκαν στην επίδραση των συνεχών περιόδων προσφορών και της «Black Week» στην χαμένη αίγλη των επίσημων εκπτωτικών περιόδων. Ανάλογη ομοφωνία παρατηρείται και σε ότι αφορά τις πορείες και τις διαδηλώσεις, με το 93,4% των ερωτηθέντων να ζητά την δημιουργία νέου πλαισίου για την κατάληψη χώρου ανάλογου του όγκου της κινητοποίησης.
Τέλος, σε ότι αφορά το αίσθημα ασφάλειας, μικρή βελτίωση βλέπει το 43,2% των ερωτηθέντων και σημαντική βελτίωση το 8,7%, ενώ στα ίδια επίπεδα τοποθετεί την αστυνόμευση το 42,6% των ερωτηθέντων και σε χειρότερη κατάσταση το 4,4%. Η πλειοψηφία των εμπόρων σημειώνει ότι η παρουσία της ΕΛ.ΑΣ. ενισχύει το αίσθημα της ασφάλειας όμως η προσπάθεια ακυρώνεται από το υπάρχον πλαίσιο του Ποινικού Κώδικα, καθώς οργανωμένοι δράστες κλοπών, αν και συλλαμβάνονται, δεν τιμωρούνται για τις πράξεις τους. Επιπλέον, η αστυνομία εμφανίζεται ανήμπορη να ελέγξει τα κυκλώματα επαιτείας, με εκμετάλλευση παιδιών από «εισαγόμενους οργανωμένους δράστες».
Σημειώνεται ότι το 40,4% των εμπόρων που συμμετείχαν στην έρευνα του ΕΣΑ έχουν καταστήματα στο Εμπορικό Τρίγωνο και το Κολωνάκι, το 30,6% σε αγορές εκτός των δήμου Αθηναίων και οι υπόλοιποι στις περιοχές Πανεπιστημίου, Ακαδημίας, Ομονοίας, Πατησίων, Παγκρατίου κι Αμπελοκήπων, ενώ από το δείγμα λείπουν οι έμποροι των τουριστικών περιοχών.