Η εμπλοκή του αμερικανικού παράγοντα, που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον τόσο για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όσο και για τη σιδηροδρομική διασύνδεση με τα βουλγαρικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, δημιουργεί ελπίδες αλλά και καθυστερήσεις στο περίφημο έργο «Sea2Sea». Το φαραωνικό έργο, κόστους άνω των τριών δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με πρόσφατο έγγραφο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που κατατέθηκε στην Βουλή, αναμένεται να συζητηθεί σήμερα κατά το 4ο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας – Βουλγαρίας στην Αλεξανδρούπολη με τη συμμετοχή των πρωθυπουργών των δύο χωρών Κυρ. Μητσοτάκη και Μπ. Μπορίσοφ.
Το έργο αφορά στη διασύνδεση των λιμανιών Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Θεσσαλονίκης με τα λιμάνια Μπουργκάς, Βάρνας και Ρούσε και έχει την ευλογία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Όμως, σχεδιάζεται εδώ και χρόνια, χωρίς να υπάρχει ουσιαστική πρόοδος κυρίως λόγω του υψηλού κόστους και για τις δύο πλευρές των συνόρων. Η σιδηροδρομική διασύνδεση των έξι λιμανιών θα οδηγούσε στην παράκαμψη του Βοσπόρου, με αποτέλεσμα την ταχύτερη μεταφορά εμπορευμάτων προς τον Εύξεινο Πόντο. Πρόκειται για σχέδιο που δεν καλοβλέπει η Τουρκία, ενώ ο Ταγίπ Ερντογάν έχει ήδη ανακοινώσει μια δεύτερη διώρυγα στον Βόσπορο, ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες ναυσιπλοϊας και να αυξηθούν τα έσοδα της γειτονικής χώρας.
Τώρα, το σοβαρό ενδιαφέρον των ΗΠΑ για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ενδέχεται να συμβάλλει στην «ανάσταση» του σχεδίου «Sea2Sea», αλλά περισσότερα θα γνωρίζουμε την Παρασκευή μετά τις συναντήσεις των δύο αντιπροσωπειών. Στις συσκέψεις θα συμμετάσχει και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής ο οποίος πρόσφατα είχε απαντήσει σε σχετική ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα. Στην απάντηση αναφέρονταν πως «σε επιχειρησιακό επίπεδο Ελλάδα και Βουλγαρία βρίσκονται σε διαπραγμάτευση για την υπογραφή διακυβερνητικής συμφωνίας – πλαίσιο. Συγκεκριμένα, έχει ανατεθεί σε εξειδικευμένο νομικό σύμβουλο η παροχή νομικών υπηρεσιών σχετικά με το περιεχόμενο της διακυβερνητικής συμφωνίας και αναμένονται τα σχετικά παραδοτέα. Τέλος έχει συνταχθεί και σχέδιο ανάλυσης με θέμα "Αναγκαίες παραδοχές για την ίδρυση και χρηματοδότηση της κοινής επιχείρησης" της οποίας η οριστικοποίηση αναμένεται».
Μια κάποια πρόοδος στο συγκεκριμένο σχέδιο διευκολύνει την προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης, του πρώτου από τα δέκα περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας και για τα οποία αναζητούνται επενδυτές. Οι ΗΠΑ, οι Ένοπλες Δυνάμεις των οποίων χρησιμοποιούν ήδη το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την παραχώρηση. Ο διαγωνισμός αναμένεται μέσα στους επόμενους μήνες καθώς προ ημερών κατατέθηκε νομοθετική ρύθμιση που λύνει τα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ. Γι’ αυτό και το θέμα της σιδηροδρομικής διασύνδεσης είναι στην ατζέντα της σημερινής συνάντησης.