Μπορεί η διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά να γίνεται με αργούς ρυθμούς, αλλά όλα τα στελέχη του χώρου θεωρούν πως σταδιακά η ηλεκτροκίνηση θα επικρατήσει, καθώς θα εκλείψουν με την πάροδο του χρόνου οι παράγοντες που μέχρι σήμερα αποτρέπουν τους οδηγούς να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ήτοι, το ακριβό κόστος κτήσης, παρά τη γενναία επιδότηση που δίνει το κράτος, το περιορισμένο δίκτυο ταχυφορτιστών και κυρίως η μικρή χιλιομετρική αυτονομία των μπαταριών.
Στο πλαίσιο αυτό, όλοι οι μεγάλοι Έλληνες εισαγωγείς αυτοκινήτων σπεύδουν να εξασφαλίσουν στρατηγικές συνεργασίες με αυτοκινητοβιομηχανίες που κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα. Η Κίνα πλέον έχει αναπτύξει ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία και τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα είναι άκρως ανταγωνιστικά των Ευρωπαίων κατασκευαστών. Μερικές, μάλιστα, αυτοκινητοβομηχανίες, όπως η Volvo, έχουν εξαγοραστεί από Κινέζους.
Τα κινεζικά αυτοκίνητα είναι ανταγωνιστικά στο design, στη μηχανικά μέρη και στις εφαρμογές της νέας τεχνολογίας, αλλά κυρίως είναι φθηνά. Είναι φθηνότερα των ευρωπαϊκών και των αμερικανικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων γιατί έχουν κρατική επιδότηση, μικρότερο εργατικό και ενεργειακό κόστος και κυρίως έλεγχο των πρώτων υλών επί των μπαταριών και κατ΄επέκταση του τελικού προϊόντος.
Τρεις μεγάλοι Έλληνες εισαγωγείς έχουν έως τώρα αναλάβει την αντιπροσώπευση κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πρώτα η Συγγελίδης με την MG –η οποία έχει και αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες-, ακολούθησε η Σφακιανάκης με την BYD και πρόσφατα η Αutohellas που μέσω της θυγατρικής Βeλμάρ θα εισάγει από τον Ιούλιο τα αυτοκίνητα της XPeng στην Ελλάδα.
Οι επενδύσεις στο δίκτυο και οι φιλόδοξοι στόχοι που θέτουν οι Κινέζοι
Την πρόθεσή της να φέρει στην Ελλάδα αντιπροσωπεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει εκφράσει και η Μοτοδυναμική μέσω του προέδρου της Πάρη Κυριακόπουλου ο οποίος έχει διευκρινίσει ότι θα προβούν σε μια τέτοια πρωτοβουλία μόνο αν ο συνεταίρος ταιριάζει με το DNA της Μοτοδυναμικής. Την αντιπροσωπεία της ΒΥD στα επιβατικά αυτοκίνητα είχε διεκδικήσει και η Π. Πετρόπουλος -εισάγει στην Ελλάδα τα φορτηγά και λεωφορεία της ΒΥD- αλλά τελικά επικράτησε η Σφακιανάκης.
Η αντιπροσώπευση μιας μάρκας δεν είναι και η πιο απλή υπόθεση. Συνήθως απαιτούνται νέες επενδύσεις για το δίκτυο, τα καταστήματα και το service, ενώ και οι στόχοι που θέτουν οι Κινέζοι πολλές φορές είναι μαξιμαλιστικοί. Βεβαίως, αντιπρόσωποι όπως ο Συγγελίδης, ο Σφακιανάκης και η Αutohellas είναι καλά τοποθετημένoi στη λιανική και είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις προδιαγραφές που θέτουν οι ξένοι εταίροι για τα καταστήματα και τους στόχους των πωλήσεων.
Η ΕΕ ετοιμάζει δασμούς, αντιδρούν Ευρωπαίοι κατασκευαστές
Οι μεγάλες εισαγωγές κινέζικων ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν προβληματίσει τις Βρυξέλλες οι οποίες από το Νοέμβριο σχεδιάζουν να επιβάλουν αυξημένους δασμούς. Δεν είναι ειλημμένη απόφαση, καθώς χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη 15 χωρών-μελών της ΕΕ που να αντιπροσωπεύουν το 65% του συνολικού πληθυσμού.
Σήμερα οι δασμοί είναι στο 10% και, αν επιβληθούν οι νέοι, θα κυμανθούν από το 17% έως το 48%. Δεν θα είναι ενιαίοι αλλά θα εξαρτώνται από το ύψος της επιδότησης που λαμβάνει κάθε εταιρεία στην Κίνα. Όσο πιο μεγάλη κρατική επιδότηση λαμβάνουν, τόσο θα αυξάνει και ο δασμός. Στο στόχαστρο είναι η BYD, η Geely και η SAIC (ΜG).
Βέβαια, μια τέτοια απόφαση πλήττει και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που εξάγουν στην Κίνα καθώς θεωρείται σίγουρο πως οι Κινέζοι θα απαντήσουν προκαλώντας εμπορικό πόλεμο. Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η BMW και η VW εξάγουν μεγάλες ποσότητες στην Κίνα και δεν είναι ενθουσιασμένες με την προοπτική των δασμών.
Θα υπάρξουν όμως και άλλες παράπλευρες απώλειες, αφού δυτικοί παραγωγοί όπως η Τesla και η Volvo που παράγουν αυτοκίνητα στην Κίνα και εξάγουν στην Ευρώπη θα δουν λόγω των δασμών τα αυτοκίνητά τους να γίνονται ακριβότερα και να χάνουν την ανταγωνιστικότητά τους.