Οι πρώτοι δύο μήνες του 2024, ο Ιανουάριος κι ο Φεβρουάριος, ήταν εξαιρετικά αισιόδοξοι για την ασφαλιστική αγορά. Ο ρυθμός ανάπτυξης της παραγωγής ασφαλίστρων κινήθηκε σε επίπεδα υψηλότερου του 2023. Πηγές της αγοράς με τις οποίες συνομίλησε το BD έλεγαν πως αν το σύνολο του έτους κινηθεί φέτος με τους ρυθμούς του πρώτου διμήνου, η ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς ίσως υπερβεί και το 10%!. Πέρυσι η αύξηση ανήλθε στο 8,9%.
Εφόσον επιβεβαιωθούν ως το τέλος του χρόνου αυτοί οι ρυθμοί, είναι πιθανόν οι συνολική παραγωγή της αγοράς να υπερβεί τα 5,8 δισ. ευρώ, έναντι 5,26 δισ. ευρώ στη διάρκεια του 2023. Αν κι ο γενικός ρυθμός ανόδου της αγοράς θυμίζει κάτι από τις παλιές ημέρες, προ της κρίσης, ωστόσο η κατάσταση δεν είναι καθόλου ανέφελη.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωπες με ένα διαχρονικό πρόβλημα, που από καιρού εις καιρόν εμφανίζει εξάρσεις και υφέσεις. Στην παρούσα φάση παρουσιάζεται ιδιαίτερα οξυμένο, δημιουργώντας σοβαρό πρόβλημα τόσο στις εταιρείες του κλάδου όσο και στους ασφαλισμένους. Πρόκειται για τα νοσοκομειακά ασφαλιστήρια συμβόλαια. Οι σχέσεις μεταξύ των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και των ιδιωτικών νοσοκομείων έχουν δοκιμαστεί κατ΄επανάληψη στη διάρκεια των τριάντα τελευταίων χρόνων.
Ωστόσο, στην παρούσα φάση η κατάσταση είναι εξαιρετικά δύσκολη, δεδομένου έχει διαμορφωθεί ολιγοπωλιακή διάρθρωση στον κλάδο των ιδιωτικών νοσοκομείων και η διαπραγματευτική ισχύς των ασφαλιστικών εταιρειών έχει περιοριστεί, με αποτέλεσμα η αύξηση των τιμών των παρεχόμενων υπηρεσιών από τα ιδιωτικά νοσοκομεία να είναι επί της ουσίας ανεξέλεγκτη, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι «κρύβονται» πίσω από τον λεγόμενο νοσοκομειακό πληθωρισμό, ο οποίος εμφανίζεται να τρέχει με 10% - 12%.
Οι ετήσιες ανατιμήσεις των ασφαλιστηρίων νοσοκομειακών συμβολαίων τρέχουν με διψήφιο ρυθμό τα τελευταία χρόνια. Όπως έλεγε πηγή της αγοράς, συνολικά η εν λόγω ασφαλιστική δραστηριότητα εμφανίζεται επί της ουσίας με αμελητέα κέρδη και υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να γυρίσει ακόμη σε ζημιές – όπως έχει συμβεί κατ΄επανάληψη στο παρελθόν. Έλεγαν μάλιστα χαρακτηριστικά ότι υπάρχει ένα «κρυφό κόστος» για τους ασφαλισμένους, οι οποίοι το διαπιστώνουν σε σοβαρές περιπτώσεις, που έχει να κάνει με την έξτρα και «μαύρη» αμοιβή των (μεγαλο)γιατρών ανάλογα με την περίπτωση. Δηλαδή στις σοβαρές περιπτώσεις κινδυνεύει η αξιοπιστία του του ασφαλιστηρίου συμβολαίου και των ασφαλιστικών εταιρειών.
Οι ίδιες πηγές έλεγαν, ωστόσο, ότι η τελευταία απόφαση του υπουργού Υγείας κ. Αδωνι Γεωργιάδη να θεσμοθετήσει τα απογευματινά χειρουργεία μπορεί – σε ένα βαθμό – να βελτιώσει την κατάσταση. Δηλαδή να συμπιέσει το κόστος των ασφαλιστικών καλύψεων. Και τούτο διότι το κόστος των απογευματινών χειρουργείων στα δημόσια νοσοκομεία είναι χαμηλότερο πάνω από 50% έναντι των ιδιωτικών νοσοκομείων -ως προς την αμοιβή των γιατρών.
Ενδιαφέρουσα επίσης εξέλιξη θεωρείται στη διάρκεια του 2023 η ανάπτυξη των επενδυτικών προϊόντων του κλάδου ζωής, των unit linked. Όπως εξηγούσαν πηγές της αγοράς, ένα σημαντικό τμήμα αποταμιευτών, που δεν είναι προφανώς ικανοποιημένοι με το χαμηλό των τραπεζικών επιτοκίων, στράφηκαν στην αγορά των επενδυτικών ασφαλιστικών προϊόντων, τα οποία διαθέτουν πολύ καλύτερες αποδόσεις. Γεγονός που προκάλεσε ευχάριστη έκπληξη στην ασφαλιστική αγορά.
Από την άλλη πλευρά, ο κλάδος του αυτοκινήτου που – μαζί με τα νοσοκομειακές καλύψεις – διατήρησαν εν ζωή, επί της ουσίας, την ασφαλιστική αγορά στα δύσκολα χρόνια της κρίσης, βλέπει όλα τα κοστολογικά του μεγέθη να «φουσκώνουν» –τα χρόνια της καραντίνας ήταν απ΄ ό,τι φαίνεται ένα διάλειμμα με μειωμένα τροχαία ατυχήματα και, αντίστοιχα, μειωμένες αποζημιώσεις.
Όπως έλεγαν πηγές της αγοράς παρατηρείται αύξηση των ατυχημάτων, κατά συνέπεια αύξηση των σοβαρών ζημιών, αύξηση του κόστους των ανταλλακτικών και φυσικά κινούνται προς τα πάνω και οι αποζημιώσεις που εκδικάζονται από τα δικαστήρια. Η φετινή ανατίμηση των ασφαλίστρων μεσοσταθμικά κινείται στο 8% - 9%.
Η υψηλή τιμολόγηση των κινδύνων εξασφαλίζει την κερδοφορία του κλάδου, προκαλώντας όμως ένα ακόμη επαχθές κόστος για τους ασφαλισμένους. Την ίδια στιγμή, η ασφαλιστική αγορά αναμένει ακόμη την αντιμετώπιση του προβλήματος των ανασφάλιστων αυτοκινήτων, που ο πληθυσμός τους κυμαίνεται από 500.000 ως 600.000 αυτοκίνητα.
Εν τω μεταξύ οι καταστροφές που προκάλεσαν οι πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού, αλλά κυρίως οι πλημμύρες στη Θεσσαλία – που για τις ασφαλιστικές εταιρείες στοίχισαν σε αποζημιώσεις περί τα 400 εκατ. ευρώ – και γενικότερα οι φυσικές καταστροφές έχουν φέρει στο προσκήνιο την ανάπτυξη του κλάδου της ασφάλισης της κατοικίας εκτός των της κατηγορίας των στεγαστικών δανείων και των επιχειρήσεων. Πρόκειται βέβαια για αγορά ακόμη περιορισμένης δυναμικής, ωστόσο πηγές της κλάδου εκτιμούν ότι υπάρχουν ιδιαίτερες προοπτικές λόγω της κλιματικής κρίσης.