Ελκυστική στους διεθνείς χρήστες χώρων logistics γίνεται η Ελλάδα - και ειδικά η Θεσσαλονίκη, χάρη στο σχετικά προσιτό κόστος ενοικίασης των ακινήτων του είδους, αλλά και στο συγκριτικά χαμηλό εργατικό κόστος, όπως επισήμανε ο Πολ Μαρφά, διευθυντής της CBRE, μιλώντας σήμερα στο 7ο συνέδριο Prodexpo North, στη Θεσσαλονίκη.
«Οι τρεις κυρίαρχοι παράγοντες, που κοιτάζουν οι διεθνείς logistics occupiers, όταν πρόκειται να επιλέξουν τοποθεσία, είναι το κόστος του real estate, η διαθεσιμότητα και το κόστος του εργατικού δυναμικού και οι επιχειρηματικές υποδομές. Με βάση στοιχεία του τέταρτου τριμήνου του 2023 για τα ενοίκια, το κόστος είναι σχετικά προσιτό, τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στην Αθήνα. Επίσης, βάσει δεδομένων της Eurostat για το 2022 και το κόστος της εργασίας είναι σχετικά προσιτό στην Ελλάδα» εξήγησε ο κ. Μαρφά.
Αναφέρθηκε δε και στα μεγάλα περιθώρια που διαφαίνονται στην Ελλάδα ως προς τη διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στις εγκαταστάσεις logistics. Όπως είπε, η διείσδυση του e-commerce στον χώρο ανέρχεται σήμερα κατά μέσο όρο στο 15% στην ΕΕ, έναντι 10,7% στην Ελλάδα, με υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων στη χώρα μας (4,72%), σε σχέση με την ενωμένη Ευρώπη (3,5%).
Αναφερόμενος γενικότερα στην παγκόσμια αγορά logistics, ο κ. Μαρφά επισήμανε ότι, παρότι αυτή δεν έχει φτάσει στα επίπεδα που βρισκόταν προ δεκαπενταετίας περίπου, ωστόσο έχει «κανονικοποιηθεί» μετά την πανδημία, ενώ οι παράγοντες που ωθούν τη ζήτηση είναι ισχυροί.
Πνοή στη διαμετακόμιση αν υλοποιηθούν κρίσιμα έργα υποδομών
Αν οι τιμές και το κόστος της εργασίας καθιστούν τη Θεσσαλονίκη ελκυστική για τους διεθνείς logistics occupiers, λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο και το επίπεδο των υποδομών για τις επιχειρήσεις;
Κατά τον πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (ΕΕL) Βόρειας Ελλάδας Δημήτρη Τσιτσάμη, στέλεχος του ΟΛΘ ΑΕ, πνοή στη διαμετακόμιση θα δώσουν -εφόσον υλοποιηθούν- μια σειρά από κρίσιμα έργα, όπως η σύνδεση του λιμένος Θεσσαλονίκης με την ΠΑΘΕ, «έργο το οποίο έχει καθυστερήσει πάρα πολύ, αλλά τελικά, μετά από την επανέναρξή του, ολοκληρώνεται μέσα στο 2024 κι αυτό θα βοηθήσει πάρα πολύ στην κυκλοφοριακή συμφόρηση».
Επιπλέον, «περιμένουμε να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου, που θα δώσει μεγάλη ώθηση στη Θεσσαλονίκη όταν δημιουργηθεί, ενώ εξελίξεις υπάρχουν και στη λεγόμενη ενωτική Σίνδου, η οποία απέκτησε και χρονοδιάγραμμα και προϋπολογισμό από το ΕΣΠΑ». Κατά τον κ. Τσιτσάμη, το εν λόγω οδικό έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί δυόμισι χρόνια από την έναρξή του και παρότι το μήκος του είναι μικρό, μόλις 3 χιλιόμετρα, θα δώσει μεγάλη πνοή στην κυκλοφοριακή σύνδεση της Βιομηχανικής Περιοχής και θα αποσυμφορήσει την κίνηση. Παράλληλα, πρόσθεσε, θα πρέπει να ωριμάσει και η διασύνδεση του λιμένος Θεσσαλονίκης με τον σιδηρόδρομο και από τη δυτική πλευρά.
Γεφύρι της Άρτας το στρατόπεδο Γκόνου
«Καλές οι προθέσεις, αλλά καλύτερες οι πράξεις και η ταχύτητα» θα μπορούσε να είναι η φράση που συνοψίζει την άποψη του country manager της εταιρείας logistics «Kuehne + Nagel» Φώτη Κυριλλίδη ως προς τα αναγκαία έργα υποδομών. «Οι προθέσεις είναι καλές για το στρατόπεδο Γκόνου, αλλά κινδυνεύει να γίνει γεφύρι της Άρτας και η πραγματικότητα είναι ότι η επιχειρηματική κοινότητα περιμένει να δει πράξη (...) Αν αύριο πρωί έρθει ένας μεγάλος πελάτης στη Θεσσαλονίκη και πει θέλω μια αποθήκη 200.000 τμ, δεν υπάρχει. Αν αύριο το πρωί μπορούσε να έρθει στο λιμάνι ένα πλοίο με 10.000 κοντέινερ, η πόλη θα αυτοκτονούσε, γιατί δεν υπάρχει σύνδεση, δεν υπάρχουν δρόμοι (...) Αν αύριο έρθουν πέντε Ινδοί επενδυτές, υπάρχει χώρος να κάνουμε μισό εκατομμύριο τετραγωνικά αποθήκες;». Όσον αφορά την ενωτική Σίνδου, είπε χαρακτηριστικά πως είναι «σαν να ξεκινάει ο περιφερειακός και αντί να φτάσει στο αεροδρόμιο να φτάνει Πυλαία και επί 40 χρόνια να συζητάμε πότε θα γίνει το υπόλοιπο κομμάτι του δρόμου».
Πρόσθεσε, δε, πως οι διπλανές χώρες κάνουν βήματα, άρα πρέπει να είμαστε γρήγοροι. «Όταν έρχεται σε εμάς ένας πελάτης από το εξωτερικό, μας λέει "θέλω να κάνω αυτό το hub εκεί" και δεν έχει τη δυνατότητα να περιμένει να συζητήσουμε εμείς με τους φορείς, το κράτος, να ψάξουμε τη νομοθεσία… Παίρνει την απόφασή του πολύ πιο γρήγορα, πάει στη Βουλγαρία. Αν η Σερβία μπει στην ΕΕ αργά ή γρήγορα, θα είναι ένας επιπλέον ανταγωνιστής, μαζί με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία» είπε και πρόσθεσε ότι χρειάζεται να είμαστε έτοιμοι στην Ελλάδα, όταν εκδηλωθεί το ενδιαφέρον για τέτοιες επενδύσεις.
Κατά τον κ. Κυριλλίδη, πάντως, η αγορά δεν είναι στατική. Υπάρχει ιδιωτική πρωτοβουλία, γίνονται πολλά μικρά έργα, μικρά θαύματα και από ξένες εταιρείες, αλλά «χρειάζεται να πηγαίνουμε πιο γρήγορα». Το σημαντικό, πρόσθεσε, είναι η Πολιτεία «να βρίσκεται εκεί» ως προς τις υποδομές, καθώς αυτό είναι κάτι που δεν μπορούν να το κάνουν οι επιχειρήσεις.
Στο ερώτημα αν η Αλεξανδρούπολη θα μπορούσε να αποκτήσει την επόμενη πενταετία αγορά logistics με σημαντικό ρόλο, ο κ. Κυριλλίδης είπε πως και σε αυτή την περίπτωση, η δυναμική είναι σημαντική -καθώς η θέση της είναι εξαιρετική και στρατηγικότατη- αλλά χρειάζονται μεγαλύτερες ταχύτητες. «Γιατί χρειάστηκαν 12 χρόνια, για να το πάρουμε αυτό είδηση;» διερωτήθηκε.