Σε πλήρη αναστάτωση βρίσκεται το σύνολο της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων. Ιδιαίτερα οι προμηθευτικές εταιρείες όλων κλάδων ανασχεδιάζουν την εμπορική τους πολιτική, προσπαθώντας – έτσι κι αλλιώς – να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που έχει διαμορφώσει η παρέμβαση του υπουργείου Ανάπτυξης, με την εφαρμογή των συγκεκριμένων μέτρων. Όσες προμηθευτικές εταιρείες είχαν την προνοητικότητα να ανατιμήσουν τα προϊόντα τους στα τέλη του προηγούμενου χρόνου κινούνται εκ του ασφαλούς, «απολαμβάνοντας» τις δυσχέρειες των ανταγωνιστών τους!
Όσες όμως σχεδίαζαν να καταθέσουν τους νέους τιμοκαταλόγους τους στο πρώτο τρίμηνο του 2024 βρίσκονται σε προφανές αδιέξοδο. Σε ακόμη μεγαλύτερη όμως δυσκολία βρίσκονται εκείνες οι εταιρείες οι οποίες έχουν σταθερές προσφορές – «2+1». «1+1», «3+1» κλπ. Αυτές κι αν ακόμη έπαιρναν το ρίσκο να προχωρήσουν σε ανατιμήσεις, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη ότι για τρεις μήνες δεν θα έχουν την δυνατότητα να κάνουν προσφορές, δεν είναι πλέον καθόλου εύκολο να το κάνουν. Και τούτο διότι η ανατίμηση θα τους τοποθετήσει σε ένα μη ανταγωνιστικό περιβάλλον. Δηλαδή στο ύψος της ανατίμησης πρέπει να προσθέσουν και την κατάργηση της σταθερής προσφοράς –π.χ. «2+1».
Ως εκ τούτου, η αύξηση της τιμής στην περίπτωση π.χ. του «2+1» θα πρέπει να είναι πάνω από 40%! Σε κάθε περίπτωση μη ανταγωνιστική. Το μόνο που τους απομένει σ΄αυτή την κατηγορία είναι να μην προχωρήσουν σε ανατίμηση και παράλληλα να μειώσουν την προσφορά –κάνοντας δηλαδή έμμεση ανατίμηση κατ΄ αυτό τον τρόπο.
Το περιθώριο κέρδους των σούπερ μάρκετ
Και ενώ η κάθε προμηθευτική εταιρεία εξετάζει τα δικά της δεδομένα και επεξεργάζεται την δική της εμπορική συμπεριφορά στις νέες συνθήκες, οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζουν το δικό τους πρόβλημα. Το οποίο δεν είναι άλλο από την –εξ αντικειμένου– μείωση του μικτού περιθωρίου κέρδους στις έξι κατηγορίες προϊόντων ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού, των οποίων οι παροχές μειώνονται κατά 30%.
Και φυσικά αναδιατυπώνονται οι τιμοκατάλογοι με μειώσεις τιμών. Πηγές από την πλευρά των σούπερ μάρκετ, μιλώντας προς το BD, έλεγαν ότι ενώ ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας είχε δεσμευτεί απέναντι τους ότι δεν πρόκειται να μειώσει το μικτό κέρδος του λιανεμπορίου –και πράγματι δεν υπάρχει τέτοια ρύθμιση– όμως έχει συμβεί ακριβώς το αντίθετο.
Το περιθώριο κέρδους είναι ποσοστό επί της τιμής του τιμοκαταλόγου –εφόσον η τιμή μειώνεται, μειώνεται και το περιθώριο κέρδους της αλυσίδας. Είναι άγνωστο –προς το παρόν τουλάχιστον- πώς θα λυθεί το συγκεκριμένο πρόβλημα, αλλά όλοι υποψιάζονται πως την απώλεια θα την αναπληρώσουν με κάποιο τρόπο οι προμηθευτές. Εντέλει όμως, όπως επισημαίνουν οι παραπάνω πηγές, τα προαναφερόμενα προβλήματα είναι ίσως τα μικρότερα από αυτά που φοβούνται ότι πρόκειται να έρθουν.
Λένε χαρακτηριστικά ότι οι έξι κλάδοι, στους οποίους μειώνονται οι παροχές κατά 30%, είναι ο «πιλότος». Και στο επόμενο διάστημα εφόσον δεν «περπατήσει» το μέτρο του «παγώματος» των τιμών –δηλαδή όποια εταιρεία κάνει ανατιμήσεις δεν μπορεί να κάνει προσφορές για τρεις μήνες– τότε θα διευρυνθεί το πεδίο εφαρμογής της μείωσης κατά 30% των παροχών. Ορισμένοι μάλιστα προεξοφλούν ότι αυτό θα συμβεί έτσι κι αλλιώς.
Ωστόσο το αποτέλεσμα του τελευταίου πακέτου των μέτρων θα εμφανίσει μία μικρή μείωση των τιμών σε ορισμένες κατηγορίες, η οποία ενδεχομένως να προστεθεί στην μείωση κατά 5% που έχει εφαρμοστεί και ισχύει ως τον Μάιο. Όμως -κι αυτό είναι το σημαντικότερο– θα μειωθούν οι προσφορές, οι οποίες κυμαίνονται από 20% ως και 40%. Και σύμφωνα με όλες τις έρευνες το 25% των πωλήσεων –ένα στα τέσσερα προϊόντα– πωλούνται σε προσφορά!