Με επέκταση του φυσικού αντικειμένου, αφού θα ξεκινάει από τον Κίσσαμο και όχι από τα Χανιά, και με πιθανή χρηματοδότηση της λειτουργίας από τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα που επιστρέφονται στη χώρα μας από το Ευρωσύστημα (SMPs και ANFAs) θα προχωρήσει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), με το κόστος κατασκευής να προσεγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ.
Εκτός από το κόστος κατασκευής, η λειτουργία του ΒΟΑΚ θα χρειαστεί ετήσια ενίσχυση, δηλαδή ο παραχωρησιούχος, εκτός από τα διόδια που θα πληρώνουν οι χρήστες, θα λαμβάνει επιδότηση για κάθε διέλευση οχήματος, με τα συνολικά ποσά να προσεγγίζουν ακόμα και τα 120 εκατ. ευρώ το χρόνο, σύμφωνα με τις πρώτες μελέτες.
Γι’ αυτό το λόγο ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης, κατά τις επαφές που είχε το Σαββατοκύριακο με φορείς της Κρήτης, υποστήριξε πως για τη χρηματοδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας του ΒΟΑΚ «κάνουμε ήδη μια συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά το πόσο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πόρους από τα SMPs και ANFAs τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας, για να χρηματοδοτήσουμε τουλάχιστον το πρώτο σκέλος του έργου».
Σύμφωνα με το σημερινό σχεδιασμό, το πρώτο σκέλος, από τον Κίσσαμο (και όχι από τα Χανιά) μέχρι το Ηράκλειο, προβλέπεται πως θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης και προϋπολογισμό που ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Για το συγκεκριμένο τμήμα, έχει ήδη προκηρυχθεί διαγωνισμός με τη διαδικασία του «ανταγωνιστικού διαλόγου» και οι πέντε υποψήφιοι έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο. Διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί και για το επόμενο τμήμα, Χερσόνησος – Νεάπολη Λασιθίου, μήκους 22 χιλιομέτρων, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Και στον δεύτερο διαγωνισμό έχουν προκριθεί πέντε όμιλοι στο δεύτερο στάδιο. Το τρίτο τμήμα του BOAK, Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος, θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο.
Ο κ. Μητσοτάκης, εκτός από τα SMPs και ANFAs πρόσθεσε πως «υπάρχουν και διάφορες σκέψεις τις οποίες εξετάζουμε με το Υπουργείο (Υποδομών), κατά πόσο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πόρους από επεκτάσεις άλλων συμβάσεων παραχώρησης, έτσι ώστε να τις τροφοδοτήσουμε και να τις κατευθύνουμε προς την Κρήτη, για να μπορέσουμε να συμπληρώσουμε την χρηματοδότηση του έργου». Στο τραπέζι έχει πέσει η αξιοποίηση των εσόδων που θα έχει το Δημόσιο από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Το υπουργείο Υποδομών είχε αρχικά ανακοινώσει πως θα ακυρωθούν οι δύο διαγωνισμοί και πως το έργο θα επαναπροκηρυχθεί ως ενιαίο. Τελικά επικράτησαν δεύτερες σκέψεις και, προς το παρόν, θα προχωρήσουν οι δύο διαγωνισμοί που βρίσκονται σε εξέλιξη με τον πρωθυπουργό να υποστηρίζει πως εντός του 2021 θα κατατεθούν προσφορές.
Για το πρώτο τμήμα έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Vinci Highways - Vinci Concessions, η κοινοπραξία Acciona Concessiones - Μυτιληναίος και η ΑΒΑΞ. Στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού για το ΣΔΙΤ έχουν περάσει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη», η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ισραηλινή Shikun Binui Ltd. και η κοινοπραξία Acciona Concessiones - Μυτιληναίος - Intertoll.