ΓΔ: 1398.53 0.06% Τζίρος: 67.43 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:14:30 DATA
Super-Market
Φωτο: Shutterstock

Ραντεβού... στα τυφλά των σούπερ μάρκετ με προμηθευτές για μειώσεις τιμών

Μετά την ψήφιση της διάταξης για μείωση παροχών κατά 30% από τους προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ αρχίζει η δύσκολη διαπραγμάτευση για μείωση των τιμοκαταλόγων στα είδη καθαρισμού σπιτιού.

Με ραντεβού στα τυφλά μοιάζουν οι προσεχείς συναντήσεις μεταξύ των προμηθευτών και των λιανεμπόρων για να διαμορφώσουν το πλαίσιο της συνεργασίας τους, μετά από τις ρυθμίσεις του υπουργείου Ανάπτυξης, που εγκρίθηκαν με ευρεία πλειοψηφία από τη Βουλή.

Οι επικεφαλής των αλυσίδων σούπερ μάρκετ κάλεσαν τους προμηθευτές τους από τους έξι κλάδους, οι οποίοι εντάσσονται στη ρύθμιση –ανήκουν στην κατηγορία των ειδών καθαρισμού σπιτιού, που εμφάνισε τις υψηλότερες ανατιμήσεις στο εντεκάμηνο του 2023– να μελετήσουν καλά την ρύθμιση, να αναθεωρήσουν προς τα κάτω τους τιμοκαταλόγους τους με βάση τις διατάξεις της και να προσέλθουν από την 1η Μαρτίου για να συνομολογήσουν νέες συμφωνίες.

Όλες οι πηγές επιβεβαιώνουν την διαπίστωση ότι οι εν λόγω συζητήσεις θα είναι δύσκολες. Και τούτο διότι οι μεν λιανέμποροι δεν είναι διατεθειμένοι – και σύμφωνα με τις προφορικές διαβεβαιώσεις που έλαβαν από τον υπουργό Ανάπτυξης – να δεχθούν μείωση στο μικτό περιθώριο κέρδους τους και δεν αποκλείεται οι προμηθευτές τους να θελήσουν να υπερασπίσουν μεγαλύτερο ποσοστό προσφορών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η διάταξη, σύμφωνα με την οποία μειώνονται κατά 30% οι συνολικές παροχές, διατυπώθηκε προκειμένου να πειστούν οι προμηθευτικές επιχειρήσεις να περιορίσουν τις προσφορές τους και να μειώσουν τις τιμές. Επειδή όμως η συγκεκριμένη ρύθμιση παρεμβαίνει στο πιο ευαίσθητο σημείο της σχέσης των πλευρών, γι΄ αυτό τον λόγο και οι συζητήσεις δεν θα είναι εύκολες.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση, από την 10η Ιανουαρίου 2024 και μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2024, για τα καταναλωτικά προϊόντα των επιχειρήσεων που ανατιμώνται δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια για τρεις μήνες από την ημερομηνία κατά την οποία εφαρμόζεται η αύξηση τιμής. Η συγκεκριμένη διάταξη θεωρείται αμφίβολης αποτελεσματικότητας. Δεν είναι βέβαιο ότι οι επιχειρήσεις δεν θα προτιμήσουν να κάνουν ανατιμήσεις και να περιμένουν τρεις μήνες μέχρι να τους επιτραπεί να κάνουν προσφορές.

Σύμφωνα με την πιο επίμαχη διάταξη που έχει αναστατώσει την αγορά, όπως προαναφέρθηκε, προβλέπεται η μείωση των αρχικών τιμών των προϊόντων, όπως αυτές διαμορφώνονται πριν από κάθε έκπτωση, προσφορά ή άλλη προωθητική ενέργεια. Η μείωση αυτή ισούται, κατ' ελάχιστον, με το 30% του αθροίσματος των πιστώσεων, εκπτώσεων, άλλων παροχών που χορηγήθηκαν στο λιανεμπόριο το έτος 2023, επί της αρχικής τιμής της 31ης Δεκεμβρίου 2023.

Ακόμη οι επιχειρήσεις που παράγουν ή εμπορεύονται νωπά κρέατα, ψάρια, φρούτα και λαχανικά, πωλούν τα προϊόντα αυτά σε καθαρές τιμές, δηλαδή χωρίς να χορηγούν εκπτώσεις, πιστώσεις ή άλλες παροχές σε άλλες επιχειρήσεις, που υπερβαίνουν, αθροιστικά, το 3% επί της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων ή άλλων παροχών. Το 3% αφορά την αναγνώριση της φύρας που έχουν αυτά τα προϊόντα, κυρίως τα οπωροκηπευτικά,

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ύψος των προβλεπομένων προστίμων κυμαίνεται από 5.000 έως 2.000.000 ευρώ. Και με απόφαση του αρμοδίου ελεγκτικού οργάνου, επιβάλλεται σε βάρος του ελεγχόμενου προσώπου, πρόστιμο από 5.000 έως ένα 1.000.000 ευρώ, εάν αυτό αποκρύψει, παραποιήσει ή δεν προσκομίσει τα στοιχεία που ζητούνται από τις αρμόδιες αρχές ή παρεμποδίσει με οποιονδήποτε τρόπο την άσκηση των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων.

Έχει ωστόσο ενδιαφέρον το γεγονός ότι με απλή υπουργική απόφαση είναι δυνατόν να προστίθενται και νέες κατηγορίες προϊόντων στις προαναφερόμενες ρυθμίσεις. Όπως έχει επισημάνει το BD είναι αυτό το οποίο φοβίζει την αγορά, δηλαδή μία διεύρυνση των υπό έλεγχο προϊόντων. Αναφορικά με το βρεφικό γάλα σημειώνεται το μικτό κέρδος των επιχειρήσεων δεν θα είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό της κόστος, στην συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι περιμένει η αγορά από τον Θεοδωρικάκο: Μηνύματα μέσω... προστίμων

Πολιτική... μαστιγίου ακολουθεί ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, με κατακόρυφη αύξηση των προβλεπόμενων προστίμων, παρότι οι τιμές βρίσκονται ήδη σε πτώση και αναμένεται να υποχωρήσουν ταχύτερα από τον Οκτώβριο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επίθεση σε δύο μέτωπα από την κυβέρνηση για μείωση τιμών στα σούπερ μάρκετ

Περισσότεροι έλεγχοι και πολύ βαριά πρόστιμα, έως 6 εκατ. ευρώ. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα ερευνήσει αν οι πολυεθνικές επιβάλλουν ακριβότερες τιμές στην Ελλάδα από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε κόντρα σούπερ μάρκετ και πολυεθνικές για τα περιθώρια κέρδους

Τα σούπερ μάρκετ δεν θέλουν να επιβαρυνθεί το δικό τους περιθώριο κέρδους σε επτά κατηγορίες προϊόντων ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού όπου επιβλήθηκε από το υπ. Ανάπτυξης μείωση προσφορών κατά 30%.