ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, Ελευθέριος Βενιζέλος
Φωτο: Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, Ελευθέριος Βενιζέλος. Shutterstock

Στη Βουλή η ρύθμιση για την εισαγωγή του Ελ. Βενιζέλος στο χρηματιστήριο

Το ΤΑΙΠΕΔ θα διαθέσει το 30% των μετοχών του Αερολιμένα με διαδικασία ιδιωτικής τοποθέτησης. Κυρώνεται η συμφωνία με την Aegean για τα warrants. Το υπ. Οικονομικών ισχυρίζεται ότι το Δημόσιο είχε όφελος.

Τον δρόμο για την εισαγωγή στο ΧΑ του αεροδρομίου Αθηνών με διάθεση από το ΤΑΙΠΕΔ του 30% των μετοχών ανοίγει η κυβέρνηση, με σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή, ενώ κυρώνεται η συμφωνία με την Aegean για τα warrants.

Όπως ανακοίνωσε το υπ. Οικονομικών, με το σχέδιο νόμου με το οποίο ολοκληρώνονται οι θεσμικές προϋποθέσεις για την εισαγωγή των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ (Ελ. Βενιζέλος) στο Χρηματιστήριο. Κυρώνεται παράλληλα η συμφωνία με την Aegean για την αγορά των δικαιωμάτων κτήσης μετοχών της εταιρείας (warrants) έναντι 85,4 εκατ. ευρώ που ήδη εισέπραξε το Δημόσιο.

Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο κυρώνεται η συμφωνία που υπεγράφη στις 7 Δεκεμβρίου μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, με την οποία τροποποιείται η αρχική (1995) Σύμβαση Ανάπτυξης του Αεροδρομίου στα σημεία που απαιτείται προκειμένου να καταστεί δυνατή η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο.

Οι βασικότερες τροποποιήσεις που επέρχονται αφορούν:

  • Την κατάργηση των περιορισμών ως προς το ποσοστό συμμετοχής των μετόχων εκτός του Ελληνικού Δημοσίου, στο μετοχικό κεφάλαιο του Αερολιμένα που έθετε η αρχική σύμβαση.
  • Αλλαγές που απορρέουν από τη νομοθεσία περί εταιρικής διακυβέρνησης. Με το σημερινό καθεστώς ο γενικός διευθυντής της εταιρείας δεν είναι μέλος του ΔΣ. Μετά την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο ορίζεται ότι ο γενικός διευθυντής αναλαμβάνει καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου και ανώτατου εκτελεστικού διευθυντή (CEO) και θα είναι παράλληλα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου.
  • Τη διαδικασία με την οποία η εταιρεία συνάπτει διαφόρων ειδών συμβάσεις μεγάλης διάρκειας (μίσθωσης, παραχώρησης κλπ.), με ημερομηνία λήξης μεταγενέστερη από τη λήξη της Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου, μετά από έγκριση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η αλλαγή που επέρχεται είναι ότι από εδώ και στο εξής αυτό μπορεί να συμβαίνει εφόσον πιστοποιείται από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο ότι οι εν λόγω συμβάσεις είναι προς όφελος του αεροδρομίου και από τη φύση τους δεν θα μπορούσαν να είναι μικρότερης διάρκειας.

Σημειώνεται ότι μέτοχοι της «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» είναι σήμερα το Υπερταμείο με ποσοστό 25 %, το ΤΑΙΠΕΔ (30 %), η εταιρεία Avi Alliance Gmbh (40 % + 60 μετοχές) συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments, και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% - 60 μετοχές).

Το 30% που κατέχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ θα διατεθεί σε θεσμικούς επενδυτές και στο επενδυτικό κοινό, καθώς και στους υφιστάμενους ιδιώτες μετόχους μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας το Υπερταμείο θα διατηρήσει τη συμμετοχή του 25%.

Τι προβλέπεται για την Aegean

Με το ίδιο σχέδιο νόμου κυρώνεται επίσης η συμφωνία μεταξύ του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας - Οικονομικών και της αεροπορικής εταιρείας Aegean με την οποία η εταιρεία αγόρασε από το Δημόσιο τα δικαιώματα κτήσης των μετοχών που εκδόθηκαν το 2021 στο πλαίσιο του σχεδίου στήριξης της εταιρείας κατά την περίοδο της πανδημίας.

Σε εφαρμογή της συμφωνίας το Ελληνικό Δημόσιο, όπως επισημαίνει το ΥΠΟΙΚ, εισέπραξε 85,4 εκατ. ευρώ, εκμεταλλευόμενο την υψηλότερη τιμή στην οποία είχαν φθάσει οι μετοχές της εταιρείας μετά τη χορήγηση της ενίσχυσης.

Το υπουργείο Οικονομικών ισχυρίζεται ότι υπήρξε όφελος από αυτή τη συναλλαγή για το Δημόσιο, παρότι υπήρχε η δυνατότητα, εάν προχωρούσε στη συναλλαγή έως το 2026, όπως είχε τη δυνατότητα, να ανακτήσει ποσό ακόμη και μεγαλύτερο από αυτό που διατέθηκε για την ενίσχυση της Aegean (120 εκατ. ευρώ).

Το υπουργείο κάνει, πάντως, τους δικούς του υπολογισμούς και αναφέρει ότι:

  • Η τιμή της μετοχής της Aegean το 2021, όταν συμφωνήθηκε το σχέδιο στήριξης της εταιρείας ήταν 5,5 ευρώ.
  • Η τιμή που ελήφθη υπόψη για τον υπολογισμό του τιμήματος που εισέπραξε το Δημόσιο, που είναι η μέση τιμή της μετοχής κατά την περίοδο 11 Αυγούστου 2023 - 3 Νοεμβρίου 2023 ήταν 11,43 ευρώ. Έτσι το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε ένα χρηματικό ποσό πολύ υψηλότερο από αυτό που ανέμενε όταν έγινε η συμφωνία διάσωσης.
  • Σημειώνεται ότι κατά την περίοδο μετά τις αρχές Νοεμβρίου η τιμή της μετοχής κινήθηκε μεσοσταθμικά σε χαμηλότερα επίπεδα.  Έτσι, αν η διαδικασία αντί για τις αρχές Νοεμβρίου γινόταν σήμερα, το Δημόσιο θα εισέπραττε μικρότερο τίμημα κατά 2,8 εκατ. ευρώ.
  • Προφανώς στο όφελος του Δημοσίου πρέπει να συνυπολογιστεί και η εξοικονόμηση που επιτυγχάνει το κράτος από τη μείωση του Δημοσίου χρέους (και τον αντίστοιχο περιορισμό των τόκων) κατά το ποσό που εισπράχθηκε από την εταιρεία.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται προσθήκη νέων διεθνών προορισμών στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Η διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, Ιωάννα Παπαδοπούλου, τονίζει πως η φετινή χρονιά εξελίσσεται μέχρι στιγμής θετικά και από πλευράς επιβατικής κίνησης και από πλευράς πτήσεων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΝΕΑ

AEGEAN: Νέοι προορισμοί από Αθήνα και Θεσσαλονίκη στο χειμερινό πρόγραμμα

Η AEGEAN επενδύοντας συστηματικά στην ανάπτυξη και της δεύτερης μεγαλύτερης βάσης της στη Θεσσαλονίκη από τις 28 Οκτωβρίου θα συνδέει απευθείας το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης με το Άμστερνταμ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανέπαφες πληρωμές στα λεωφορεία των γραμμών Express του Αερολιμένα Αθηνών

Η εναλλακτική δυνατότητα χρήσης τραπεζικής κάρτας (χρεωστικής, πιστωτικής, ή προπληρωμένης) για επιβίβαση σε ΜΜΜ, σηματοδοτεί την είσοδο των Συγκοινωνιών Αθηνών σε μια νέα ψηφιακή εποχή.
Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, Ελευθέριος Βενιζέλος
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το αεροδρόμιο της Αθήνας στην κορυφή της Ευρώπης και με νέους προορισμούς

Τα βραβεία Routes είναι μοναδικά στο είδος τους, καθώς η ψήφος και η διαδικασία απόφασης ανήκουν αποκλειστικά στις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες επιβραβεύουν την αριστεία στην αεροπορική ανάπτυξη παγκοσμίως.