Στο στάδιο της υπογραφής από τα συναρμόδια υπουργεία βρίσκεται η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), για την τήρηση τεχνικών προδιαγραφών και όρων ασφάλειας στις μετακινήσεις των ταχυμεταφορέων, σύμφωνα με απάντηση που έδωσε νωρίτερα σήμερα στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος.
Όπως είπε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, στην ΚΥΑ θα καθορίζονται τα πιστοποιητικά και λοιπά έγγραφα που πρέπει να διαθέτει ο εργοδότης, σχετικά με τη συντήρηση, τη χρήση των οχημάτων, αλλά και ο έλεγχος για τον εξοπλισμό προστασίας των εργαζομένων και των προδιαγραφών που πρέπει να τηρούνται.
Προηγουμένως, ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης είχε αναφερθεί στα «γιγάντια κενά ασφαλείας που οδηγούν σε απώλεια ζωής για τους ταχυμεταφορείς-διανομείς, τους ανθρώπους που ασχολούνται με το delivery». Υπενθύμισε δε, ότι ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής είχε δηλώσει πως, μέχρι το τέλος του 2022 θα είχε αναμορφωθεί ο ΚΟΚ, για τα δίκυκλα των διανομών, αλλά αυτό δεν συνέβη με συνέπεια να μην προστατεύονται, μέχρι αυτή τη στιγμή, χιλιάδες νέοι και νέες που δουλεύουν στις ταχυμεταφορές.
Ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 κατήγγειλε δε ότι επιχειρήθηκε, στην κοινή επιτροπή που είχε συγκροτηθεί από τα συναρμόδια υπουργεία, για να καθορίσει τους όρους ασφαλείας, «να περάσει η συγκόλληση των κουτιών και να νομιμοποιηθεί έτσι η παρανομία των εταιρειών», που χάριν του κέρδους φορτώνουν με βάρος τα δίκυκλα, βάζοντας σε μεγάλο κίνδυνο τους διανομείς. Ο βουλευτής κατήγγειλε, επίσης, ότι τα μέτρα ατομικής προστασίας που δίνουν οι εταιρείες στους ταχυδιανομείς είναι ακατάλληλα. «Στην e-food τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους με κρανιοεγκεφαλική κάκωση ακραία, η οποία οδήγησε στην απώλεια ζωής, γιατί το κράνος είναι ποδηλάτου σχεδόν, δεν είναι full face, δεν προστατεύει όλο το πρόσωπο», είπε ο βουλευτής του ΜέΡΑ25.
«Οι προϋποθέσεις, το πώς θα κυκλοφορεί κάποιος με μοτοσικλέτα υπάρχουν έτσι κι αλλιώς, δηλαδή το πώς θα ντύνεται, τι πρέπει να φοράει, να φορά το δεμένο κράνος του, τις επιγονατίδες του. 'Αρα, αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τις ταχυμεταφορές και τους διανομείς. Έχει να κάνει με τη συνολική κυκλοφορία κάποιου που οδηγεί δίκυκλο», απάντησε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών που δέχθηκε, ωστόσο, ότι «θα πρέπει να συγκεκριμενοποιηθούν ορισμένοι όροι για τοποθέτηση του πρόσθετου εξοπλισμού».
Ο κ. Παπαδόπουλος διέψευσε ότι το υπουργείο εισηγήθηκε τη συγκόλληση των αποθηκευτικών κουτιών. «Είναι αδιανόητο, δεν συμβαίνει πουθενά. Ο τρόπος πρόσδεσης πάνω στο όχημα που αφορά τη φόρτωση μοτοποδηλάτου ως κλειστό φορτίο, διαστάσεις ασφάλισης φορτίου και κυρώσεις και όλα αυτά έχουν ισχύ στα αναφερόμενα άρθρα 32 του ΚΟΚ, όπου ρυθμίζεται -μεταξύ άλλων- η φόρτωση και το θέμα πρόσδεσης του φορτίου. Είναι ρυθμισμένο αυτό», ανέφερε ο κ. Πααδόπουλος.
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών ενημέρωσε τη Βουλή ότι «ο νέος ΚΟΚ έχει ολοκληρωθεί αρχές του έτους και περιμένει το πότε θα έρθει στη Βουλή». Σε κάθε περίπτωση, όπως τόνισε, και ο υφιστάμενος ΚΟΚ έχει πρόνοιες για την ασφαλή μετακίνηση, γιατί οι όροι και οι προϋποθέσεις υπάρχουν. Θέλουν ίσως βελτίωση, δεν διαφωνώ. Το θέμα είναι ποιοι τις τηρούν. Γι' αυτό μίλησα για ανεύθυνους και παράνομους οδηγούς, όποιοι υπάρχουν. Δεν μίλησα μεταθέτοντας την ευθύνη στους οδηγούς. Μίλησα για τους παράνομους οδηγούς. Μάλιστα, στις διατάξεις στο άρθρου 56 του ν.4611 ο εργοδότης -καθορίζει και για τον εργοδότη- υποχρεώνεται να εφοδιάζει με κατάλληλο εξοπλισμό προστασίας τούς εργαζόμενους, οι οποίοι χρησιμοποιούν στην εργασία τους το ανάλογο όχημα, με κράνος, γάντια, γιλέκο. Τι λείπει εδώ; Ο έλεγχος. Πρέπει να γίνεται έλεγχος επισταμένως, γιατί η πολιτεία έχει φροντίσει να υπάρχουν όλα αυτά. Αν δεν το εφαρμόζει ο εργοδότης, πρέπει να υπάρχει έλεγχος», είπε ο κ. Παπαδόπουλος και επικαλέστηκε τις προβλέψεις του Ν. 4784/2021, με τον οποίο μπήκε στον ΚΟΚ η υποχρεωτική χρήση, κατά τη διάρκεια της νύχτας, αντανακλαστικού γιλέκου στους οδηγούς που εργάζονται στη διανομή ή στην μεταφορά προϊόντων.
«Όπως αντιλαμβάνεστε τα μέτρα για τους οδηγούς και τα οχήματα υπάρχουν στον ΚΟΚ σήμερα. Δεν λείπουν. Εκείνο που πρέπει να γίνει είναι η περαιτέρω εξειδίκευση στην τοποθέτηση του εξοπλισμού, για το οποίο έχει υπογραφεί μια σχετική απόφαση και περιμένουμε να υπογραφεί η ΚΥΑ μεταξύ του Υπουργείου Εργασίας και του Υπουργείου Μεταφορών», είπε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Πρόσθεσε επίσης πως «από πλευράς του Υπουργείου, στα πλαίσια της ευρωπαϊκής πολιτικής για την οδική ασφάλεια, έχουμε βγάλει τον στρατηγικό σχεδιασμό του 2021-2030. Είναι ένας σοβαρός στρατηγικός σχεδιασμός, όπου ο στόχος μας είναι να μειωθούν κατά 50% τα ατυχήματα στη χώρα μας έως το 2030. Είναι ένας σχεδιασμός και ένα στρατηγικό σχέδιο, το οποίο έχει βγει στη δημοσιότητα. Έχουμε κουβεντιάσει, έχουμε ακούσει κρίσεις, θετικά και αρνητικά, το οποίο δίνει έμφαση κυρίως στα θέματα των μηχανοκίνητων δίκυκλων όπως και στην οδήγηση των οχημάτων η οποία αυτή εμφανίζει σημαντικά αυξημένη επικινδυνότητα. Το είπατε και προηγουμένως, όταν κάποιος οδηγεί τη μοτοσικλέτα του και μιλάει με το κινητό του δεν υπάρχει ασφάλεια. Η Πολιτεία έχει καθορίσει και τον ΚΟΚ και τα μέτρα. Χρειάζεται να ολοκληρωθεί αναμφισβήτητα και αυτό θα κάνουμε, ελπίζω πάρα πολύ σύντομα».