Η περιβαλλοντική παιδεία και ο ρόλος που διαδραματίζουν τα ΜΜΕ στη διαμόρφωσή της αποτελούν τον βασικό στόχο του Θερινού Σχολείου Περιβαλλοντικής Δημοσιογραφίας που -μετά τα δύο χρόνια της πανδημίας- «επιστρέφει» στα Χανιά και στις εγκαταστάσεις του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου στους Αγίους Πάντες Αποκορώνου. Η επίσημη έναρξη πραγματοποιήθηκε σήμερα με την ανοικτή συνεδρία και τις τοποθετήσεις των διοργανωτών. Ο Αντώνης Σκαμνάκης, εκπροσωπώντας το ΑΠΘ, αφού αναφέρθηκε στο Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου όπου φιλοξενείται το σχολείο γνωστοποίησε ότι κατά την διάρκεια της λειτουργίας του έχουν εκπαιδευτεί στις εγκαταστάσεις του περισσότερα από 1000 άτομα.
Σε διαδικτυακή του παρέμβαση ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης Δημήτρης Γαλαμάτης αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη συνεργασίας των ΜΜΕ με τα ακαδημαϊκά Ιδρύματα, τόνισε την ανάγκη να υπάρξουν νέες ιδέες, πολιτικές και προσεγγίσεις στην ερευνητική δημοσιογραφία, ενώ χαρακτήρισε ιδιαίτερα σημαντική την περιβαλλοντική δημοσιογραφία. Τόνισε, ακόμα, ότι η χώρα μας και η Ευρώπη έχουν μεγάλο δρόμο να διανύσουν σε θέματα που αφορούν τη θεσμική θωράκιση των ΜΜΕ. Ο εκπρόσωπος του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, Στέλιος Παπαθανασόπουλος, επεσήμανε ότι η διοργάνωση του θερινού σχολείου αποτελεί την αρχή για κοινές συνεργασίες μεταξύ ΜΜΕ και Πανεπιστημίων τονίζοντας την ανάγκη πολιτεία και φορείς να αξιοποιήσουν τη γνώση.
Ο πρόεδρος του ΑΠΕ - ΜΠΕ Αιμίλιος Περδικάρης αναφέρθηκε στην κλιματική κρίση και τόνισε την ανάγκη να ανοίξει μια συζήτηση για τις επιπτώσεις της, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά πως αυτά τα φαινόμενα δεν μπορούμε να τα προβλέψουμε, αλλά μπορούμε να οργανώσουμε την πρόληψη. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «αυτή η πρόληψη περνά μέσα από την ενημέρωση που είναι προαπαιτούμενο για μια καλύτερη οργάνωση». Σύμφωνα με τον κ. Περδικάρη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ γίνεται μια σημαντική προσπάθεια ενίσχυσης της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και στην καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης.
Ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Νίκος Καλογερής ανέφερε ότι η Περιφέρεια αναπτύσσει σειρά δράσεων για την προστασία του περιβάλλοντος που ειδικά για την Κρήτη -όπως είπε- αποτελεί πυλώνα ανάπτυξης και ευημερίας. Στη λειτουργία του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στον εκδότη Γιάννη Γαρεδάκη, τον Αντώνη Σκαμνάκη, καθώς και στην παρουσία και στήριξη του ΑΠΕ και των εκπροσώπων των δημοσιογραφικών ενώσεων στο θερινό σχολείο, αναφέρθηκε η πρόεδρος της ΠΟΕΣΥ, Ελενα Ριζεάκου, που αναφερόμενη στην περιβαλλοντική δημοσιογραφία στάθηκε στον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει καθώς, όπως είπε, οι πρόσφατες κρίσεις φέρνουν δυναμικά στο προσκήνιο τα θέματα του περιβάλλοντος. Επεσήμανε, παράλληλα, το καθήκον όλων να προφυλάξουν και να περιφρουρήσουν το φυσικό περιβάλλον.
Αναφερόμενη στον ρόλο των ΜΜΕ τόνισε ότι «στη σύγχρονη δημοσιογραφία έχουμε ανάγκη από μελέτη, συνδυαστική σκέψη, βαθιά εμπειρική γνώση, ευαισθησία και αλήθεια». Ο πρόεδρος της ΕΣΗΕΠΗΝ, Κυριάκος Κορτέσης, στη σύντομη τοποθέτηση του αναφέρθηκε στην ανάγκη να υπάρχουν συνέργειες μεταξύ του δημοσιογραφικού κόσμου και των Πανεπιστημίων, επεσήμανε ότι πρέπει να αναδειχθούν οι δυνατότητες του Περιφερειακού Τύπου και -όπως ανέφερε χαρακτηριστικά- «στόχος είναι να παραδώσουμε στις νέες γενιές συναδέλφων όλα τα εφόδια αλλά και το πλαίσιο για μια πλουραλιστική και αντικειμενική ενημέρωση». Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΣΗΕΘΣτΕ-Ε Γιώργος Τσιγκλιφύσης, χαρακτήρισε σημαντικό το γεγονός ότι τα ελληνικά Πανεπιστήμια έχουν εντάξει στα προγράμματα τους την περιβαλλοντική δημοσιογραφία, χαρακτηρίζοντας απαραίτητη με πειστικά επιχειρήματα την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης στα περιβαλλοντικά θέματα.
Η διοργάνωση του θερινού σχολείου θα διαρκέσει έως και τις 31 Ιουλίου. Πραγματοποιείται με πρωτοβουλία του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Εργαστήριο Δημοσιογραφικών Σπουδών και Επικοινωνιακών Εφαρμογών του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, της Περιφέρειας Κρήτης-Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, του Δήμου Αποκορώνου και του ΑΠΕ-ΜΠΕ. Το θερινό σχολείο επικεντρώνεται σε μεθόδους βιωματικής μάθησης μέσα από εκπαιδευτικές εκδρομές, ασκήσεις υπαίθρου και ημερίδες σε συνεργασία με τοπικούς φορείς. Φέτος, οι θεματικές του θα εστιάσουν στην κοινωνική κυκλική οικονομία, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τη βιωσιμότητα και την αειφορία και τον εναλλακτικό τουρισμό. Απευθύνεται σε φοιτητές τμημάτων Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, Κοινωνικών Επιστημών, Φιλολογίας, Βιολογίας, Γεωπονίας, Περιβάλλοντος, μεταπτυχιακούς φοιτητές συναφών σπουδών και σε όσους εργάζονται ή έχουν εργαστεί στον δημοσιογραφικό κλάδο. Στο πλαίσιο του σχολείου, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν και να ανταλλάξουν γνώσεις και απόψεις, συμβάλλοντας στην κατανόηση και βελτίωση του τοπίου του περιβαλλοντικού ρεπορτάζ.