Την έναρξη εφαρμογής του σχεδίου GR-eco για μετατροπή των μικρών νησιών του Αιγαίου που δεν περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα διασυνδέσεων σε «πράσινα» νησιά, σηματοδοτεί η σημερινή υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, της γαλλικής πρεσβείας και έξι επιχειρήσεων που συμμετέχουν στο εγχείρημα για το νησί της Χάλκης. «Τα νησιά που δεν εντάσσονται στο πρόγραμμα των διασυνδέσεων εισέρχονται σε νέα εποχή, με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την κάλυψη των ενεργειακών τους αναγκών, συμμετοχή των πολιτών, αειφόρο διαχείριση των αποβλήτων, κινητικότητα μηδενικών ρύπων και "πρασίνισμα" του τουρισμού», τόνισε σε δηλώσεις του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας στο πλαίσιο της τελετής υπογραφής του μνημονίου που πραγματοποιήθηκε στο ΥΠΕΝ. «Προβλέπεται παράλληλα η εφαρμογή αρχών κυκλικής οικονομίας, διαλογή και ανακύκλωση των απορριμμάτων, εφοδιασμός ξενοδοχείων και εστιατορίων με βιολογικά προϊόντα. Η Χάλκη γίνεται το σύμβολο της Ελλάδας που θέλουμε την επόμενη ημέρα της πανδημίας», πρόσθεσε ο υπουργός.
Στο εγχείρημα συμμετέχουν η ΔΕΗ, ο όμιλος Συγγελίδη / Citroen, η AKUO Energy Greece, η OMEXOM/Vinci Energies, η Vodafone Ελλάδος και η ALD Automotive ενώ το μνημόνιο συνυπέγραψαν ο πρέσβης της Γαλλίας στην Αθήνα Patrick Maisonnave, ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος και ο δήμαρχος του νησιού Ευάγγελος Φραγκάκης.
Η συμφωνία που υπεγράφη προβλέπε:
- Την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 1 μεγαβάτ μέσω της οποίας θα καλύπτεται το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών αναγκών των κατοίκων του νησιού με τη μέθοδο του ενεργειακού συμψηφισμού. Ήδη ο Δήμος Χάλκης και οι κάτοικοι έχουν συστήσει ενεργειακή κοινότητα για να συμμετάσχουν στα οφέλη της δράσης. Το κόστος εγκατάστασης του πάρκου αναλαμβάνει η ΔΕΗ και τη διαχείριση οι AKUO Energy και OMEXOM/Vinci Energies
- Την δωρεά ηλεκτρικών οχημάτων για χρήση από τις δημόσιες υπηρεσίες του νησιού, από τον όμιλο Συγγελίδη και την ALD Automotive.
- Την αναβάθμιση του τηλεπικοινωνιακού δικτύου σε 5G από τη Vodafone, που θα επιτρέψει την εφαρμογή της τηλειατρικής, ανάπτυξη δράσεων τηλεκπαίδευσης για τους μαθητές της Χάλκης αλλά και τα παιδιά που θα συμμετέχουν σε summer camps στο νησί, την προσέλκυση τουρισμού ψηφιακών νομάδων και τη βελτίωση της καθημερινότητας τουριστών και μόνιμων κατοίκων.
Η γενική γραμματέας του ΥΠΕΝ Αλεξάνδρα Σδούκου σημείωσε ότι με τις λύσεις που προωθούνται, μειώνονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 2.576 τόνους ετησίως και το κόστος ηλεκτροδότησης του νησιού κατά 260.000 ευρώ το χρόνο ενώ παράλληλα επιτυγχάνεται εξοικονόμηση ενέργειας από το δημόσιο φωτισμό και αύξηση της διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Στην παρέμβασή του ο πρέσβης της Γαλλίας χαιρέτισε τις φιλόδοξες δεσμεύσεις του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη για την μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα τονίζοντας ότι η γαλλική κυβέρνηση συμμερίζεται τους στόχους αυτούς ενώ εξέφρασε την ελπίδα για περαιτέρω ενίσχυση της ελληνογαλλικής συνεργασίας. «Βλέπουμε τη Χάλκη σαν το πρώτο βήμα. Θα πάμε και σε άλλα νησιά για να κάνουμε το ίδιο έργο. Η ενεργειακή μετάβαση των νησιών αποτελεί κοινωνικό ζήτημα ύψιστης σημασίας», τόνισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης. Το έργο της Χάλκης εντάσσεται στην πρωτοβουλία GR- eco η οποία στηρίζεται στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία του 2017 για καθαρή ενέργεια στα νησιά. Τα έργα στη Χάλκη αναμένεται να ολοκληρωθούν σε λίγους μήνες.
Η Γερμανία βρίσκεται πολύ κοντά στην επίτευξη του στόχου της για ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους γερμανικούς δρόμους χάρη στην αύξηση των πωλήσεων, η οποία ευνοήθηκε από τις δημόσιες επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ανακοίνωσε σήμερα ο γερμανός υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ. «Τον Ιούλιο 2021 θα επιτύχουμε το στόχο μας για ένα εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα», δήλωσε ο υπουργός σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Tagesspiegel. Ο στόχος αυτός, ο οποίος τέθηκε το 2009 από την κυβέρνηση της Άγγελα Μέρκελ και τον οποίο πολλοί θεωρούσαν «ανέφικτο», θα επιτευχθεί συνεπώς με «μόνο έξι μήνες καθυστέρηση», διευκρίνισε. Οι γενναιόδωρες δημόσιες επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επέφεραν μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις σ' αυτή την κατηγορία, η οποία περιλαμβάνει τόσο αμιγώς ηλεκτρικά όσο και υβριδικά επαναφορτιζόμενα οχήματα: κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021 καταγράφηκαν αιτήσεις επιδότησης συνολικού ύψους 1,25 δισεκατομμυρίου ευρώ, περισσότερες απ' ό,τι ολόκληρη την περσινή χρονιά, σύμφωνα με τον Αλτμάιερ.
Το ποσό της επιδότησης αυξήθηκε σημαντικά στο πλαίσιο των μέτρων ανάκαμψης από την πανδημία: για τα ηλεκτρικά οχήματα που η τιμή τους είναι κάτω από 40.000 ευρώ, η μέγιστη επιδότηση είναι πλέον 9.000 ευρώ και για τα υβριδικά 6.750 ευρώ. Οι μηνιαίες πωλήσεις των καθαρά ηλεκτρικών οχημάτων υπερδιπλασιάσθηκαν από την αρχή της χρονιάς σε σχέση με το 2020 και αντιπροσωπεύουν κατά μέσο όρο το 10% της αγοράς. Η υποδομή για τη φόρτιση των οχημάτων αυτών επεκτάθηκε. Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, υπάρχουν αυτή τη στιγμή στη Γερμανία 37.705 σημεία φόρτισης και 6.395 σημεία ταχείας φόρτισης. Ο Αλτμάιερ δήλωσε πως ο επόμενος στόχος για επτά έως δέκα εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα στους γερμανικούς δρόμους έως το 2030 μπορεί ακόμη και να ξεπεραστεί.